Wednesday, Jan 19, 2022

صفحه نخست » "ویلای میلیون دلاری علیرضا دبیر و مهمانی متفاوت زنانه در قلب لس آنجلس؟"

«احتمال جلوگیری آمریکا» از سفر علیرضا دبیر به مسابقات کشتی تگزاس

رادیو فردا - شبکه تلویزیونی «فاکس نیوز» روز چهارشنبه ۲۲ دی در گزارشی اعلام کرد در پی اظهارات اخیر ضد آمریکایی علیرضا دبیر، رئیس فدراسیون کشتی ایران، احتمال جلوگیری از سفر او به آمریکا برای شرکت در یک رویداد ورزشی «قوت گرفته است».

یک سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در این رابطه به فاکس نیوز گفته است که «موضوعات مربوط به صدور روادید برای هر یک از اعضای تیم ایران مشمول نگرانی‌های قانون حفظ حریم خصوصی است، و مطابق با قوانین ایالات متحده به آن‌ها رسیدگی خواهد شد».

این سخنگوی وزارت خارجه آمریکا که نام او اعلام نشده، با اشاره به مورد علیرضا دبیر به فاکس نیوز گفته است: «همان‌طور که [جیک] سالیوان، مشاور امنیت ملی، اوایل این هفته گفت، ما در عزم خود در برابر تهدیدها و تحریکات متحد هستیم. ما در دفاع از مردم خود متحد هستیم. ما با متحدان و شرکای خود برای بازدارندگی و پاسخگویی به هر گونه اقدامی همکاری خواهیم کرد. اگر ایران به هر یک از اتباع ما حمله کند، با عواقب سختی روبرو خواهد شد».

👈مطالب بیشتر در سایت رادیو فردا

فدراسیون کشتی آمریکا در حاشیه مسابقات قهرمانی جهان در اسلو، پایتخت نروژ، از تیم کشتی آزاد ایران برای حضور در مسابقه دوستانه ۲۳ بهمن در آرلینگتون تگزاس دعوت به عمل آورد و فدراسیون کشتی ایران نیز این دعوت را پذیرفت.

با وجود این، علیرضا دبیر، رئیس فدراسیون کشتی ایران، روز ۱۳ دی‌ همزمان با دومین سالگرد کشته شدن قاسم سلیمانی، فرمانده سابق نیروی قدس، در گفت‌وگویی ویدئویی با یک خبرگزاری داخلی از «التزام عملی» به شعار «مرگ بر آمریکا» سخن گفت.

او در این گفت‌وگو اظهار داشت که «ما همیشه شعار مرگ بر آمریکا سر می‌دهیم اما مهم این است که آن را در عمل نشان دهیم. بعضی‌ها زیاد حرف می‌زنند اما کار زیادی نمی‌کنند. ما باید این را شعار را در عمل ثابت کنیم».

پس از انتشار این سخنان علیرضا دبیر، فاکس نیوز در گزارشی با اشاره به ضدیت رئیس فدراسیون کشتی ایران با آمریکا، گرین کارت اقامت او در آمریکا را زیر سؤال برد.

ایلنا، خبرگزاری کار ایران، نیز روز ۱۹ دی‌ در خبری با عنوان «علیرضا دبیر گرین‌کارت دارد اما شعار مرگ بر آمریکا می‌دهد!» نوشت که «با توجه به صحبت‌های مطرح شده این احتمال وجود دارد سفارت آمریکا برای رئیس فدراسیون کشتی ویزا صادر نکند».

این گزارش ایلنا در حالی است که دارندگان گرین کارت آمریکا نیاز به دریافت روادید برای ورود به خاک این کشور ندارند.

این موضوع به نشست خبری سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، نیز کشیده شد و او روز ۲۰ دی خواستار «سیاسی نکردن» موضوعات ورزشی شد.

این درخواست او در حالی مطرح شده است که شمار زیادی از ورزشکاران ایرانی با انتقاد از سیاسی کردن ورزش از سوی مسئولان جمهوری اسلامی به کشورهای دیگر پناهنده شده و نهادهای ورزشی بین‌المللی نیز بارها در مورد پرهیز از سیاسی‌کاری در ورزش به جمهوری اسلامی هشدار داده‌اند.

در روزهای اخیر، سردار پاشایی، کشتی‌گیر ایرانی-آمریکایی و ستاره سابق کشتی ایران، در واکنش به نشست خبری سخنگوی وزارت خارجه ایران، و درخواست او برای «پرهیر از سیاسی‌کاری» در ورزش با فاکس نیوز مصاحبه کرده و پیام‌های توئیتری نیز منتشر کرده است.

او در واکنش به سعید خطیب‌زاده گفت: «آیا اعزام کشتی‌گیر به آمریکا با شعار مرگ بر آمریکا یک اقدام سیاسی نیست؟ در مورد اجازه ندادن به ورزشکاران ایرانی برای انجام مسابقه با ورزشکاران اسرائیلی چطور؟ شکنجه و اعدام ورزشکاران معترض چطور؟ مردم جهان باید بدانند که در ایران، اگر شما به عنوان یک ورزشکار با اسرائیل رقابت کنید، نه تنها تا آخر عمر از شرکت در مسابقات منع خواهید شد، بلکه خود و خانواده‌تان دستگیر خواهید شد».

او در توئیتی نیز نوشته است: «چرا باید ورزشکارانی که بخشی از پروپاگاندای یک حکومت سرکوبگر بوده‌اند آزادانه به آمریکا رفت‌وآمد داشته باشند».

علیرضا دبیر در روزهای اخیر اعلام کرده است که هفت سال است گرین کارتش معتبر نیست ولی مدرکی در این زمینه منتشر نکرده است. شبکه خبری فاکس نیوز روز ۲۲ دی در ادامه گزارش خود نوشت که درباره اعتبار گرین‌کارت علیرضا دبیر از وزارت خارجه آمریکا سؤال کرده، اما تا زمان انتشار این گزارش هنوز پاسخی در این باره دریافت نکرده است.

برخی خبرگزاری‌ها با اشاره به احتمال عدم اجازه ورود دبیر به خاک آمریکا، از احتمال لغو کلی سفر ملی‌پوشان کشتی آزاد ایران خبر دادند.

خبرگزاری تسنیم، نزدیک به سپاه پاسداران، در گزارشی نوشته است که «اگر آمریکایی‌ها در خصوص صدور ویزا گزینشی عمل کنند، تیم ملی کشتی آزاد ایران سفرش به این کشور را لغو خواهد کرد».



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy