Monday, Feb 28, 2022

صفحه نخست » روسیه برای مقابله با کاهش ارزش روبل نرخ بهره را به‌شدت افزایش داد

rubel.jpg رادیو زمانه - روبل در واکنش به تحریم‌های اقتصادی اعمال شده توسط غرب به پایین‌ترین حد خود سقوط کرد. بانک مرکزی روسیه با افزایش گسترده نرخ بهره واکنش نشان داد.

تشدید تحریم‌های اقتصادی غرب تأثیر خود را گذاشته است: ارزش روبل صبح دوشنبه ۹ اسفند/ ۲۸ فوریه به پایین‌ترین حد خود رسید. بانک مرکزی روسیه در تلاش است تا با افزایش شدید نرخ بهره، با کاهش ارزش پول مقابله کند. همانطور که ناظران ارز روز دوشنبه در مسکو اعلام کردند، نرخ بهره از ۹,۵ به ۲۰ درصد یعنی بیش از دو برابر افزایش یافت. در عین حال مقام‌های بانک مرکزی روسیه آمادگی خود را برای افزایش بیشتر نرخ بهره اعلام کردند. به گفته رسانه‌های روسی، بانک مرکزی این اقدام را با «تغییر چشمگیر» در شرایط خارجی برای اقتصاد روسیه توجیه کرد.

تشدید درگیری روسیه با غرب پس از تهاجم این کشور به اوکراین باعث کاهش شدید ارزش پول این کشور شد. صبح روز دوشنبه و پس از بازگشایی بازارها، ارزش روبل روسیه در برابر دلار آمریکا حدود هشت درصد کاهش یافت. صبح دوشنبه هر دلار معادل حدود ۹۰ روبل معامله شد. این رقمی بی‌سابقه در دو دهه گذشته است.

👈 مطالب بیشتر در رادیو زمانه

در تجارت‌های خارج از روسیه، پول ملی این کشور بیشتر سقوط کرده است. کاهش ارزش پول روسیه در این بخش حدود ۴۲ درصد بوده و هر دلار ۱۱۲ روبل معامله شده است. در بورس روسیه، معاملات ارزی با سه ساعت تأخیر در صبح روز دوشنبه انجام شد. نرخ‌های بهره بالاتر می‌تواند به تثبیت نرخ ارز و همچنین مهار تورم کمک کند، اما بازپرداخت وام‌ها را نیز گران‌تر می‌کند که نتیجه آن می‌تواند کاهش سرمایه‌گذاری در اقتصاد روسیه باشد.

محدودیت‌های معاملات سهام

بانک مرکزی روسیه گفت آگاه است که افزایش شدید نرخ بهره مؤثر منجر به افزایش نرخ بهره سپرده‌ها در بانک‌های روسیه می‌شود ولی این اقدام سبب خواهد شد تا از تورم و کاهش ارزش سرمایه‌های درون‌بانکی سپرده‌گذاران جلوگیری شود.

این بانک گفت چنین اقدامی به حفظ ثبات مالی و کنترل قیمت‌ها کمک می‌کند و پس‌انداز شهروندان را از کاهش ارزش محافظت می‌کند.

الویرا نابیولینا، رئیس بانک مرکزی روسیه گفته است که به‌زودی در یک کنفرانس مطبوعاتی درباره این اقدامات توضیح می‌دهد.

مسکو روز دوشنبه با اقدامات فوق‌العاده دیگری تلاش کرد تا جلوی کاهش ارزش روبل را بگیرد و بازارهای مالی خود را تثبیت کند. فروشندگان اوراق بهادار از فروش اوراق بهادار روسی متعلق به خارجی‌ها منع شدند. قرار است مؤسسات مالی داخلی با تزریق سرمایه و معاملات ارزی حمایت شوند. علاوه بر این، وزارت دارایی تعهدی را برای شرکت‌ها برای فروش بخشی از عواید خود به صورت ارزی معرفی کرد. هدف از این اقدام نیز محدود کردن دامنه کاهش ارزش روبل است.

اتحادیه اروپا تحریم‌های جدی اعلام شده علیه بانک مرکزی روسیه را یکشنبه‌شب اجرایی کرد. این تحریم‌ها شامل ممنوعیت معاملات مرتبط با ذخایر ارزی بزرگ روسیه به یورو است. علاوه بر این، دارایی‌های بانک مرکزی روسیه در اتحادیه اروپا مصادره می‌شود. مؤسسات مالی روسیه نیز از شبکه ارتباطات بانکی سوئیفت کنار گذاشته شدند. بریتانیا و ایالات متحده آمریکا نیز گفته‌اند به زودی به این تحریم‌ها می‌پیوندند. ژاپن و کره جنوبی هم به حذف روسیه از سامانه تسویه حساب مالی بین‌المللی سوئیفت پیوستند. کره جنوبی همچنین صادرات کالاهای با فناوری پیشرفته به روسیه را ممنوع کرد.

تشدید درگیری بین روسیه و غرب نیز باعث آشفتگی در بازارهای مواد خام شده است. ترس از اختلال در عرضه، قیمت گندم را به بهایی بی‌سابقه در ۱۳ سال گذشته رسانده است. معاملات آتی گندم ایالات متحده بیش از ۹ درصد افزایش یافت و به بالاترین سطح در ۹ سال و نیم گذشته رسید. روسیه و اوکراین از صادرکنندگان مهم گندم هستند.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy