Monday, Mar 14, 2022

صفحه نخست » ماجرای قتل جنجالی دختر خبرساز به دست برادرش

murder_031422.jpg«ایمان سامی» با نام کاربری «ماریا»، زن اینفلوئنسر ۲۰ ساله اهل کردستان در آستانه «روز جهانی زنان» در اربیل عراق به دست برادرش به قتل رسید. او که در شبکه‌های اجتماعی خود به دفاع از حقوق زنان می‌پرداخت، عاشق آواز نیز بود و گاهی ویدیو‌هایی از آواز خواندن خود منتشر می‌کرد

***

بی بی سی - کنسولگری آمریکا در اربیل، با انتشار یک توئیت نسبت به افزایش موارد خشونت، قتل و نقض حقوق زنان و گروه‌های به حاشیه رانده شده، از جمله نسبت به قتل‌های "ناموسی" در کردستان عراق اظهار نگرانی کرده است.

ایمان سامی، اینفلوئنسر ۲۰ ساله در کردستان عراق، در آستانه روز جهانی زن به دست برادر کوچکترش به قتل رسید.

777.jpg

انجام سامی، ۱۸ ساله، برادر ایمان گفته به این دلیل که خواهرش "آبروی خانواده را برده بود" او را کشت.

ایمان سامی با نام کاربری "ماریا" در شبکه‌های اجتماعی، از آرزوها و سبک زندگی خود می‌گفت و گاه آواز‌ می‌خواند.

کشته‌شدن ماریا به دست برادرش در حالی صورت می‌گیرد که اخیرا نهادهای مدافع حقوق زنان در اقلیم کردستان نسبت به بالا رفتن آمار خشونت علیه زنان و "زن‌کشی" هشدار داده‌اند.

برادر ماریا پس از ارتکاب قتل در تماس تلفنی با شبکه تلویزیونی کردستان ۲۴ به توصیف سبک زندگی خواهرش و دلایل خود برای قتل او پرداخت.

او در گفتگوی سیزده دقیقه‌ای با این شبکه تلویزیونی، ضمن اعتراف به قتل خواهرش گفت از چندی پیش به این موضوع فکر کرده است.

آقای سامی در این رابطه گفت: "مدتی بود به این مسئله فکر می‌کردم. گفتم خواهرم یا به راه راست برمی‌گردد و اگر به راه راست برنگشت چاره‌ای جز کشتنش نیست."

او گفت خواهرش "به حرف خانواده‌ گوش نمی‌داده" و با فعالیت‌هایش در شبکه‌های اجتماعی "آبروی خانواده را برده بود".

انجام سامی در نهایت با سلاح کمری و به گفته خودش با شلیک "۷-۸ گلوله" ایمان سامی را به قتل رساند.

پس از بازتاب گسترده سخنان انجام سامی در شبکه‌های اجتماعی، او در کرکوک بازداشت شد.

اما نهادهای حقوق بشر نگرانند که نهادهای قضایی در اقلیم کردستان با "قتل‌های موسوم به ناموسی" برخورد جدی نمی‌کنند.

سهراب رحمتی، وکیل دادگستری ساکن اقلیم کردستان به بخش فارسی بی‌بی‌سی گفت: در صورت شکایت اولیای دم طبق بند ٤٠٦ قانون مجازات عراق قاتل به حبس ابد محکوم خواهد شد. اما به گفته این وکیل دادگستری، در بیشتر "قتل‌های ناموسی" شکایتی صورت نمی‌گیرد و در این صورت قاتل به سه تا پنج سال حبس محکوم می‌شود.

بر اساس مصاحبه‌ای که از مغدید سامی، پدر ایمان در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده، او هنوز درباره شکایت قانونی از پسرش تصمیمی نگرفته است. اما او افزوده که مسئله را به قانون واگذار می‌کند.

ماریا نمونه‌ای از نسل جوان است که سبک زندگی متفاوتی را در شبکه‌های اجتماعی ابراز و تجربه می‌کنند. از او به عنوان اینفلوئنسر یاد شده، و در تیک تاک بیش از پنجاه هزار فالور داشته است. او در لایوهای خود سنت‌های جامعه را زیر سوال برده و از حقوق همجنسگرایان در کردستان دفاع کرده و علایق عشقی خود را بی‌پرده به زبان آورده است.

گفته می‌شود ماریا به خوانندگی علاقه داشته، و دوستانش، کاری از او که به تازگی در استودیو ضبط شده بود، را در شبکه‌های اجتماعی منتشر کردند.

یکی از دوستان ایمان سامی در گفتگو با رسانه‌های اقلیم کردستان گفته که خانم ایمان در نوجوانی بدون رضایت خود ازدواج کرده و یک سال بعد طلاق گرفته. از این جهت و به دلیل تهدید شدن از سوی برادرش نتوانسته به خانه پدری بازگردد و مستقل زندگی کرده است.

یک عضو پارلمان کردستان عراق گفته است از آغاز سال جدید میلادی ١١ زن در این منطقه بدلایل مختلف کشته شده‌اند. همچنین طبق آمار مرکز مبارزه با خشونت علیه زنان، در سال گذشته میلادی ۲۴ زن کشته شده‌اند، ۶۲ زن خودکشی کرده و ٧٨ زن خود را آتش زده‌اند.

ماه پیش آزاد دوسکی زن ترنس ٢٣ ساله به دست برادرش در نزدیکی شهر دهوک در اقلیم کردستان کشته شد. فعالان حقوق بشر می‌گویند حکومت اقلیم کردستان عراق این مسئله را جدی نگرفته و نهادهای امنیتی نتوانسته‌اند امنیت جامعه زنان و اقلیت‌های جنسی‌ را تضمین کنند.

شان صابر که یک روزنامه‌نگار زن است در واکنش به قتل ایمان سامی در توییتری امامان جماعت و احزاب اسلامی کردستان عراق را مسئول تنفرپراکنی و دعوت مردم به محدودکردن زنان دانسته است.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy