Saturday, Jan 29, 2022

صفحه نخست » دستور اردوغان برای یک برکناری عجیب

fr29.jpgاردوغان رئیس مرکز آمار ترکیه را به دلیل انتشار نرخ بالای تورم برکنار کرد

رادیو بین المللی فرانسه - در پی انتشار نرخ تورم سالانه در ترکیه، رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری این کشور روز شنبه‌ ۲۹ ژانویه/نهم بهمن، رئیس مرکز آمار ترکیه را برکنار کرد. نرخ تورم سالانه در ترکیه ۳۶.۱ درصد اعلام شده و این بالاترین رقم طی ۱۹ سال گذشته است.

به گزارش آن آندلوئه، خبرنگار رادیوی بین‌المللی فرانسه در استانبول، رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه طی فرمانی روز شنبه‌ ۲۹ ژانویه/نهم بهمن، رئیس مرکز آمار ملی این کشور را برکنار کرد.

طبق این گزارش، رجب طیب اردوغان پس از انتشار نرخ تورم سالانه در ترکیه از سوی سعید اردال دینگر، رئیس مرکز آمار ملی این کشور مورد انتقاد مردم قرار گرفته بود.

مرکز ملی آمار ترکیه در آخرین گزارش خود که در اویل ژانویه سال جاری (۲۰۲۲) منتشر شد، نرخ تورم سال گذشته (۲۰۲۱) در این کشور را ۳۶ درصد ارزیابی کرد.

در همین حال، انتشار نرخ تورم سالانه در ترکیه مورد انتقاد حزب حاکم و احزاب مخالف نیز قرار گرفت. احزاب مخالف حزب حاکم تاکید دارند که نرق واقعی تورم بسیار بیشتر از آن چیزی است که مرکز آمار ملی منتشر کرده است.

👈مطالب بیشتر در سایت رادیو بین المللی فرانسه

با این وجود، حزب حاکم و رئیس جمهوری ترکیه می‌گویند که مرکز آمار ملی این کشور نرخ تورم سالانه را بیشتر از نرخ واقعی آن ازیابی کرده است.

منتقدان حزب حاکم دلیل افزایش نرخ تورم در ترکیه را کاهش ارزش پول این کشور در برابر دلار و همچنین سیاست‌های اقتصادی دولت رجب طیب اردوغان اعلام کرده‌اند.

علاوه بر برکناری سعید اردال دینگر، رئیس‌جمهوری ترکیه از نیمه سال ۲۰۱۹ تاکنون سه بار رئیس بانک مرکزی این کشور نیز را برکنار کرده است.

وی همچنین در ماه‌های پایانی سال گذشته میلادی (۲۰۲۱)، چهار بار بانک مرکزی ترکیه را مجبور کرد تا نرخ بهره بانکی در این کشور را هم کاهش دهد.





Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy