Monday, Mar 28, 2022

صفحه نخست » مسموم شدن رومن آبراموویچ پس از مذاکرات صلح

abro_032822.jpgپس از حضور رومن آبراموویچ در مذاکرات صلح بین روسیه و اوکراین، او دچار مسمومیتی مشکوک شد

وال استریت‌ژورنال گزارش داد رومن آبراموویچ، الیگارش روس و دست‌کم دو عضو تیم اوکراین در مذاکرات صلح با روسیه، پس از نشستی در کی‌یف در ماه جاری علائم مسمومیت پیدا کردند. بر اساس این گزارش، آنان تا حدی بهبود یافته‌اند و تندروهای مسکو عامل این حمله مشکوک دانسته شده‌اند

***

رادیو فردا - گزارش‌ها حاکی است که رومان آبراموویچ، میلیاردر روس که برای توقف جنگ بین مقامات اوکراین و روسیه میانجی‌گری می‌کرد، همراه با دو مذاکره‌کننده دیگر روس و اوکراینی با «سلاح‌های شیمیایی» مسموم شدند.

روزنامه وال استریت جورنال روز دوشنبه هشتم فروردین از قول منابعی گزارش داد که آقای آبراموویچ ابتدای ماه مارس، احتمالا با سلاح شیمیایی مسموم شد.

این میلیاردر روس و دو نفر دیگر روز سوم مارس پس از سفر به کی‌یف، پایتخت اوکراین، با علائمی از مسمومیت شیمیایی مانند قرمزی و سوزش چشم‌ها و مشکلات پوستی در صورت و دست مواجه شدند.

آن‌ها پیش از ظاهر شدن علائم مسمومیت، تنها شکلات و آب خورده بودند. نفر چهارم گروه ولی هیچ علائمی نداشت. یک کارآفرین روس و رستم عمراف، نماینده پارلمان اوکراین، دو نفری هستند که همراه با آقای آبراموویچ مسموم شده‌اند.

افراد یاد شده روز چهارم مارس از کی‌یف خود را به شهر لویو در غرب اوکراین رساندند و سپس از طریق لهستان به سمت استانبول پرواز کردند تا مذاکرات را ادامه دهند.

روزنامه دیلی‌میل در این زمینه گزارش داده که متخصصان شیمیایی و یک پژوهشگر سایت «بلینگ‌کت»، این سه نفر را معاینه کرده و نتیجه‌گیری کرده‌اند که علائم آن‌ها «به احتمال زیاد ناشی از مسمومیت بین‌المللی با سلاح شیمیایی نامعلوم است».

این منابع که نام آن‌ها فاش نشده است، «تندروهای مسکو را که در تلاش برای شکست مذاکرات با اوکراین هستند»، به مسموم کردن آبراموویچ و دو نفر دیگر متهم کرده‌اند.

👈مطالب بیشتر در سایت رادیو فردا

یک منبع هم به روزنامه گاردین گفته که این میلیاردر روس «برای چند ساعت بینایی خود را از دست داد» و در بیمارستانی در ترکیه بستری شد و مورد مداوا قرار گرفت.

کارشناسان شیمیایی گفته‌اند میزان و نوع سلاح شیمیایی مورد استفاده برای «به خطر انداختن جان آن‌ها کافی نبوده است». کریستو گروزف، پژوهشگر سایت «بلینگ‌کت»، نیز اعلام کرد که «کشتن آن‌ها هدف عاملان نبوده است بلکه فقط خواسته‌اند هشدار بدهند».

این گزارش می‌افزاید پوتین از میانجی‌گری آبراموویچ و این‌که او حامل نامه‌ای از سوی ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین، بوده به شدت «خشمگین» شده است.

روزنامه تایمز نیز گزارش داده که پوتین در جواب نامه همتای اوکراینی خود به آبراموویچ گفته است «به مقامات اوکراین بگویید که آ‌ن‌ها را در هم خواهم کوبید».

آقای آبراموویچ از جمله ده‌ها اولیگارش روس است که از سوی اتحادیه اروپا و آمریکا تحریم شده و در تلاش برای احیای شهرت و اعتبار خود است.

او برای میانجی‌گیری بین اوکراین و روسیه، بین استانبول، مسکو و کی‌یف در رفت‌وآمد بوده است.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy