Tuesday, Jan 18, 2022

صفحه نخست » انبار مخفی موشک‌های ایرانی در کوه‌های «تدمر»

mooshak.jpg ایران وایر - اصلان اسماعيل - مرکز تحقیقات «آلما»، اسراییل با انتشار گزارشی از وجود یک پایگاه مستحکم نظامی متعلق به «محور تحت فرماندهی ایران» در کوه «محمدبن‌علی» در شمال شرق شهرستان «تدمر» سوریه خبر داد.

***

براساس گزارش مرکز تحقیقات آلما، انواع موشک‌های «زمین به زمین» میان‌بُرد و دوربُرد در انبارهای مخفی و مستحکم در این پایگاه نگهداری می‌شود.

طبق گزارش مرکز تحقیقات «آلما»، موشک‌های میان‌بُرد مستقر در آن پایگاه، شامل «فاتح-۱۱۰»، «شهاب-۱»، «شهاب-۲» با بُردهای ۳۰۰ الی ۵۰۰ کیلومتر است. موشک‌های دوربُرد نیز عبارتند از «اسکاد-دی» ساخت روسیه که در اختیار ایران، سوریه و حزب‌الله قرار دارد و همچنین «ذوالفقار» با بُرد ۷۵۰ کیلومتر که مدل جدید «فاتح-۱۱۰» محسوب می‌شود. موشک «فاتح-۱۱۰» یا همان (M-600) مهم‌ترین مجموعه موشک‌های میان‌بُرد حزب‌الله لبنان است که در سال ۲۰۱۴ از ایران دریافت کرد.

👈 مطالب بیشتر در سایت ایران وایر

براساس گزارش یادشده، این پایگاه قادر است از طریق آن منطقه کوهستانی تقریبا تمام نقاط اسراییل، از شمال گرفته تا «تل‌آویو» و «بئرالسبع» و جنوب این کشور را تهدید کند. این موشک‌ها همچنین می‌توانند مقرهای نیروهای آمریکایی در «دیرالزور» و «الحسکه» در شمال شرق سوریه و پایگاه «التنف» آمریکا را که حدود ۲۵۰ کیلومتر با آن پایگاه موشکی فاصله دارد نیز هدف قرار دهند.

طبق نقشه جامعی که سایت «ایران‌وایر» در پایان سال ۲۰۲۰ درباره پراکنش گروه‌های شبه‌نظامی تحت فرمان ایران در سوریه منتشر کرد، شش مقر نظامی متعلق به این شبه‌نظامیان و همچنین چند انبار مهمات سپاه پاسداران در شهرستان «تدمر» وجود دارد. مرکز تحقیقات آلما نیز در پایان سال ۲۰۲۱ اعلام کرد که حزب‌الله لبنان سامانه‌های دفاع هوایی خود را منطقه «جبال‌القلمون» در شمال غرب دمشق، پایتخت سوریه مستقر کرده است.

علاوه بر این، «نبیل قاووق»، عضو شورای مرکزی حزب‌الله لبنان نیز در ابتدای ژانویه سال جاری گفت: «موشک‌های دقیق و نقطه‌زن از سمت غزه، لبنان، سوریه، یمن، عراق و ایران، اسراییل را محاصره کرده‌اند. یکی از مهم‌ترین دستاوردهای قاسم سلیمانی این است که توانست اسراییل را از همه سو مورد محاصره موشکی قرار دهد.»

پایگاه خبری «Walla» اسراییل هم در اواخر دسامبر ۲۰۲۱ به نقل از یک مقام امنیتی بلندپایه اعلام کرد: «طی سه سال گذشته، ده‌ها مقر حزب‌الله لبنان در سوریه و مثلث مرزی این دو کشور با اردن هدف حمله ارتش اسراییل قرار گرفته است. ایرانی‌ها در این سال‌ها تنها شاهد حملات اسراییل و انهدام پهپادها، موشک‌ها و زیرساخت‌های نظامی ایران در سوریه بوده و هیچ واکنشی نشان نداده‌اند.»

اسراییل طی سال‌های گذشته حملات هوایی خود علیه مواضع شبه‌نظامیان وابسته به ایران، از جمله حزب‌الله لبنان و ارتش سوریه در داخل خاک این کشور را شدت بخشیده است. ارتش اسراییل اعلام کرده که تنها در سال ۲۰۲۰ میلادی ۵۰ موضع مختلف را در سوریه هدف قرار داده است.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy