Wednesday, Feb 16, 2022

صفحه نخست » خرید و فروش کودکان در ایران

child2_021622.jpgصدای آمریکا - رئیس پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات، فتا، در تهران می‌گوید اعضای یک باند کلاهبرداری با وعده فروش نوزاد در فضای مجازی شناسایی و دستگیر شده‌اند.

بر اساس گزارش‌ها، خرید و فروش نوزاد در ایران در سال‌های اخیر رایج شده است. در این میان، واگذاری نوزاد و کودک به شبکه‌های مجازی نیز محدود نبوده و آگهی‌های آن روی دیوارها نیز به چشم می‌خورد.

به گزارش خبرگزاری مهر در روز ۲۷ بهمن، داود معظمی گودرزی، رئیس پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات تهران بزرگ، گفت دو زن و دو مرد که با وعده فروش نوزاد به قیمت ۱۲۰ میلیون تومان از افراد کلاهبرداری می‌کردند و پس از دریافت وجه دیگر به متقاضی پاسخ نمی‌دادند، دستگیر شدند.

child1.jpgمعظمی گودرزی با بیان این که در جریان بازداشت این افراد، یک نوزاد ۱۵ روزه نیز همراه آنها پیدا شد، عنوان کرد یکی از افراد دستگیرشده به عنوان پرستار بچه نزد خانواده‌ای رفته و با جدا کردن نوزاد از خانواده، قصد فروش او را داشتند.

روزنامه همشهری چندی پیش در گزارشی با بیان این که تجارت سیاه خرید و فروش نوزاد رونق گرفته است، گزارش داد که «زیبایی و تغذیه زنان باردار قیمت نوزاد را بالا می‌برد.»

بنا بر این گزارش، روند طولانی واگذاری فرزند از طریق بهزیستی، موجب شده برخی خانواده‌های متقاضی فرایند غیرقانونی آن را ترجیح بدهند.

این روزنامه در گزارشی دیگر که شهریور ۹۹ منتشر کرد، با ارائه جزئیاتی از جمله بهای نوزاد دختر و پسر نوشت: «چت می‌کنند و شماره می‌دهند، ارسال چند تا عکس، واریز پول و در آخر تحویل نوزاد.»

خبرگزاری برنا نیز در تیر ۹۹ در گزارشی از خرید و فروش نوزاد در اینستاگرام، نوشت: «افراد حتی می‌توانند چهره کودک را هم ببینند و آنان را انتخاب کنند که به نظر می‌رسد دست‌های پشت پرده در خرید و فروش کودکان وجود دارد.»

111.jpgفقر، بی‌خانمانی، کارتن‌خوابی، و اعتیاد والدین از جمله دلایل وجود بازار خرید و فروش نوزاد در ایران عنوان شده است.

روزبه کردونی، رئیس وقت موسسه عالی پژوهش تامین اجتماعی، خرداد ماه ۱۴۰۰ بر اساس «سنجش وضعیت فقر و نابرابری کشور در دو دهه گذشته» در ارتباط با افزایش فقر در ایران طی سال‌های اخیر گفته بود: «در حالی که جمعیت زیر خط فقر مطلق از سال ۹۲ تا ۹۶ به ۱۵ درصد رسیده بود اما از سال ۹۶ تا ۹۸ به ۳۰ درصد (از جمعیت کل کشور) افزایش یافت.»

همچنین، در گزارشی که ایلنا مهرماه ۱۴۰۰ به نقل از معاونت رفاه اجتماعی وزارت تعاون، کار، و رفاه اجتماعی جمهوری اسلامی منتشر کرد، تا سال ۱۳۹۹ تعداد ۲۶ میلیون نفر از جمعیت کشور در «فقر مطلق» بوده‌اند و تخمین زده می‌شود که تا پایان این سال با توجه به شیوع گسترده کرونا و خروج حدود دو میلیون نفر از بازار کار، تعداد افرادی که در فقر مطلق زندگی می‌کردند از ۲۶ میلیون نفر به حدود ۳۰ میلیون نفر برسد.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy