Wednesday, Jan 19, 2022

صفحه نخست » تجمع بزرگ سهامداران معترض بورس در مقابل مجلس شورای اسلامی: مرگ بر این دولت مردم‌فریب!

saham.jpg کیهان لندن - سهامداران بازار بورس در ایران در پی ادامه ریزش‌های سنگین در بازار سرمایه، صبح امروز پنجشنبه ۳۰ دی ۱۴۰۰ در مقابل ساختمان مجلس شورای اسلامی در تهران تجمع کردند.

در ادامه روند نزولی در بازار بورس شاخص کل این بازار در هفته جاری با عقبگرد به کانال یک میلیون و ۲۰۰ هزار واحد کف شش ماهه خود را شکست. در حالی که ابراهیم رئیسی و تیم اقتصادی دولت او بارها مدعی حل شدن مشکلات بازار بورس شدند اما در ماه‌های گذشته همچنان ریزش‌های شدید بازار ادامه دارد.

در شرایطی که طی سه هفته گذشته دست‌کم در دو مجمع شرکت‌های بورسی، به دلیل کاهش ارزش سهم، درگیری فیزیکی میان سهامداران و مدیران رخ داده، امروز پنجشنبه ۳۰ دی‌ماه ۱۴۰۰، جمعی از سهامداران مالباخته بازار بورس در مقابل ساختمان مجلس شورای اسلامی تجمع اعتراضی برگزار کردند.

این شهروندان معترض با برگزاری تجمع اعتراضی در مقابل ساختمان مجلس شورای اسلامی خواستار رفع مشکلات قیمت‌گذاری سهام و همچنین برطرف شدن مشکلات بازار هستند که منجر به متضرر شدن آنها شده است.

👈 مطالب بیشتر در کیهان لندن

بخشی از مشکلاتی که در بازار بورس ایران وجود دارد، به مسائل درونی این بازار ارتباط ندارد و مربوط به خارج از حوزه بازار سرمایه است. برای نمونه اثراتی که مسائل سیاسی از جمله مذاکرات هسته‌ای بر بازار می‌گذارد و همچنین دست پنهان دولت که مشغول جمع کردن منابعی از جیب سهامداران برای جبران کسری بودجه دولت است.

سهامداران معترضی که امروز در مقابل مجلس شورای اسلامی تجمع کرده بودند با در دست داشتن پلاکاردهایی بر این مشکلات تأکید داشته‌اند.

مالباختگان معترض بورس شعارهایی از جمله «مرگ بر این دولت مردم‌فریب»، «دشمن ما همینجاست دروغ میگن آمریکاست»، «رئیسی دروغگو دروغگو»، «خاندوزی حیا کن، وزارت را رها کن» سر دادند.

همزمان با تجمع مالباختگان بورس در مقابل مجلس شورای اسلامی، روزنامه دنیای اقتصاد در مطلبی با عنوان «حل سه روزه مشکلات بورس چه شد؟» نوشت که «برای سهامداران اعصابی باقی نمانده است. تا چه زمانی باید این وضعیت را تحمل کنند. از وعده‌‌‌های مسئولان خسته‌‌‌ شده‌‌‌اند. تحمل مردم هم حدی دارد. کمی خجالت در برابر آنچه که بر سهامداران خُرد رفته است چیز خوبی است.»

در بخش دیگری از این گزارش آمده که «شاخص کل بورس دو روز پیش با ریزش ۳۰‌هزار واحدی در پایان معاملات به عدد یک‌میلیون و ۲۷۵‌ هزار واحد رسید و این خبر هم در بین سهامداران و فعالان بازار دست به دست می‌شد که از مردادماه سال گذشته تا کنون که شاخص کل بورس ۳۵‌درصد افت داشته، حدود ۱۰۰‌هزار میلیارد تومان سرمایه حقیقی از بازار سهام خارج شده است.»

«حل سه روزه مشکلات بورس» به ادعای عجیب امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی که از نامزدهای دور سیزدهم انتخابات نمایشی ریاست جمهوری اسلامی در خرداد ۱۴۰۰ بود اشاره دارد که مدعی شده بود سه‌روزه می‌شود مشکل بورس را حل کرد.

او پنجم خرداد امسال در نشست مطبوعاتی در سخنانی عجیب و ضدتخصصی گفته بود: «معضل بورس قابل حل است، سه‌روزه می‌شود مشکل حاد بازار سرمایه را حل کرد و به یک دستور حکومتی از رئیس‌جمهور نیاز دارد!»

قاضی‌زاده‌ هاشمی که در آنزمان نایب‌ رئیس مجلس شورای اسلامی بود گفته بود که در صورت رسیدن وی به پاستور مشکل بورس حل شود! او هرچند رئیس دولت نشد اما حالا رئیس «بنیاد شهید» و معاون ابراهیم رئیسی است و البته نتوانسته برای حل مشکلات شرکت‌های زیرمجموعه‌ی محل مدیریت خود که در بورس حضور دارند راهکاری ارائه دهد. در همین رابطه، روز گذشته چهارشنبه ۲۹ دی ۱۴۰۰ در مجمع عمومی فوق‌العاده بانک دی که از زیرمجموعه‌های «بنیاد شهید» است، یکی از سهامداران با بطری آب معدنی و میوه به مدیران این بانک حمله کرد.

شرایط متلاطم بازار بورس به حدی سهامداران را آشفته و معترض کرده که رسانه‌های داخلی نیز نمی‌توانند نادیده بگیرند و اعتراضات آنها را پوشش می‌دهند.

وبسایت اقتصاد آنلاین درباره اعتراضات سهامداران بورس در مقابل مجلس شورای اسلامی نوشته روی یکی از پلاکاردها خطاب به رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس نوشته شده «آقای پورابراهیمی ما بازی را می‌فهمیم» و یکی از تجمع‌کنندگان درباره آن توضیح داده که «ما از آقای پورابراهیمی انتظار داریم پیگیر بسته ده بندی حمایت از بورس باشند، اگر سازمان برنامه و بودجه در این زمینه اهمال کرده انتظار می‌رود که ایشان با توجه به سابقه مدیریتی در مجموعه بازار سرمایه، پیگیر مطالبات سهامداران باشند.»

محمد خبری‌زاد کارشناس بازار سهام نیز به وبسایت تجارت نیوز گفته که «بی‌پولی مفرط در بورس به چشم می‌خورد. عدم تمایل ورود پول به بازار توسط افراد جالب توجه است. درست است ابهامی به نام برجام داریم اما تمام اتفاقات خوب ممکن برای بورس افتاده و تکلیف خیلی از ابهامات مشخص شده است.»

او همچنین افزوده که «از لحاظ بنیادی بازار مشکلی ندارد. اما پول نیست و مسئولان بازار سهام باید تمام هم‌ّ و غم خود را برای جذب پول به بازار بگذراند. دولت باید پولی که قرار بود به صندوق تثبیت وارد کند را بیاورد و بورس را از این حالت رخوت نجات دهد. ادامه این روند وضعیت بازار سهام را برای برگشت سخت می‌کند. با توجه به پتانسیل رشد بورس هر چه زودتر به بازار پول وارد شود بهتر است.»



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy