Friday, Jan 21, 2022

صفحه نخست » نزار زکا در وین به اعتصاب غذا برای آزادی «گروگان»‌ها در ایران پیوست

zikka2.jpgایندیپندنت فارسی - نزار زکا، زندانی پیشین در ایران، برای پیوستن به اعتصاب غذای بری روزن در حمایت از «گروگان»های غربی و دوتابعیتی در ایران، به شهر وین، پایتخت اتریش، رفت.

زکا، شهروند لبنانی که اقامت دائم ایالات متحده را دارد و حدود چهار سال به اتهام جاسوسی در ایران زندانی بود، خردادماه ۱۳۹۸ آزاد شد. او که خود را یک «گروگان» پیشین در ایران می‌داند، در سال گذشته سازمان خیریه‌ای برای کمک به آزادی گروگان‌ها و زندانیانی که در سراسر جهان ناعادلانه محبوس شده‌اند، تاسیس کرده است.

این سازمان که نام آن «کمک به گروگان‌ها در سراسر جهان» است، بامداد روز جمعه، اول بهمن‌ماه، در حساب توییتر خود نوشت: «نزار زکا، گروگان پیشین در ایران و عضو هیئت‌مدیره سازمان کمک به گروگان‌ها، به وین سفر می‌کند تا با خواست آزادی تمامی گروگان‌هایی که ناعادلانه در ایران نگه داشته شده‌اند،به همکارش، بری روزن، بپیوندد.»

بری روزن، یکی از گروگان‌های پیشین آمریکایی در بحران گروگانگیری سال ۱۳۵۸ سفارت ایالات متحده در تهران، از روز سه‌شنبه، ۲۸ دی‌ماه، در هتل کوبورگ شهر وین، محل برگزاری مذاکرات برای احیای برجام با ایران، اعتصاب غذا کرده است.

مطالب بیشتر در سایت ایندیپندنت فارسی

روزن در روزهایی که مصادف با چهل‌ویکمین سالگرد آزادی‌اش از اسارت در ایران (۳۰ دی‌ماه) است، در اعتراض به آنچه «سیاست گروگان‌گیری» جمهوری اسلامی می‌خواند، کارزاری با عنوان «گروگان‌ها را آزاد کنید» (#FreeTheHostages) راه‌اندازی کرده است و می‌گوید که «پیش از آزادی گروگان‌ها، هیچ توافقی با ایران نباید صورت گیرد».

این گروگان پیشین جمهوری اسلامی ایران، همچون بسیاری دیگر، آمریکایی‌ها و غربی‌های زندانی در ایران را «گروگان‌»هایی می‌داند که اکنون به‌عنوان اهرمی برای چانه‌زنی در مذاکرات هسته‌ای، در بازداشت به‌سر می‌برند.

پس از امضای توافق برجام بین ایران و قدرت‌های جهانی در سال ۱۳۹۴، چهار زندانی دوتابعیتی ایرانی-آمریکایی در مبادله با هفت شهروند ایرانی زندانی در آمریکا آزاد شدند، اما تعدادی از این زندانی‌ها همچنان در ایران محبوس‌اند و در طول این سال‌ها بر تعداد آن‌ها افزوده شده و درحال حاضر دست‌کم به ۱۸ نفر رسیده است.

کایلی مور گیلبرت، استاد دانشگاه استرالیایی‌-بریتانیایی هم که بیش از دوسال در ایران زندانی بود و آذرماه ۹۹ در مبادله با سه زندانی ایرانی محبوس در تایلند، آزاد شد، با انتشار ویدیویی ضمن حمایت از اعتصاب غذای بری روزن، به کارزار «گروگان‌ها را آزاد کنید» پیوست. او در ویدیوی که منتشر کرده است، تاکید می‌کند که آزادی این گروگان‌ها باید پیش‌شرط هرگونه توافقی با ایران باشد.

شماری از فعالان سیاسی و مدنی ایرانی نیز در همراهی با اعتصاب غذای روزن مقابل هتل کوبورگ وین تحصن و اعتصاب غذا کرده‌اند. آن‌ها اعلام کرده‌اند که هدف اعتصاب غذایشان به‌جز حمایت از زندانیان خارجی و دوتابعیتی، اعتراض به وضعیت زندانیان دیگر سیاسی در ایران و همچنین جان باختن بکتاش آبتین، شاعر زندانی جمهوری اسلامی، است.

علاوه‌بر این، بسیاری دیگر نیز در رسانه‌های اجتماعی حمایت خود از این کارزار را اعلام کرده‌اند.

بری روزن که هر روز با انتشار ویدیوهایی در حساب توییتر خود، تحولات مربوط به این کارزار را اعلام می‌کند، در یکی از ویدیوهای روز پنحشنبه گفت که خانواده‌های گروگان‌های دوتابعیتی و خارجی در ایران، در پیام‌های بسیاری که برایش فرستاده‌اند، به او خبر داده‌اند که گروگان‌ها از اعتصاب غذای او در وین خبر دارند و آن‌ها نیز اعلام کرده‌اند که از این اقدام حمایت می‌کنند.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy