Wednesday, Mar 9, 2022

صفحه نخست » اعتراضات مردمی به افزایش قیمت مواد غذایی در عراق

iraq.jpg رادیو زمانه - در بغداد و مناطق جنوب فقیر عراق به دلیل افزایش قیمت مواد غذایی مردم دست به اعتراضات خیابانی زدند. روسیه و اوکراین تولیدکنندگان عمده گندم و روغن خوراکی در جهان هستند، کالاهایی که کشورهای خاورمیانه به‌شدت به آن‌ها نیاز دارند و آن‌ها را وارد می‌کنند. مقامات عراقی گرانی‌ها را به جنگ اوکراین مربوط می‌دانند مردم اما آن را به سودجویی تاجران نسبت می‌دهند.

به‌گزارش خبرگزاری فرانسه، نزدیک به یک هفته است که قیمت روغن‌های خوراکی و آرد در بازارهای محلی عراق سر به فلک کشیده است و مقامات دولتی با اظهارات و اقدامات مختلف به دنبال رفع خشم فزاینده در میان مردم هستند.

بیش از ۵۰۰ معترض روز چهارشنبه ۱۸ اسفند / ۹ مارس در میدان مرکزی شهر ناصریه در جنوب عراق جایی که مرکز اعتراضات ضد فساد در سال ۲۰۱۹ بود، تجمع کردند. میدان تحریر بغداد و مناطقی از استان ذی‌قار واقع در جنوب عراق نیز شاهد تظاهرات در اعتراض به گرانی اجناس و مواد غذایی بودند.

👈 مطالب بیشتر در رادیو زمانه

یک منبع امنیتی عراق به خبرگزاری فرانسه گفت روز سه‌شنبه ۱۷ اسفند / ۸ مارس، یک معترض در تظاهرات خشونت‌بار در استان مرکزی بابل به‌شدت مجروح شد.

حسن کاظم، معلم بازنشسته به خبرگزاری فرانسه گفت: «افزایش قیمت‌ها چه در نان و چه سایر محصولات غذایی ما را به تنگ آورده است و به سختی می‌توانیم زندگی خود را تأمین کنیم.»

روز سه‌شنبه دولت عراق اقداماتی را برای مقابله با افزایش قیمت‌ها اعلام کرد، از جمله کمک هزینه ماهانه حدود ۷۰ دلار برای بازنشستگانی که درآمد آن‌ها از یک میلیون دینار (تقریباً ۷۰۰ دلار) تجاوز نمی‌کند، و همچنین به کارمندان دولتی که کمتر از ۵۰۰ هزار دینار (۳۴۳ دلار) درآمد دارند.

مقامات عراقی همچنین از رفع عوارض گمرکی محصولات غذایی، کالاهای اساسی مصرفی و مصالح ساختمانی به مدت دو ماه خبر دادند. این محصولات از جمله شامل برنج، شکر، روغن، شیر، آرد، گندم، جو، بنشن می‌شود.

محمد حنون، سخنگوی وزارت تجارت عراق افزایش قیمت روغن خوراکی را به جنگ اوکراین نسبت داد و گفت: «بحران جهانی بزرگی وجود دارد، زیرا اوکراین سهم بزرگی از [بازار جهانی روغن‌های خوراکی] دارد.»

واحد اطلاع‌رسانی امنیتی عراق از بازداشت ۳۱ نفر به اتهام گران‌فروشی مواد غذایی خبر داد و گفت آن‌ها «در پی برهم زدن امنیت اقتصادی کشور بودند».

نیروهای امنیتی عراق در سه روز گذشته عملیات گسترده‌ای را برای نظارت بر بازارهای عراق در استان‌های مختلف انجام داده‌اند.

مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر عراق نیز از وزارتخانه‌های دارایی، بازرگانی و کشاورزی خواسته است که برای تأمین ذخیره راهبردی مواد غذایی اصلی در کشور اقدام کنند. الکاظمی موضوع امنیت غذایی را در دستور کار جلسه شورای وزارتی اقتصاد و هیأت دولت قرار داد.

برخی از عراقی‌ها در شبکه‌های اجتماعی گفته‌اند که افزایش قیمت‌ها نتیجه زیاده‌خواهی تاجران و فروشندگان است و آن‌ها جنگ اوکراین را برای بالا بردن قیمت کالاهایی که ربطی به جنگ اوکراین و روسیه ندارد بهانه کرده‌اند.

حسن ناظم، وزیر فرهنگ و سخنگوی هیأت دولت عراق نیز تأکید کرده است که افزایش قیمت‌ها هیچ توجیهی ندارد و هدف از آن برهم زدن ثبات بازار و سودجویی از روزی مردم عراق است.

روسیه و اوکراین هر دو تولیدکنندگان عمده مواد غذایی از جمله روغن آفتابگردان و گندم هستند و خاورمیانه به‌ویژه به واردات از این دو کشور وابسته است.

عراق در سال ۲۰۱۹ نیز شاهد تظاهرات سراسری علیه فساد گسترده، بیکاری، و شرایط بد زندگی بود. در این تظاهرات بیش از ۶۰۰ نفر کشته و هزاران نفر زخمی شدند.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy