Wednesday, Apr 6, 2022

صفحه نخست » برای صلح با حوثی‌ها رئیس جمهوری یمن اختیارات خود را به یک شورا داد

hadi.jpg رادیو بین المللی فرانسه - ناصر اعتمادی - عبد ربه منصور هادی، رئیس جمهوری یمن که از سوی جامعۀ جهانی به رسمیت شناخته می‌شود، در آخرین روز از مذاکرات صلح در ریاض از تشکیل یک شورای جدید ریاست جمهوری برای هدایت کشور خبر داد و گفت که کلیه اختیارات و قدرت خود را به این شورا تفویض می‌کند. شورای جدید ریاست جمهوری هشت عضو دارد و ریاست آن بر عهدۀ رشاد العلیمی، وزیر پیشین کشور و مشاور منصور هادی، است.

به گفتۀ آگاهان تصمیم منصور هادی یکی از مهمترین تغییرات در جبهۀ مخالفان حوثی‌ها از آغاز جنگ نیابتی در یمن میان عربستان و ایران است، هر چند اجرای چنین تصمیمی آسان به نظر نمی‌رسد.

👈مطالب بیشتر در سایت رادیو بین المللی فرانسه

در پی اعلام این تصمیم، عربستان اعلام کرد که یک کمک مالی به ارزش سه میلیارد دلار به یمن اعطاء می‌کند. یک میلیارد دلار از این کمک را امارات تأمین خواهد کرد که متحد عربستان در جنگ با حوثی‌های یمن است. افزون بر این عربستان قصد دارد سیصد میلیون دلار به کمک‌های بشردوستانه در یمن اختصاص دهد. محمدبن سلمان، ولیعهد عربستان، ابراز امیدواری کرده است که تغییر به وجود آمده گشایندۀ صفحۀ جدیدی باشد. عربستان امیدوار است که شورای جدید ریاست جمهوری یمن به سرعت مذاکرات صلح با حوثی‌ها را در دستور کار خود قرار دهد.

تصمیم منصور هادی همچین مصادف است با اعلام یک آتش بس دوماهه میان حوثی‌ها و ائتلاف سه کشور عربی به رهبری عربستان که با آغاز ماه رمضان از سوی سازمان ملل رسماً اعلام شد. حوثی‌ها از شرکت در مذاکرات صلح ریاض خودداری کرده و گفتند که در خاک دشمن مذاکره صلح نمی‌کنند. جنگ یمن بزرگترین جنگ نیابتی میان عربستان و ایران است و سرنوشت آن قویاً به مناسبات ریاض و تهران گره خورده است.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy