Thursday, Mar 31, 2022

صفحه نخست » محاکمه عضو گروه «بیتل‌هاى داعش» آغاز شد

- «رینگو» و «جُرج جهادی» مامور شكنجه گروگان‌ها بودند.

کیهان لندن - محاکمه یک عضو گروه دولت اسلامی یا «داعش» که متهم است در حلقه قتل و آدم‌‌ربایى موسوم به «بیتل‌های داعش» عضویت داشته، روز چهارشنبه ۳۰ مارس ۲۰۲۲ در آمریکا شروع شد.

111.jpg«بیتل‌های داعش»؛ از چپ: محمد اموازی یا «جان جهادی»، عین دیویس، آلکساندا کوتی یا «رینگو»، الشفیع الشیخ یا «جرج جهادی»

***

دادستان‌های ایالات متحده، الشفیع الشیخ ٣٣ ساله با نام مستعار «جُرج جهادى» را متهم به دست داشتن در قتل دو روزنامه‌‌نگار آمریکایی به نام‌‌هاى جیمز فولی و استیون ساتلاف و همچنین دو امدادگر به نام‌های پیتر کاسیگ و کایلا مولر کرده‌اند.

الشیخ و یکی دیگر از شهروندان سابق بریتانیا به اسم الکساندا آمون کوتی در ژانویه سال ۲۰۱۸ هنگام تلاش برای فرار به ترکیه توسط نیروهای کُرد در سوریه دستگیر شدند.

👈مطالب بیشتر در کیهان لندن

این دو سپس به نیروهای آمریکایی در عراق تحویل داده شدند و در اکتبر ۲۰۲۰ به ویرجینیا در ایالات متحده انتقال یافتند تا برای اتهاماتی نظیر گروگانگیری، توطئه برای قتل شهروندان آمریکایی و همچنین حمایت از یک سازمان تروریستی خارجی محاکمه شوند.

پیش از این، یکی از این دو متهم، یعنی الکساندا آمون کوتی، در سپتامبر ۲۰۲۱ به جرم خود اعتراف کرد و به حبس ابد محکوم شد. وی ۱۵ سال از محکومیت خود را در زندان‌های آمریکا سپری می‌کند و سپس برای محاکمه مجدد به بریتانیا تحویل داده می‌شود.

الشیخ اما اتهامات را نپذیرفته و با حکم حبس ابد بی‌‌قید و شرط روبروست. دادگاه فدرال الکساندریا در ویرجینیای آمریکا با حضور هیئت‌ منصفه‌ای متشکل از ۱۸ نفر به اتهامات وی رسیدگی خواهد کرد.

الشیخ و کوتی دو عضو گروه چهار نفره‌ای هستند که به دلیل لهجه بریتانیایی اعضایش، آن را «بیتل‌های داعش» می‌نامند و متهم هستند در ربوده شدن حداقل ۲۷ نفر در سوریه از سال ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۵ دست داشته‌‌اند. دست‌کم ۱۵ نفر از گروگان‌ها‌ی این افراد که پس از پرداخت باج از سوی دولت‌های متبوع خود آزاد شدند، شهروندانی از کشورهای ایالات متحده، دانمارک، فرانسه، ژاپن، نروژ و اسپانیا بودند.

گفته می‌شود که «بیتل‌های داعش» قربانیان خود را از جمله با سر بریدن و شکنجه کشته‌‌اند و داعش فیلم‌هایی از این قتل‌ها را برای اهداف تبلیغاتی خود منتشر کرده است.

سرکرده این گروه، محمد اموازی، معروف به «جان جهادی» در نوامبر ۲۰۱۵ توسط یک پهپاد آمریکایی در سوریه کشته شد. چهارمین و آخرین عضو این گروه به نام عین دیویس، ملقب به «پل جهادی» پس از محکوم شدن به اتهامات تروریستی در ترکیه زندانی است.

به گفته مقامات آمریکایی، کوتی که توسط گروگان‌ها «رینگو» نامیده می‌شود و الشیخ که با نام مستعار «جُرج» بر بازداشتگاه‌های گروگان‌ها نظارت داشتند، مذاکرات باج‌‌گیرى را هماهنگ می‌کردند.

این دو نفر همچنین متهم به ارتکاب «خشونت جسمى و روانی» علیه گروگان‌ها هستند که شامل شکنجه‌های القای حس غرق‌‌شدگى، شوک الکتریکی و اعدام‌های ساختگی بوده است.

ریکاردو گارسیا ویلانووا عکاس اسپانیایی که در سال ۲۰۱۴ به مدت شش ماه در اسارت این گروه بود، قرار است در این دادگاه به همراه چندین گروگان اروپایی سابق دیگر شهادت دهد.

بر اساس اطلاعات مندرجه در کیفرخواست، الشیخ در سودان به دنیا آمده و در کودکی به بریتانیا نقل مکان کرده است. او پس از گرایش به افراطی‌گرى در سال ۲۰۱۲ به سوریه رفت و به داعش پیوست.

هرچند بریتانیا شهروندی بریتانیا را از کوتی و الشیخ سلب کرده است، با این حال تا زمانی که ایالات متحده اطمینان نداد که این دو تن اعدام نخواهند شد، از استرداد آنها خودداری کرد.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy