Wednesday, Feb 2, 2022

صفحه نخست » یک دست‌فروش خرم‌آبادی اقدام به خودسوزی کرد

khodsouzi.jpg رادیو زمانه ـ یک دستفروش خرم‌آبادی که مورد تعرض مأموران شهرداری و در تنگنا قرار گرفته بود، اقدام به خودسوزی کرد. مسئولان ابتدا ادعا کردند از دلایل خودسوزی دستفروش بی‌اطلاع‌اند.

به گزارش خبرگزاری مهر غروب چهارشنبه ۱۳ بهمن یک دست‌فروش خرم‌آبادی در میدان امام حسین این شهر اقدام به خودسوزی کرد.

خبرگزاری مهر می‌نویسد این دست‌فروش بعد از تذکر نیروهای سد معبر شهرداری اقدام به خودسوزی کرده است. با این‌حال علی مهرزاد صفدری، رئیس مرکز اورژانس پیش‌بیمارستانی لرستان در گفت‌و‌گو با مهر ضمن تأیید این خبر گفت: «این فرد اقدام به خودسوزی کرده اما مجموعه ما اطلاعی از علت و چرایی این موضوع ندارد.»

در همان حال به گزارش خبرگزاری تسنیم، فرماندار خرم‌آباد جزئیات بیشتری از چند و چون این حادثه دلخراش را افشا کرد. جعفر طولابی گفت: «روز گذشته ساعت ۶ غروب در پی برخورد نیروهای سد معبر شهرداری خرم‌آباد متاسفانه مرد دستفروش ۴۵ ساله خرم‌آبادی در میدان شقایق با نیروهای شهرداری درگیر شده و اقدام به خودسوزی می‌کند.»

👈 مطالب بیشتر در رادیو زمانه

فرماندار خرم‌آباد در ادامه افزود: «پس از خودسوزی آتش خاموش می‌شود و دستفروش را به بیمارستان منتقل می‌کنند. وی در ناحیه دست و صورت دچار سوختگی شده و هم اکنون حال عمومی این دستفروش خوب است.»

نرخ بیکاری در استان لرستان بسیار بالاتر از حد متوسط نرخ بیکاری در ایران است. به گفته حسین گودرزی، نماینده سابق مجلس استان لرستان از حیث زیرساخت‌ها آخرین استان ایران است. فولاد خرم‌آباد و نساجی بروجرد دچار رکود شده‌اند و از سرمایه‌گذاری در استان هم خبری نیست.

فرماندار خرم‌آباد در ادامه مصاحبه با تسنیم گفت: «از شهرداری درخواست کرده‌ایم با توجه به شرایط اقتصادی مردم در جمع‌آوری بساط دستفروشان با احترام برخورد کنند و سعی کنند با منطق و در حد تذکر اقدام کنند، البته در رابطه با اتفاق روز گذشته نیروهای شهرداری مدعی هستند برخورد فیزیکی اتفاق نیفتاده است.»

از فیلم دلخراشی که از این واقعه در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده، چنین برمی‌آید که مردم به کمک دستفروش شتافتند و به اطفای حریق کمک کردند و او را به بیمارستان منتقل کردند. این حادثه یادآور خودسوزی یونس عساکره، دستفروش عرب خرمشهری است. عساکره ۲۳ اسفند ۹۳، پس از اینکه مأموران «مبارزه با سد معبر» شهرداری، بساط میوه‌فروشی‌اش را جمع کردند، یک گالن بنزین روی خودش ریخت و در مقابل شهرداری خرمشهر، خود را به آتش کشید. او دچار ۷۰ درصد (و به روایتی ۹۰ درصد) سوختگی شد و سرانجام ۲ فروردین ۹۴ در بیمارستان درگذشت.

خودکشی به روش دردناکی مثل خودسوزی، هر چند برای اطرافیان و جامعه، تکان‌دهنده و عذاب‌آور است، اما نهایتاً به رهایی فرد از تحمل بیش‌ از پیش درد‌ها و مصائب منجر می‌شود.

خودکشی به‌ دلیل فشارهای اقتصادی و اجتماعی، در واقع پایان دادن به آن زندگی‌ است که تفاوتی با مرگ تدریجی ندارد.

محمد بوعزیزی، دستفروش تونسی، در دسامبر ۲۰۱۰، پس از برخورد تحقیرآمیز مأمور شهرداری، خود را در مقابل شهرداری به آتش کشید. خودسوزی او، آغاز سریالی از انقلاب‌ها بود که به ۲۳ سال حکومت بن‌علی در تونس و ۳۰ سال حکومت مبارک در مصر پایان داد.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy