Thursday, Mar 10, 2022

صفحه نخست » رویترز: آمریکا مایل به تعامل با روسیه نیست + انتقاد شمخانی از پیشنهاد‌های غیرقابل قبول آمریکا

shamkhani_031022.jpgرادیو زمانه - خبرگزاری رویترز به نقل از چند دیپلمات می‌نویسد سه قدرت اروپایی در تلاش بودند راهی برای تحقق خواسته‌های روسیه از توافق هسته‌ای با ایران بیابند اما ظاهراً ایالات متحده تمایلی به تعامل با روسیه در این زمینه ندارد.

علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران با انتشار پیامی در توییتر نوشت:

«شیوه مواجهه آمریکا با پیشنهادت اصولی ایران، طرح پیشنهادات غیرقابل قبول و اصرار بر توافق سریع با طرح بهانه‌های واهی، نشان می‌دهد که آمریکا اراده‌ای برای توافق قوی و قابل دفاع برای طرفین ندارد. مذاکرات وین بدون اتخاذ تصمیم سیاسی توسط آمریکا هر ساعت پیچیده‌تر از قبل می‌شود.»

دقیقاً در زمانی که گفت‌وگوهای غیرمستقیم بین تهران و واشنگتن در وین برای احیای برجام بعد از ۱۱ ماه گفت‌وگو به «خط پایانی» نزدیک شده بود، سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه ۵ مارس/۱۴ اسفند اعلام کرد، آمریکا باید کتباً ضمانت بدهد که همکاری‌های کامل و آزادانه در حوزه‌های سرمایه‌گذاری و فنی - نظامی بین روسیه و ایران با هیچ مانعی مواجه نخواهد شد. این درخواست روند گفت‌وگوها را پیچیده کرده است.

سه کشور اروپایی عضو برجام در بیانیه مشترکی به روسیه هشدار دادند که با افزودن شرط‌های تازه، دستیابی به توافق در مورد احیای برجام را دشوارتر می‌کند. همزمان علی باقری کنی، عضو ارشد هیأت مذاکره کننده ایران که برای ادامه مشورت‌ها به تهران بازگشته بود، چهارشنبه ۹ مارس/ ۱۸ اسفند به وین بازگشت.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy