Thursday, Apr 14, 2022

صفحه نخست » خامنه‌ای: صدام در آستانه دستگیری نیروهای سپاه قرار داشت

arab14-1.jpgالعربیه - علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی در دیدار با مقامات دولتی ادعا کرد که در جریان جنگ هشت ساله میان ایران و عراق نیروهای سپاه طی عملیات «فتح‌المبین» در آستانه دستگیری صدام حسین، رئیس جمهوری پیشین عراق قرار داشتند.

خامنه‌ای، سه‌شنبه 23 فروردین، در دیدار با مقامات دولتی مدعی شد: «در عملیات فتح‌المبین صدام شانس آورد. نزدیک بود توسط بچه‌های سپاه دستگیر شود. اگر نیم ساعت زودتر رسیده بودند، دستگیر می‌شد ولی شانس آورد و در رفت.»

در جریان عملیات موسوم به فتح‌المیین هر چند نیروهای نظامی ایران موفق شدند مناطقی را از ارتش عراق بازپس بگیرند اما به‌دلیل بکارگیری استراتژی «یورش‌های موج انسانی» متحمل خسارات انسانی سنگینی شدند.

بکارگیری این راهبرد با عملیات فتح‌المبین در 2 فروردین 1361 شمسی کلید خورد و مقامات انقلابی ایران با شعارهای مذهبی و تاکید بر مفهوم «شهادت» ضمن بسیج نیروهای مردمی، یکی از خونین‌ترین جنگ‌های قرن گذشته را به مدت 8 سال ادامه دادند.

برخی منابع تلفات نیروهای نظامی ایران طی 8 روز عملیات فتح‌المبین را بیش از 30 هزار نفر برآورد می‌کنند.

جنگ ایران و عراق که به «جنگ اول خلیج» موسوم شد، از سوی جمهوری اسلامی «دفاع مقدس» و از سوی نظام پیشین عراق «قادسیه دوم» نامگذاری شد و طی آن بیش از یک میلیون نفر کشته و صدها هزار نفر زخمی و مصدوم شدند.

در ابتدای این جنگ که از شهریور 1359 تا مرداد 1367 به درازا کشید، ارتش عراق موفق به تصرف اراضی زیادی از ایران شد اما به مرور ایران توانست بسیاری از مناطق را بازپس بگیرد ‌و سپس به تصرف اراضی عراق اقدام کند.

با این حال در سال پایانی جنگ، عراق با بازپس‌گیری اراضی خود مجددا در مناطقی وارد خاک ایران شد و در نهایت پس از سال‌ها مخالفت با صلح توسط روح‌الله خمینی، رهبر پیشین ایران این جنگ با جمله معروف «نوشیدن جام زهر» توسط وی متوقف شد.

طبق آمارهای برخی نهادهای بین‌المللی جنگ مذکور حدود 1200 میلیارد دلار به دو کشور خسارت وارد کرد.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy