Wednesday, Feb 2, 2022

صفحه نخست » سامانه هوایی لیزری برای مقابله با تهدیدهای ایران ظرف یک سال آماده می‌شود

lazer_013022.jpgالعربیه - نفتالی بنت، نخست وزیر اسرائیل اعلام کرد برای مقابله با حملات موشکی و راکتی نیروهای نیابتی ایران به کشور خود، به زودی از یک فناوری دفاعی فوق پیشرفته تحت عنوان «توپ لیزری» بهره‌بردای خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری «رویترز»، بنت، سه‌شنبه یکم فوریه، در سخنرانی برای «مؤسسه مطالعات امنیت ملی دانشگاه تل‌آویو» گفت اسرائیل برای افزایش توان دفاعی خود و کاهش هزینه‌های این کار به توسعه رهگیرهای لیزری سرعت می‌بخشد.

مقامات دفاعی اسرائیل پارسال ضمن پرده‌برداری از این توپ لیزری ارزیابی کردند که این سامانه دفاعی تا سال 2025 به مرحله بهره‌برداری عمومی خواهد رسید. اما بنت روز سه‌شنبه اعلام کرد این سامانه‌های به زودی عملیاتی خواهد شد.

به گفته وی: «تا یک سال آینده ارتش اسرائیل یک سیستم رهگیری مبتنی بر لیزر را ابتدا به صورت آزمایشی و سپس عملیاتی، ابتدا در جنوب و سپس در جاهای دیگر وارد عمل خواهد کرد. این ما را قادر می‌سازد تا اسرائیل را با دیواری از لیزر محاصره کنیم که از ما در برابر موشک‌ها، راکت‌ها، پهپادها و سایر تهدیدها محافظت می‌کند.»

توپ لیزری جدید به سامانه‌های دفاع هوایی موجود اسرائیل همچون «گنبد آهنین»، «فلاخن دیوید» و «سامانه تیر» اضافه می‌شود. سامانه‌های قدیمی‌تر هزینه‌بردار هستند، و موشک‌های رهگیر آنها بین ده‌ها هزار تا میلیون‌ها دلار قیمت دارند. توپ لیزری قرار است هزینه‌های دفاعی جاری اسرائیل را بسیار کاهش دهد.

👈مطالب بیشتر در سایت العربیه

به گفته نخست وزیر اسرائیل: «اگر بتوانیم موشک یا راکتی را با پالس الکتریکی چند دلاری رهگیری کنیم، اساساً حلقه آتشی که رژیم ایران افروخته را خنثی خواهیم کرد. نسل جدید پدافند هوایی می‌تواند به دوستان ما در منطقه نیز خدمت کند. آنها هم در معرض تهدیدهای جدی رژیم ایران و نیروهای نیابتی آن قرار دارند.»

به توافق هسته‌ای آمریکا با ایران پای‌بند نخواهیم بود

در حالی که برخی رسانه‌های جریان اصلی آمریکا اعلام می‌کنند توافق هسته‌ای 2015 با ایران موسوم به «برجام» در آستانهٔ احیا شدن قرار دارد، نفتالی بنت، تاکید می‌کند که کشورش به توافق احتمالی میان آمریکا و ایران پای‌بند نخواهد بود و «آزادی ‌عمل» خود برای واکنش به سپاه پاسداران و نیروهای نیابتی تهران را حفظ خواهد کرد.

به گزارش روزنامه «هاآرتص»، سه‌شنبه یکم فوریه، بنت گفت «کارزار تضعیف رژیم ایران» آغاز شده است و در «چندین جبهه» اقتصادی، اتمی، سایبری، عملیات‌های آشکار و پنهان، به تنهایی و با همکاری دیگران جریان دارد.

به گفته او: «موشک ممکن است از غزه یا بیروت شلیک شود، اما منشاء آن ایران است. هر چه تهران ضعیف‌تر بشود، نیروهای نیابتی‌اش هم ضعیف‌تر می‌شوند. هر چه سر اختاپوس گرسنه‌تر باشد، پاهایش پژمرده‌تر می‌شوند.»

نخست وزیر اسرائیل با تاکید بر اینکه «هیچ توافقی دست ما را برای محافظت از خود نمی‌بندد» اعلام کرد امیدواریم مذاکرات هسته‌ای که در حال حاضر بین ایران و قدرت‌های جهانی در وین در جریان است، «بدون دستیابی به توافق» پایان یابد.

مذاکرات غیرمستقیم ایران و آمریکا برای احیای توافق هسته‌ای 2015 چند ماه پیش در وین از سر گرفته شد. اسرائیل از قدرت‌های جهانی خواسته است تا ضمن تلاش برای دستیابی به توافق هسته‌ای با ایران، گزینه نظامی را نیز به‌طور جدی برای استفاده علیه تهران حفظ کنند.

بنت همچنین درباره روابط اسرائیل با آمریکا گفت: «واشینگتن منافع خاص خود را دارد که باید اعتراف کنم همیشه با منافع ما همپوشانی ندارد. علاقه آمریکایی‌ها به خاورمیانه رو به کاهش است. چشم‌های آنها در حال حاضر به مرز روسیه و اوکراین دوخته شده است، و از طرف دیگر درگیر یک نبرد استراتژیک با چین هستند. خدای ناکرده ممکن است جای آمریکا در منطقه را نیروهای تروریستی و نفرت‌پراکن پر کنند.»

سر اختاپوس در تهران

نخست وزیر اسرائیل با مقایسه رژیم ایران با اختاپوسی که سرش در تهران و پاهایش در اطراف اسرائیل است، پیشتر تاکید کرده بود که بر خلاف رویه قبلی این کشور، قصد دارد «سر اختاپوس» را در تهران هدف قرار دهد.

بنت، پیشتر گفته بود صرف نظر از اینکه مذاکرات احیای «برجام» به نتیجه برسد یا نرسد، اسرائیل راهبرد خود برای «مبارزه با تجاوز رژیم ایران» را حفظ خواهد کرد.

به گفته او: «استراتژی اسرائیل مشروط به این نیست که آیا توافقی حاصل می‌شود یا نه. ما خودمان از خودمان محافظت خواهیم کرد. حتی اگر توافقی شکل بگیرد، ما به آن متعهد نخواهیم بود. ما آزادی عمل خود را حفظ خواهیم کرد.»

به گفته بنت: «هرگز نباید به یک رژیم تروریستی میلیاردها دلار پول بدهید. اتفاقا باید برعکس عمل کنید. باید آنها را تضعیف کنید، و مجبورشان کنید بین پیگیری تسلیحات هسته‌ای و بقای رژیم یکی را انتخاب کنند.»

بنت سپس رژیم ایران را با اختاپوسی مقایسه کرد که سرش در تهران و پاهایش همچون حزب‌الله در لبنان، شبه‌نظامیان در سوریه، و جهاد اسلامی و حماس در نوار غزه در اطراف اسرائیل هستند.

او تاکید کرد: «اسرائیل در گذشته اشتباه کرد و خودش را مشغولِ قطع کردن پاهای اختاپوس کرد، در حالی که سر اختاپوس در ایران است. بر أساس دکترین خودم، اجازه نخواهم داد جنگ سرد بین ایران و اسرائیل یک‌جانبه بماند. من می‌خواهم آنها را تضعیف کنم و به نیروهای آنها در تمام ابعاد آسیب بزنم. جای آنها در منطقه ما، هزار کیلومتر دورتر از خانه، نیست. نمی‌خواهم نیروهای رژیم ایران را در سوریه یا هیچ جای دیگری در موازات مرزهای‌مان ببینم.»



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy