Thursday, Jan 20, 2022

صفحه نخست » از مدفن خمینی تا فرودگاه ۱۳۶ کانون بوی بد می آید

smell_012022.jpgایندیپندنت فارسی - نتیجه تحقیق مشترک شهرداری تهران و سازمان حفاظت محیط زیست نشان می‌دهد فاضلاب، گاوداری و زباله‌سوزی‌ عامل این بوی نامطبوع است

روزنامه همشهری با استناد به نتایج یک کار تحقیقاتی مشترک میان شهرداری تهران و سازمان حفاظت محیط‌ زیست، نوشت که ۸۹ کانون و ۸ منبع در به وجود آمدن بوی بد اطراف فرودگاه امام خمینی در جنوب تهران نقش دارند.

بر اساس این گزارش، وجود ۸۱ محل تخلیه فاضلاب در محدوده فرودگاه امام خمینی و منطقه ۱۹ تهران در کنار مراکز دفن و پردازش پسماند، دامداری‌ها، مرغداری‌ها، کشتارگاه‌ها و پسماند صنعتی و کشاورزی منشا بوی نامطبوعی‌اند که در فصل‌های سرد سال، مناطقی از تهران را در برمی‌گیرد.

ماجرای استشمام بوی نامطبوع در مسیر فرودگاه امام خمینی به زمستان سال ۱۳۹۷ بازمی‌گردد، دی‌ماه این سال، پس‌ از اینکه گزارش‌هایی درباره «کانون‌های بوی بد» در مناطقی از تهران منتشر شد، اسفندیار محسنی بندپی، استاندار وقت تهران، وجود بوی نامطبوع را تایید کرد و گفت: «از فرودگاه امام خمینی تا مرقد او، ۲۸ نقطه و کانون شناسایی‌ شده که بعد از ۳۰ سال بوی بد به مشام می‌رسد.»

در همان زمان، عیسی کلانتری، رئیس وقت سازمان حفاظت محیط‌ زیست، نیز وجود بوی نامطبوع اطراف فرودگاه را تایید کرد و گفت که علی خامنه‌ای نیز از این موضوع «به‌شدت گله‌مند» است و دستور داده است که این بو تا پایان کار دولت دوازدهم برطرف شود.

مطالب بیشتر در سایت ایندیپندنت فارسی

عیسی کلانتری در نخستین واکنش‌ها درباره بوی بد جنوب تهران وعده داد که این موضوع تا تابستان سال ۱۳۹۷ رفع می‌شود، اما اندکی بعد در اظهارنظرهایی متناقض گفت که در صورت همکاری دیگر نهادها می‌توان بوی بد تهران را در مدت دو تا سه سال آینده برطرف کرد.

حالا با گذشت حدود سه سال از وعده رئیس وقت سازمان حفاظت محیط‌ زیست و دیگر مقام‌های جمهوری اسلامی ایران، نه‌تنها بوی نامطبوع جنوب تهران برطرف نشده است بلکه دستگاه‌های مرتبط همچون شهرداری، شرکت آب و فاضلاب و سازمان حفاظت‌ محیط‌زیست همچنان یکدیگر را مقصر می‌دانند. با این‌ حال، نتایج تحقیقات جدید نشان داد که ۸۹ کانون تولید بوی بد در اطراف فرودگاه وجود دارد.

بر اساس این کار تحقیقی که روزنامه همشهری وابسته به شهرداری تهران، نتایج آن را اعلام کرد، در این محدوده ۱۳۶ کانون بوی بد وجود دارد. ۸۱ محل برای تخلیه فاضلاب، ۲۷ واحد دامداری، ۱۳ کشتارگاه، شش واحد مرغداری، دو مرکز دفن و پردازش پسماند، هشت تصفیه‌خانه فاضلاب، ۲۵ واحد صنعتی و پسماندسوزی ‌صنعتی و کشاورزی وجود دارد که بوی بد را ایجاد می‌کنند.

سوده نجفی، عضو هیئت‌رئیسه شورای شهر تهران در گفت‌وگوی اخیرش با خبرگزاری ایسکانیوز، شهرداری و آبفای تهران را دو مقصر اصلی ایجاد بوی بد جنوب تهران خواند و گفت: «دستگاه‌های مختلف به‌جای حل مسئله انگشت اتهام را سمت یکدیگر می‌گیرند.» پیش‌تر عیسی کلانتری هم‌ گفته بود که مجتمع دفع پسماند آرادکوه در جنوب تهران عامل اصلی ایجاد بوی نامطبوع تهران است.

پیش‌تر طیبه سیاوشی، نماینده تهران در سال ۱۳۹۸ نیز گفته بود: «بوی بد قطعا از آرادکوه است. من و دیگر نمایندگان تهران هم که دو بار برای بازدید به سایت آرادکوه رفته بودیم، دقیقا همین بو را استشمام کردیم. بویی که در مسیر فرودگاه بین‌المللی می‌آید هم دقیقا همین بو است. یکی از مسئولان سازمان محیط‌زیست به من گفت که هرگاه باد تهران از شرق به غرب می‌وزد، بو را از سمت آرادکوه می‌آورد.» با وجود این سخنان، مسئولان شهرداری ادعا می‌کنند این مجتمع۱۱ کیلومتر با فرودگاه فاصله دارد و عامل انتشار بوی بد فاضلاب‌های اطراف فرودگاه است.

مهدی پیرهادی، رئیس کمیسیون سلامت، محیط‌زیست و خدمات شهری شورای شهر یکی از افرادی است که این ادعا را مطرح می‌کند. به گفته او، بوی بد جنوب تهران از منابع متعددی متصاعد می‌شود و یکی از این منابع که درصد بسیار کمی را به خود اختصاص داده، مجتمع دفن آرادکوه است.

با این‌ حال، سوده نجفی، عضو شورای شهر، نظر دیگری دارد. او با اشاره به اینکه این شهرداری و شرکت آب و فاضلاب تهران در ماجرای بوی نامطبوع یکدیگر را متهم کرده‌اند، گفت: «هردوی این دو مجموعه مطالعاتی انجام دادند و در نهایت، انگشت اتهام را به‌ سوی هم گرفتند، این نشان می‌دهد که اشکالاتی در این فرایند وجود دارد که تا امروز اتفاق مثبتی نیفتاده است.»



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy