Saturday, Jan 15, 2022

صفحه نخست » جمهوری آذربایجان محموله‌های بزرگ فلفل وارداتی از ایران را امحا کرد

7A9E1DF2-CA6F-4C99-AAC4-118A97B16262.jpegالعربیه فارسی

آژانس امنیت غذایی جمهوری آذربایجان اعلام کرد که محموله‌های بزرگی از فلفل وارداتی از ایران را که به ویروس «چروکیدگی قهوه‌ای» (روگوز) آلوده بودند را از بین برده است.
بر اساس این گزارش این 26 تن فلفل، در نوامبر سال گذشته از ایران وارد شده و تمام آن‌ها آلوده به ویروس «بسیار خطرناک» روگوز بودند.


با این وجود، شرکت «پالن» در آذربایجان اقدام به توزیع خودسرانه حدود 12 تن از این فلفل آلوده را کرده که مقامات قضایی علیه این شرکت پرونده قضایی تشکیل داده و به گفته مقامات آذربایجانی، اقداماتی برای جمع‌آوری این محصول از بازار نیز صورت خواهد گرفت.

مقامات ایران پیش‌تر گفته بودند ویروس روگوز سال‌هاست به خطری شایع برای محصولات کشاورزی در ایران تبدیل شده است اما با این وجود، این محصولات برای استفاده در بازار داخلی و خارجی توزیع می‌شوند.
روسیه و ازبکستان نیز پیشتر محصولات کشاورزی ایران از جمله فلفل و سیب‌زمینی را به این کشور بازگردانده بودند.
خبرگزاری «اقتصادآنلاین» خبر داده است که 52 کانتینر حاوی سیب‌زمینی ایران که به ازبکستان صادر شده بود، به‌دلیل وجود «میزان بالای آلاینده» در این محصولات، به ایران بازگردانده شده است.
مقامات ایران زیربار مسئولیت نمی‌روند
واکنش نهادهای ذی‌ربط به این موضوع عملا در نقطه مقابل یک‌دیگر قرار دارد. برخی از مقامات وزارت کشاورزی ایران، مقصر را تولیدکنندگان و واردکنندگان سموم معرفی کرده و می‌گویند، مکاتبات با مقامات روسیه و کشورهای دیگر نشان می‌دهد که در این محموله‌ها حجم زیادی از آلاینده‌ها رویت شده است.
از سوی دیگر مسعود گیل‌آبادی رئیس انجمن تولیدکنندگان سموم می‌گوید که سموم استفاده‌شده در ایران دارای کیفیت‌های لازم است و مشکل در چگونگی استفاده از این سموم توسط کشاورزهاست.
محمدرضا بهزادیان، عضو هیات نمایندگان اتاق تهران نیز با اشاره به محدودیت در واردات سموم با کیفیت اروپایی به ایران گفت، تا دو سال گذشته کشاورزان قادر بودند از محصول با کیفیت اروپایی استفاده کنند اما پس از نشست تولیدکنندگان داخلی سموم با وزارت کشاورزی، تصمیم گرفته شد که این سموم در ایران تولید شود و «عملا مانع واردات این محصول شدند.»
به گفته بهزادیان، هیچ‌گاه تولیدکنندگان داخلی نتوانستند سمومی با کیفیت اروپایی در کشور تولید کنند.
از سوی دیگر صدرالدین نیاورانی، با اشاره به بخشنامه وزارت کشاورزی این کشور مبنی بر لزوم دریافت گواهی سلامت برای محموله‌های کشاورزی صادراتی از ایران گفت، در صورت چنین الزامی، این گواهی «به‌طور قطع مانع دیگری پیش روی صادرات کشاورزی خواهد بود.»
گندم «آلوده به سرب» وارد چرخه مصرفی مردم ایران شد
از سوی دیگر «تجارت‌نیوز» از واردات گندم آلوده به سرب از روسیه به ایران خبر داد.
این خبرگزاری می‌گوید، بر اساس آزمایش‌هایی که توسط «آزمایشگاه کنترل و کیفیت سازمان غذا و دارو» صورت گرفته این محموله آلوده به میزان بالای سرب بوده است.
این خبر که در وب‌سایت خبری اتاق بازرگانی تهران نیز منتشر شده بود، پس از ساعتی از این تارنما حذف شد و به گفته تجارت‌نیوز، حذف این خبر «به‌درخواست یکی از اعضای کمیسیون کشاورزی اتاق تهران» بوده است.
به گفته محمدرضا مرتضوی، رئیس کانون صنایع غذایی ایران، وزارت بهداشت این کشور این گندم‌ها را دوباره آزمایش کرده و می‌گوید «گندم‌های وارداتی آلوده نیستند.»
مرتضوی تصریح کرد: «ما این آلودگی را تکذیب نمی‌کنیم اما اخیرا دولت اسنادی را در اختیار ما گذاشته که گویا گندم‌ها دیگر آلوده نیستند.»
به گفته او، این گندم‌ها وارد چرخه مصرف مردم خواهند شد.
این اولین بار نیست که ایران گندم بی‌کیفیت از روسیه وارد می‌کند. در اواخر سال گذشته نیز مقامات ایران تایید کردند که محموله‌ای با وزن 50 هزار تنی از گندم را «به‌دلیل وجود علف هرز» به روسیه بازگرداندند.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy