Monday, Feb 28, 2022

صفحه نخست » معرکه‌گیری خیابانی هنوز در ایران زنده است

marekegiri_022822.jpgونوس امیدوار - ایران وایر

بعدازظهر یک روز نه چندان سرد زمستانی است و وقت برگشتن از سرکار به خانه. از ایستگاه متروی میدان «صنعت» که بیرون می‌آیی، درست روبه‌روی ایستگاه، جمعیت زیادی گرد هم آمده‌اند و صدای پیرمردی از میانه جمعیت به گوش می‌رسد. او در حالی‌ که زنجیر دور بازوهایش بسته است، با صدای بلند فریاد می‌زند و مردم را به دیدن معرکه‌گیری خود دعوت می‌کند.

معرکه‌گیر بساطش را که شامل چند رشته زنجیر، چند تکه پارچه، یک پرچم سیاه رنگ که با رنگ سبز روی آن «یا ابوالفضل» نوشته شده، گوشی تلفن همراهش برای پخش مداحی، یک بلندگوی دستی و خورجین است را روی زمین پهن کرده و در حالی که میکروفون بلندگوی دستی خود را در دست گرفته است، می‌گوید: «انشاالله ابوالفضل گره از کارتان باز کند. همراهی کنید و با یا ابوالفضل کمک کنید تا بتوانم این زنجیر را پاره کنم و رو سیاه شما نشوم. الهی که هیچ‌وقت محتاج نشوید تا دست‌تان را جلوی کسی دراز کنید، محتاجم که تن به این کار داده‌ام. می‌دانید امشب چه دردی را باید تحمل کنم تا خون‌مردگی‌ها از بین برود؟ اگر موفق شدم و زنجیر را پاره کردم، محبت کنید و ۵۰ هزار تومان به نام آقا ابوالفضل هدیه بدهید.»

پیرمرد در حالی که دو رشته زنجیر دور بازوهایش است، از یک طرف به سمت دیگر می‌ر‌ود و حرف‌هایش را تکرار می‌کند تا فضا را برای معرکه‌گیری‌ خود آماده کند. در نهایت وسط جمعیت قرار می‌گیرد و تمرکز می‌کند تا آماده پاره کردن زنجیر شود. چندباری بدنش را جلو و عقب می‌برد، در حالی‌ که عرق از سر و صورتش روان و چهره‌اش به شدت برافروخته شده است، به بازوهایش فشار می‌آورد تا زنجیر پاره شود.

دفعه اول و دوم موفق نمی‌شود، چرخی می‌زند و برای سومین بار تمرکز می‌کند، این‌بار در حالی‌ که صورتش از دفعات پیش هم برافروخته‌تر شده است، فشار بیشتری را متوجه بازوهایش می‌کند. بالاخره زنجیر پاره می‌شود و جمعیت شروع به کف زدن می‌کنند. برخی با انداختن اسکناس ۱۰ یا ۵۰ تومانی روی بساط معرکه‌گیر، پاداش کار پیرمرد را می‌دهند و برخی دیگر بدون توجه به نتیجه، صحنه معرکه گیری را ترک می‌کنند.

👈مطالب بیشتر در سایت ایران وایر

معرکه‌گیری بیشتر به‌عنوان نشانی از پهلوانی و یکی از قدیمی‌ترین نمایش‌های خیابانی در ایران و بسیاری دیگر از کشورها است. این نوع معرکه‌گیری معمولا با پاره کردن زنجیر، بازی با مار سمی و شکستن سنگ با دست همراه است. در گذشته‌هایی نه چندان دور، هفته‌ای نبود که شهروندان شاهد این نوع معرکه‌گیری‌ها در کوچه و خیابان‌ها نباشند اما با پا گذاشتن به قرن بیست و یکم و با رشد و گسترش تکنولوژی، این سبک از معرکه‌‌گیرهای خیابانی تقریبا در ایران از بین رفته است و به ندرت می‌توان آن را در شهرهای بزرگی مانند تهران مشاهده کرد. اما معرکه‌گیری این‌ روزها از سر نیاز و جمع کردن پول به خیابان‌ها بازگشته است.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy