Monday, Jan 31, 2022

صفحه نخست » تلاش قطر برای میانجی‌گری میان ایران و آمریکا

IRUSQA.jpg دویچه وله ـ وزیر خارجه قطر از تلاش این کشور برای میانجی‌گری میان ایران و آمریکا همزمان با ورود مذاکرات احیای برجام در وین به مرحله‌ای حساس خبر داد.

وزیر خارجه قطر به شبکه تلویزیونی الجزیره گفت، کشورش از کانال‌های باز موجود با واشنگتن و تهران استفاده می‌کند تا نظرات آن‌ها را به یکدیگر نزدیک‌تر سازد.

هم‌زمان کریس مورفی، سناتور دموکرات آمریکایی نیز در گفت‌وگو با شبکه الجزیره از تلاش‌های دوحه برای احیای برجام استقبال کرد و گفت، امیدوار است با کمک قطر بتوان همه طرف‌ها را به این توافق بازگرداند.

به گزارش رویترز، اظهارات محمد بن عبدالرحمن آل ثانی، وزیر خارجه قطر پس از ملاقات جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا و امیر قطر در دفتر کار بایدن (اتاق بیضی) در کاخ سفید در روز دوشنبه (۳۱ ژانویه) ۱۲ بهمن بیان شد.

👈 مطالب بیشتر در سایت دویچه وله

هدف از این ملاقات گفت‌وگو و تبادل نظر در مورد روابط دوجانبه و پرداختن به مسائل منطقه‌ای بود.

آل ثانی پنج‌شنبه گذشته چند روز پیش از سفر امیر قطر به واشنگتن و درست زمانی که گفت‌وگوهای احیای برجام وارد مرحله‌ای حساس شد، از تهران دیدن کرده بود.

وزیر خارجه قطر گفت، ‌ محدود کردن کردن ذخایر انرژی اروپا تنها به دلیل بحران جاری در اوکراین "ناعادلانه" بوده است.

او افزود: «مسائل جهانی مرتبط با انرژی کوتاه‌مدت نیستند و حل و فصل آن‌ها به اقدامی جمعی نیاز دارد.»

قطر بزرگ‌ترین تأمین‌کننده گاز مایع طبیعی جهان است و در صورتی که بحران اوکراین به قطع ارسال گاز روسیه به اروپا بیانجامد، ممکن است به اروپا گاز صادر کند.

آل ثانی از وعده بایدن برای معرفی قطر به عنوان کشور متحد اصلی خارج از ناتو استقبال کرد و گفت، این تصمیم قدرت روابط دوجانبه را بازتاب می‌دهد و راه را برای "فرصت‌های مشارکت" باز کرده است.

او که پس از دیدار از ایران به واشنگتن سفر کرده بود، این سفر را بعد از بستن قراردادی با شرکت هواپیماسازی بوئینگ و دیدار جداگانه با الخاندرو مایورکاس، وزیر امنیت داخلی آمریکا جهت بحث و تبادل نظر پیرامون فروش تسلیحات به پایان برد.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy