Sunday, Mar 20, 2022

صفحه نخست » آخرین وزیر خزانه‌داری افغانستان در آمریکا راننده تاکسی شد

taxidriver_032022.jpgشماری از مقام‌های دولت پیشین افغانستان در کشورهای مختلف غربی، برای گذران زندگی به کارهای دشوار مشغول‌اند

ایندیپندنت فارسی - خالد پاینده، آخرین وزیر خزانه‌داری دولت پیشین افغانستان که پس از سقوط کابل به دست طالبان به ایالات متحده آمریکا پناه برده، اکنون در این کشور راننده تاکسی شده است. خالد برای اینکه بتواند خانواده‌اش را تامین کند در شرکت مسافربری «اوبر» در ایالات متحده آمریکا مشغول به کار شده است.

او در صحبت با واشینگتن‌پست گفت با از دست دادن موقعیتش در افغانستان، از زندگی ناامید نشده و از داشتن شغل رانندگی نیز خوشحال است، چون می‌خواهد خانواده‌‌اش را بیشتر کمک و حمایت کند. او علاوه بر رانندگی، در دانشگاه جورج تاون ایالات متحده آمریکا نیز استادیار است، اما حقوقی که از دانشگاه به دست می‌آورد، نمی‌تواند مخارج زندگی‌اش را تامین کند.

پاینده، آخرین وزیر خزانه‌داری دولت پیشین افغانستان به رهبری اشرف غنی بود.

او گفت همه مقام‌های سیاسی افغان ازجمله خودش را در سقوط نظام پیشین افغانستان مسئول می‌داند. خالد پاینده افزود: «ما اراده جمعی برای اصلاحات نداشتیم و همه در خصوص وضعیت موجود در افغانستان مسئولیم.»

مطالب بیشتر در سایت ایندیپندنت فارسی

او گفت: «زشتی‌های زیادی دیدیم و شکست خوردیم. من بخشی از شکست بودم، وقتی به بدبختی‌های مردم نگاه می‌کنم، احساس مسئولیت می‌کنم و این خیلی دشوار است.»

پس‌ازآنکه دولت پیشین افغانستان در ۲۴ مرداد سقوط کرد و طالبان پس از ۲۰ سال دوباره قدرت را به دست گرفت، اشرف غنی، احمدزی و ۵۵ تن از همراهانش که همگی مقام‌های رده اول افغانستان بودند از ترس طالبان کشور را ترک کردند. بسیاری از رهبران سیاسی و کارکنان دولت پیشین افغانستان در جریان روند تخلیه به آمریکا منتقل شدند و شماری دیگر به کشورهای مختلف اروپایی و آسیایی پناه بردند.

در هفت ماه گذشته، گزارش‌های متعددی منتشر شده است که نشان می‌دهند مقام‌های سیاسی دولت پیشین افغانستان برای گذران زندگی در کشورهای غربی به کارهایی مانند رانندگی تاکسی، مغازه‌داری و کار در رستوران مشغول شده‌اند.

اواخر ماه اوت سال گذشته، دویچه وله آلمان گزارش داد که سید احمدشاه سادات، وزیر مخابرات در دولت پیشین افغانستان، در شهر لایپزیگ آلمان پیک تحویل غذا است.

بسیاری از شهروندان افغانستان، رهبران دولت پیشین را متهم به فساد می‌کنند و آنان را عامل وضعیت فعلی کشور می‌دانند. دولت‌های افغانستان در ۲۰ سال گذشته، هر سال در فهرستی که از دولت‌های فاسد در جهان منتشر می‌شد، در صدر فهرست بودند.

طالبان نیز همواره ادعا می‌کند که با از میان برداشتن دولت پیشین افغانستان، زمینه فساد را برچیده و اکنون نظم عاری از فساد در افغانستان حاکم شده است؛ ادعایی که غیر واقعی بودن آن با افشای موارد متعدد فساد، باج‌گیری، اخاذی و آدم‌ربایی اعضای این گروه، ثابت شده است.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy