Thursday, Mar 10, 2022

صفحه نخست » داریوش مهرجویی عقب‌نشینی کرد

mehrjooi_031022.jpgسوء تفاهم بود، رفع شد

داریوش مهرجویی، کارگردان سرشناس سینمای ایران که پیشتر در اعتراض به عدم اکران نوروزی فیلمش اعلام کرده بود که قصد «تحصن» در وزارت ارشاد را دارد، در ویدئویی دیگر در روز پنج‌شنبه، ۱۹ اسفند، با تغییر موضع قبلی اعتراض خود به وزارت ارشاد را «سوء تفاهمی» بر اساس «اطلاعات نادرست» خواند و گفت که حالا «برطرف» شده است.

آقای مهرجویی در ویدئویی که اوایل هفته از او در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد به ابطال مجوز نمایش آخرین ساخته خود به نام «لامینور» و حذف آن از اکران نوروزی به شدت اعتراض کرده و گفت که به همراه دستیارانش در وزارت ارشاد تحصن خواهد کرد.

او در این ویدئو با اشاره به سانسور شماری از فیلم‌هایش در «اتاق‌های» وزارت ارشاد جمهوری اسلامی گفته بود که این‌ بار نمی‌تواند تحمل کند و برای گرفتن حق خود خواهد جنگید.

او در بخش دیگری از این ویدئو به سازوکار نظارت و صدور مجوز نمایش فیلم در ایران از اساس اعتراض کرده و می‌گفت: «شما کی هستید؟ من کارشناس فلسفه از بزرگ‌ترین دانشگاه آمریکا هستم. شما دارید فیلم من را قضاوت می‌کنید. شما کی هستید؟ چه مدرکی دارید؟ چه کاری کردید؟ چه چیزی بیرون دادید؟ پشت پرده مثل اشباح برای ما حکم صادر می‌کنید.»

در واکنش به این اعتراض،‌ حبیب ایل‌بیگی، معاون نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی ایران، پاسخ داد که «فيلم لامينور نه توقيف است و نه مانعی برای اكران آن در آينده وجود دارد».

لامینور تولید سال ۱۳۹۸ است، فیلمی با بازی علی نصیریان، علی مصفا و بیتا فرهی. این فیلم همان زمان برای اکران نوروز ۱۳۹۹ از وزارت ارشاد مجوز گرفت، اما با شیوع ویروس کرونا و تعطیلی سینماها این امر محقق نشد.

اخیرا گمانه‌زنی‌های بسیاری درباره اکران لامینور در نوروز ۱۴۰۱ شد و حتی شورای صنفی نمایش در ابتدا نام این فیلم را جزو فهرست اکران نوروزی قرار داد، اما در نهایت مسئولان سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اعلام کردند که مجوز نمایش این فیلم قدیمی و باطل شده و از این رو لامینور امکان اکران نوروزی را از دست داده است.

خبرگزاری جمهوری اسلامی، ایرنا، هم در گزارشی از جلسه اخیر شورای صنفی نمایش اعلام کرد که در این جلسه تصمیم گرفته‌ شد که فیلم لامینور «از اکران ویژه عید فطر یا هر موعد دیگر که سازندگان فیلم تمایل داشته باشند، برخوردار شود».

حال در پی حواشی ایجادشده پس از انتشار ویدئوی اعتراضی آقای مهرجویی، این کارگردان در ویدئویی دیگر از همه «دست‌اندرکاران سینما» تشکر کرده و از نمایش فیلم خود در عید فطر خبر داده است.

او در این ویدئو اختلاف اخیر خود با وزارت ارشاد بر سر زمان اکران فیلم لامینور را «سوء تفاهم» بر اساس «اطلاعات نادرست» عنوان کرده و می‌گوید که حالا اختلافات «برطرف» شده است.

برخی در شبکه‌های اجتماعی خبر داده‌اند که ضبط این ویدئو با حضور چند سینماگر از جمله محمدرضا شریفی‌نیا از سینماگران نزدیک به حکومت جمهوری اسلامی در خانه این کارگردان انجام شده است.

این اولین بار نیست که یک شخصیت شناخته‌شده در پی اظهارات انتقادی خود مجبور به اصلاح و تعدیل انتقاداتش در یک پیام عمومی می‌شود.

مهدی هاشمی، بازیگر سرشناس ایرانی هم که چند روز پیش در ویدئویی یک شیشه ودکای روسی را در اعتراض به تهاجم روسیه به اوکراین شکسته بود، روز چهارشنبه، ۱۸ اسفند، در ویدئوی دیگری حرکت اعتراضی‌اش را «تبلیغات یک نمایش جدید» خواند و گفت از این که این نمایش ادامه پیدا کند یا نه اطلاعی ندارد.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy