Thursday, Mar 10, 2022

صفحه نخست » احتمال توقف یا شکست مذاکرات قوت گرفت

gero_031022.jpgنماینده مجلس: «روسیه و چین نگران نباشند، ایران شرکای استراتژیک خود را کنار نمی‌گذارد»

ایندیپندنت فارسی - گزارش‌ها حاکی از آن است که شرط‌های جدید روسیه برای دستیابی به توافق هسته‌ای ایران، مذاکرات وین را در بن‌بست قرار داد. برخی پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که احتمال توقف یا حتی شکست مذاکرات وجود دارد. وب‌سایت پولیتیکو روز پنجشنبه ۱۰ مارس، در گزارشی به نقل از دو دیپلمات غربی نوشت: «مذاکرات هسته‌ای ایران به‌دلیل درخواست‌های روسیه در آستانه شکست است.»

همزمان خبرگزاری ایرنا نوشت: منابع مطلع از مذاکرات وین، گمانه زنی درباره احتمال وقفه در گفتگو‌ها از روز جمعه را تایید نکردند.

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران نیز در صفحه شخصی خود در توییتر نوشت: «با آقای جوزف بورل گفتگوی مفید و سازنده‌ای داشتم.تلاش‌ها برای رسیدن به یک توافق خوب و پایدار در جریان است. توافق در دسترس است اگر طرف آمریکایی واقع بینانه و همراه با تداوم و با ثبات‌قدم رفتار کند.»

روسیه پس از حمله نظامی به اوکراین با تحریم‌های ایالات‌ متحده آمریکا و کشورهای اروپایی مواجه شد و حالا قصد دارد با افزودن شرط‌هایی به متن برجام، روابط تجاری خود و ایران را از تحریم‌های بین‌المللی مستثنا کند و از کشورهای غربی تضمین کتبی بگیرد. دیپلمات‌های غربی گفته‌اند مذاکرات هسته‌ای در آخرین نقطه به‌دلیل شرط‌های جدید روسیه در آستانه شکست قطعی قرار دارد. به گفته آنان، طرف‌های مذاکره در وین نمی‌توانند راهی برای انطباق با شرط‌های جدید روسیه بیابند و به همین دلیل احتمال دارد که مذاکرات وین، پس از ۱۱ ماه متوقف شود تا امکان گفت‌وگوی دوجانبه میان ایران و روسیه درباره این وضعیت فراهم شود.

این سخنان آشکار می‌کند که رویکرد مقام‌های جمهوری اسلامی ایران درباره این موضوع و گفت‌وگوهای دیپلماتیک با روسیه می‌تواند در سرنوشت مذاکرات برجام تاثیر بگذارد. ناظران غربی می‌گویند ایران علاقه‌مند است به توافق برجام دست یابد، چون می‌تواند صادرات نفت را دوباره آغاز کند، اما سوی دیگر ماجرا، مقام‌های جمهوری اسلامی ایران‌ قرار گرفته‌اند که خود را موظف به حمایت از منافع کشورهایی مثل روسیه و چین می‌دانند.

جلیل رحیمی جهان‌آبادی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، روز پنجشنبه ۱۹ اسفند، در گفت‌وگو با خبرگزاری ایسکانیوز به‌صراحت گفت که «جمهوری اسلامی ایران در هیچ شرایطی شرکای استراتژیک خود را کنار نمی‌گذارد و روسیه و چین نباید در مورد این مسئله نگرانی داشته باشند.» مذاکرات وین در حالی به بن‌بست توقف موقت یا شکست همیشگی رسید که به گزارش وب‌سایت پولیتیکو، انتظار می‌رفت هفته گذشته از متن جدید توافق رونمایی شود، اما حالا شرط‌های جدید روسیه همه پیش‌بینی‌ها را بر‌هم زده است.

مطالب بیشتر در سایت ایندیپندنت فارسی

استفانی لیشتنشتاین، خبرنگار پولیتیکو، شامگاه پنجشنبه در توییتی، به بن‌بست رسیدن مذاکرات وین را تایید کرد و نوشت: «به‌ احتمال‌ زیاد فردا (جمعه) توقف مذاکرات هسته‌ای ایران را اعلام می‌کنند.» لارنس نورمن، خبرنگار وال‌استریت ژورنال، هم در توییتی احتمال توقف یا شکست مذاکرات را مطرح کرد و نوشت: «اگر مذاکرات وین شکست بخورد، احتمالا این شکست بزرگ خواهد بود و مذاکره‌کنندگان دیگر هرگز به آن بازنمی‌گردند.» او در توییت دیگری، خبر داد که مذاکرات تا صبح روز جمعه ادامه دارد و سپس، درباره اینکه «بازگشت هیئت‌ها به کشورهایشان برای رسیدگی به تقاضای روسیه منطقی است یا خیر، تصمیم‌گیری می‌شود».

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، روز پنجشنبه از روسیه خواست برای بازگشت به توافق هسته‌ای، شرط‌های جدید تعیین نکند. او تاکید کرد که زمان کوتاه است و همچنان مسائل کلیدی حل‌نشده‌ای باقی‌ است. پرایس گفت: «ما بسیار واضح اعلام کرده‌ایم که تحریم‌های جدید مرتبط با روسیه با برجام ارتباطی ندارد.»

عرضه نفت ایران در بازارهای جهانی پس از توافق هسته‌ای، بیشترین نگرانی را برای مسکو ایجاد کرده است، به‌خصوص اینکه پس از تحریم‌های غرب علیه روسیه امکان دارد ایران به رقیب جدی این کشور در عرضه نفت و انرژی تبدیل شود. افزایش صادرات نفت ایران به کشورهای غربی فرصت می‌دهد که تحریم‌های بیشتری را بر روسیه اعمال کنند.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy