Sunday, Jan 23, 2022

صفحه نخست » بزرگترین برنامه‌ریزی داعش برای فرار از زندان

hasakeh.jpg رادیو زمانه ـ داعش همچنان در تلاش است تا بخش هرچه بزرگتری از نیروهایش را از زندان «غویران» در حسکه سوریه خارج کند. نیروهای کرد می‌گویند بر اوضاع مسلط هستند و تعداد زیادی از نیروهای داعش را کشته‌اند. در مقابل داعش می‌گوید ۸۰۰ زندانی این گروه از زندان خارج شده‌اند.

نیروهای کرد سوریه اعلام کردند که درگیری‌ها بین جنگجویانشان و شبه‌نظامیان داعش برای چهارمین روز متوالی در نزدیکی زندانی در شمال شرق سوریه ادامه یافته است. این زندان هزاران تن از اعضای گروه دولت اسلامی را در خود جای داده است.

نیروهای دموکراتیک کرد سوریه گفته‌اند که در این درگیری‌ها در نزدیکی زندان «غویران» در استان حسکه در شمال سوریه، ۱۷۵ نیروی داعش کشته شدند.

این درگیری‌ها پس از حمله داعش به این زندان آغاز شد و همچنان ادامه دارد. کردها می‌گویند که داعش برای انجام این حمله و آزاد کردن زندانیانش از مدت‌ها پیش برنامه‌ریزی کرده بود و ۲۰۰ نفر در این عملیات شرکت داشتند.

در جنگ و گریزی که پس از حمله به زندان آغاز شده است تا کنون ۲۷ نیروی کرد نیز کشته شده‌اند.

👈 مطالب بیشتر در رادیو زمانه

ائتلاف به رهبری ایالات متحده گفت که با پوشش هوایی و کمک‌های اطلاعاتی به نیروهای تحت رهبری کردها کمک کرده است و آن‌ها موفق شده‌اند این تهدید را مهار کنند. هر چند درگیری‌های پراکنده همچنان ادامه دارد.

براساس گزارش آسوشیتدپرس ده‌ها نیروی داعش در یکی از بال‌های زندان و در ساختمان‌های مجاور باقی مانده‌اند.

بیش از ۳۰۰۰ شبه نظامی مظنون به عضویت در داعش، از جمله بیش از ۶۰۰ خردسال، در غویران، بزرگترین بازداشتگاه از ده‌ها بازداشتگاه در سوریه که ستیزه‌جویان را در خود جای داده است، نگهداری می‌شوند.

فرهاد شامی، سخنگوی نیروهای کرد، گفت که ستیزه جویان از صدها کودک خردسال که در همان مرکز نگهداری می‌شدند به‌عنوان سپر انسانی استفاده می‌کردند و از حمله نهایی جلوگیری می‌کردند.

آژانس کودکان سازمان ملل متحد، یونیسف، خواستار آزادی کودکان بازداشت شده شد و هشدار داد که خشونت ممکن است به زندان‌های دیگر یا اردوگاه‌هایی که خانواده‌ها و کودکان مظنون به عضویت داعش در سوریه نگهداری می‌شوند، سرایت کند.

جان برنان، فرمانده گروه مشترک عملیات مشترک ائتلاف در سوریه، گفت: «در حالی که داعش از نظر نظامی شکست خورده است اما همچنان یک تهدید وجودی برای کل منطقه است.»

ائتلاف گفت که شبه‌نظامیان داعش قبل از کشتن نگهبانان زندان، اسلحه‌ها را ضبط کردند و سعی کردند یک مرکز جدید و امن‌تر در حال ساخت در کنار زندان غویران را تخریب کنند.

سیامند علی، یکی دیگر از سخنگویان نیروهای دموکراتیک سوریه به رهبری کردها، گفت که شبه نظامیان داعش روز یکشنبه برای دو حمله به این زندان که به نام زندان السیناء نیز شناخته می‌شود، اقدام کردند. یک حمله از سوی ستیزه‌جویان در نزدیکی و دیگری از خارج از شهر حسکه، جایی که زندان در آن قرار دارد، صورت گرفت. علی گفت که هر دو خنثی شدند.

اواخر روز یکشنبه، ۳ بهمن، دولت تحت رهبری کردها اعلام کرد که منع آمد و شد یک هفته‌ای از دوشنبه آغاز می‌شود، از ساعت ۶ بعدازظهر تا ۶ صبح. نیروهای دموکراتیک سوریه آن را اقدامی پیشگیرانه برای قطع دسترسی نیروهای جدید داعش به اطراف زندان خواند.

صدها غیرنظامی که در اطراف این زندان زندگی می‌گردند نیز با بالاگرفتن درگیری‌ها آواره شده‌اند.

اوایل روز یکشنبه، یکی از ساکنان حسکه به آسوشیتدپرس گفت که هواپیماهای جنگی ائتلاف به رهبری ایالات متحده بر فراز زندان پرواز کرد و دیوار صوتی را شکست.

گروه داعش مسئولیت حمله به این زندان را بر عهده گرفته است. آزادسازی نیروهای دربند، تاکتیک اصلی این گروه در سال‌های اخیر بوده است.

حمله‌ای که شامگاه پنجشنبه آغاز شد، بزرگترین حمله شبه نظامیان داعش از زمان سقوط «خلافت» این گروه در سال ۲۰۱۹ بود.

در این حمله بلندپروازانه، بیش از ۲۰۰ ستیزه‌جو با مسلسل‌های سنگین و وسایل نقلیه مجهز به مواد منفجره با هدف آزادسازی همرزمان خود به تأسیسات زندان حمله کردند. آن‌ها یک خودروی بمب گذاری شده را در یک انبار نفت در آن نزدیکی منفجر کردند.

ویدئویی که داعش اواخر روز شنبه منتشر کرد، وسایل نقلیه‌ای را نشان داد که از دیوارهای زندان عبور می‌کنند و حفره‌های بزرگی ایجاد می‌کنند. ده‌ها مرد دیده شدند که در تاریکی در تأسیسات راه می‌رفتند و ظاهراً از زندان می‌گریختند. نیروهای تحت رهبری کردها روز جمعه گفتند که بیش از ۱۰۰ زندانی را که فرار کرده بودند دستگیر کردند. تعداد کل فراری‌ها نامشخص است.

در ویدئوی دیگری که در سرویس خبری داعش منتشر شد، ستیزه‌جویان نشان دادند که ۲۲ نفر از کارکنان زندان، که برخی از آنها لباس نظامی به تن داشتند، گروگان گرفته شده بودند، از جمله برخی که به‌نظر می‌رسید کتک خورده بودند. یکی از ستیزه‌جویان بیانیه‌ای را در مقابل دوربین خواند و دیگری با چیزی که به نظر می‌رسید اره یا قمه بود، نگهبانی می‌داد. هر دو ستیزه‌جو نقاب داشتند.

داعش در روایتش از این حمله به نقل از یکی از شبه‌نظامیان خود در بیانیه‌ای که اواخر روز شنبه در سرویس خبری خود منتشر کرد، گفت که حمله با دو بمب‌گذار انتحاری خارجی آغاز شد که دو کامیون را در دروازه زندان و در امتداد دیوارهای آن منفجر کردند. سپس ستیزه جویان به سمت برج‌های زندان و انبار نفت حرکت کردند. گروه دوم به یک پاسگاه نیروهای کرد در آن نزدیکی حمله کردند در حالی که دو گروه دیگر با گشت‌های اطراف درگیر شدند و خطوط تدارکاتی را قطع کردند.

این حمله همزمان با شورش‌های داخل زندان بود که در آن ستیزه‌جویان اسلحه‌ها را ضبط کردند و نگهبانان و کارکنان زندان را گروگان گرفتند. این گروه شبه نظامی گفت که بیش از ۸۰۰ عضوش را آزاد کرده و برخی از آنها در عملیات جاری شرکت دارند.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy