Monday, Apr 11, 2022

صفحه نخست » بنیاد آینه، ماندگارترین کارِ داریوش اقبالی، مسعود نقره کار

Masoud_Noghrehkar_3.jpgداریوش- داریوش اقبالی- به اعتبار آثارش از برجسته ترین و محبوب ترین خوانندگان سرزمین مان است. فرهیخته‌ای با صدائی دلنشین، صدای عشق به انسان و آزادی، صدای اعتراض و مقاومت، وهیابانگ و فریاد رنج و بی دادی که برانسان رفته است. برخی از ترانه هائی که داریوش با همکاری وهمراهیِ چهره‌های شاخص و گرانمایۀ شعر و ترانه و موزیک خوانده سرود و صدای آواز آزادی درمیهنمان شده‌اند. داریوش شخصیتی اجتماعی و فرهنگی، و شخصیتی ست که سیاست نیز زندگی‌اش بوده است، وی در زمرۀ انگشت شمار خوانندگانی ست که هنرش با ارزش‌های زیبائی شناسانه‌ی هنری خلاق و مانا، فراسوی گستره‌ی هنر کارکردهای اجتماعیِ و رویکردهائی روشنگرانه، حقوق بشری و سیاسی داشته و دارد.

این حنجرۀ زخم خورده از آزادی ستیزی و آزاده کُشی، با این باور که " زخم‌های جامعه متعلق به فرد فرد ماست" از همه هموطنان دعوت کرده است در پرتو همبستگی، با "در کنار هم و با هم بودن براین زخم‌ها مرهم و درمان‌شان باشیم"، به ویژه زخمی که از مهم ترین آسیب‌های اجتماعی بر پیکرایران ماست.
در میان پُرشمار کارهای ارزشمند داریوش، بنیانگذاری" بنیاد آینه"، از مانده گارترین کارهای وی در عرصه فعالیت اجتماعی و فرهنگی ست. داریوش شجاعانه و صادقانه از اعتیادش به مواد مخدر، و رنجی که از این بیماری می‌کشید سخن گفت، هم خود را از این رنج جانکاه رهانید، و هم ستایش برانگیز تصمیم گرفت برای پیشگیری از ابتلا به اعتیاد و درمان و کاهش رنج معتادان گام بردارد.
بنیاد غیر انتفاعی آینه در آستانه سال ۲۰۰۰ با پا نهادن داریوش به عرصه ترک اعتیاد و پا نهادن به دنیای بهبودی، با هدف یاری رسانی به معتادان، و با کمک افرادی که خود زمانی معتاد بودند، و نیز همکاری داوطلبانه صاحب نظران در عرصه روانشناسی، پزشکی، روانپزشکی، و دیگر عرصه‌های علمی و اجتماعی پا گرفت. این بنیاد " توانمند کردن جامعه با آگاهی، آموزش و پیشگیری" و آگاهی دادن به خانواده‌های معتادان را کارپایه خود قرارداده است.
بنیاد آینه آگاهی را کلید آزادی و رهایی از هیولای خانماسوز اعتیاد می‌داند که فقط گریبانگیر بیمار نیست، " یک بیماری خانوادگی است، وقتی یک بیمار در خانه هست خانواده بیمار می‌شود و با بهبودی بیمار خانواده هم بهبود می‌یابد. "
بنیاد آدینه از هنگام تاسیس تا کنون با تهیه و پخش هزاران ساعت برنامه آموزشی رادیو و تلویزیونی، ده‌ها سمینار آگاهی دهنده رایگان، برگزاری گردهمایی راهیان دنیای بهبودی، و سمینارهای مختلف در بارۀ اعتیاد، معتادان و خانواده‌های آن‌ها و دیگر آسیب‌های اجتماعی، ارائه برنامه‌های آگاهی دهنده در سطح مدارس و دانشگاه‌ها، چندین تارنمای آموزشی، تدارک کمپین درخت کاری و کمپین یاری رسانی به کودکان کار، خیابان و بدسرپرست، تأسیس یک مرکز اطلاعاتی در رابطه با آسیب‌ها‌ی اجتماعی، به ویژه اعتیاد، گام برداشته است.
فعالیت‌های این بنیاد از سال ۲۰۱۷ به عنوان رسانه آموزشی خارج از کشور گسترش یافت و برنامه‌های ۲۴ ساعته ارائه داد. بنیاد آینه با همکاری هیأت مدیره، برنامه سازان و خبرنگاران و داوطلبان برنامه‌های متنوعی در زمینه بیماری جهانی اعتیاد، نقض حقوق بشر، دنیای علم و فلسفه، مراقبه و موسیقی، مستند‌های آموزشی و تاریخی، کتاب‌های گویا و دنیای روان درمانگری و روانشناسی به زبان‌های فارسی، انگلیسی و اسپانیولی را در نقاط مختلف جهان و در هفت روز هفته تهیه و پخش کرده است.
تأسیس یک مثلث سلامت، "مثلثی متشکل از سازمان‌های غیر انتفاعی سالم، رسانه‌ها و فرد فرد جامعه" از هدف‌های بنیانگذار و همراهانِ این بنیاد بوده است، به همین دلیل از سازمان‌های غیر انتفاعی جهانی دعوت شده است به تیم متخصصین، دست اندرکاران و داوطلبان این بنیاد بپیوندند تا برنامه‌های آموزنده و غنی تری به مخاطبین آینه در سراسر جهان ارائه داده شود.
" یکی از اهداف بنیاد آینه در زمینه فعالیت‌های انساندوستانه ریشه در پاسداری از استقلال این بنیاد به عنوان یک بنیاد غیر انتفاعی است، بنابراین همواره مستقل از هرگونه سازمان‌های سیاسی، مذهبی، اجتماعی و فرهنگی فعالیت کرده است. "
.....
از " بنیاد آینه" و بانیِ گرانقدر آن داریوش حمایت کنیم، هنرمندی که " از میان مردم برخاسته تا با آنها همقدم، همصدا و همغصه باشد و با عزمی راسخ از "من" به "ما" شدن نزدیک شود، و به مرهم گذاری بر زخم‌های مشترک جامعه جامه عمل بپوشاند. "

****
بنیاد آینه:
www.ayeneh.org
منبع مقاله:
آزادی و عدالت اجتماعی - آزادی و عدالت اجتماعی (azadivaedalat.com)



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy