Saturday, Jan 22, 2022

صفحه نخست » بدهی ایران به سازمان ملل از محل دارایی‌های مسدودشده در کره جنوبی پرداخت شد

709a7ef4dff6020400ff86b049e0666684d3bf2b.jpegالعربیه فارسی

کره‌‌جنوبی اعلام کرد که این کشور بدهی معوق ایران به سازمان ملل متحد را پرداخت کرده و بدین ترتیب انتظار می‌رود تهران حق رأی خود را در این سازمان دوباره به‌دست آورد.
وزارت اقتصاد و دارایی کره جنوبی، یک‌شنبه 23 ژانویه اعلام کرد که بدهی 18 میلیون دلاری ایران به سازمان ملل را از محل اموال مسدودشده این کشور در دو بانک کره‌ای پرداخت کرده است.
وزارت اقتصاد و دارایی کره جنوبی در بیانیه‌ای اعلام کرد، این انتقال مبلغ با هماهنگی نهادهای مربوطه از جمله «دفتر کنترل دارایی خارجی‌ها» وابسته به وزارت خزانه‌داری آمریکا و دفتر دبیر کل سازمان ملل متحد انجام شده است.

ایران در ماه ژوئن توانسته بود حق رای خود را کسب کند اما این کشور در ماه ژانویه اعلام کرد، به‌دلیل تحریم‌های آمریکا و عدم توانایی در انتقال این مبلغ به سازمان ملل، حق رای خود را دوباره از دست داده است.
به گفته وزارت اقتصاد و دارایی کره‌جنوبی، پرداخت این مبلغ به‌درخواست تهران بوده است.
خبرگزاری «تسنیم» نیز خبر داد که مجید تخت‌روانچی، سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل، پرداخت این بدهی معوقه ایران به سازمان ملل را تایید کرده است.
ایران بیش از 7 میلیارد دلار درآمد حاصل از صادرات نفت در دو بانک «آی‌بی‌کی» و «ووری» کره‌جنوبی دارد. این مبلغ به‌دلیل تحریم‌های آمریکا در این دو بانک مسدود شده است.
به گفته کارشناسان، این موضوع و عدم آزادسازی این مبلغ توسط سئول، «بن‌بستی» در روابط بین دو کشور بوده است.
پیشتر آمریکا موافقت کرده بود که مقداری از وجوه ایران در بانک «آی‌بی‌کی» برای حق عضویت ایران در سازمان ملل پرداخت شود.
ونگ کون چوی، معاون وزیر خارجه کره جنوبی که از چهارم ژانویه در وین به‌سر می‌برد، در دیداری با علی باقری‌کنی، همتای ایرانی خود، بر ضرورت آزادسازی منابع مالی ایران در کره‌جنوبی و پرداخت بدهی‌های سئول به تهران تأکید کرده بود.
خبرگزاری «رویترز» می‌گوید، مقامات کره‌جنوبی با استناد به «قانون عدم افشای اطلاعات محرمانه» از اعلام مبلغ باقی‌مانده ایران در بانک‌های کره‌جنوبی پس از پرداخت بدهی اخیر این کشور، خودداری کردند.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy