Monday, Apr 18, 2022

صفحه نخست » احضار سفیر ایران در سئول در واکنش به مقاله‌ حسین شریعتمداری

hs_041622.jpgصدای آمریکا - سئول سفیر ایران را برای ادای توضیحات درباره مقاله‌ای در روزنامه کیهان مبنی بر بستن راه کشتی‌های کره جنوبی در تنگه هرمز احضار کرد.

خبرگزاری یونهاپ کره جنوبی روز دوشنبه ۲۹ فروردین با اعلام این خبر گزارش داد که معاون وزیر امور خارجه کره جنوبی، ضمن احضار سعید بادامچی شبستری، سفیر جمهوری اسلامی ایران در سئول، مراتب نگرانی خود را درباره مقاله منتشر شده در روزنامه کیهان مبنی بر لزوم بستن راه کشتی‌های کره‌ای در تنگه هرمز به دلیل اختلاف بر سر دارایی‌های مسدودشده تهران، ابراز کرد.

بنا بر اعلام وزارت امور خارجه کره جنوبی، سفیر ایران در این دیدار گفت که مقاله منتشر شده در این روزنامه با موضع رسمی جمهوری اسلامی ایران همخوانی ندارد.

حسین شریعتمداری نماینده آیت‌الله علی خامنه‌ای در روزنامه کیهان سه روز قبل در یادداشتی با عنوان «تحریم را از کره جنوبی آغاز کنیم» در سرمقاله این روزنامه نوشت: «ما می‌توانیم و باید تنگه هرمز را به روی کشتی‌های تجاری و نفتکش‌های کره جنوبی و تمامی شناور‌هایی که برای کره جنوبی کالا حمل می‌کنند و یا از مبدأ کره جنوبی بارگیری کرده‌اند ببندیم و مادام که هفت میلیارد دلار طلب کشورمان را پرداخت نکرده‌اند، به آن‌ها اجازه تردد را ندهیم.»

سپاه پاسداران دی ماه ۱۳۹۹ یک فروند کشتی را که با ۲۰ خدمه، از جمله پنج تبعه کره جنوبی، از عربستان سعودی به سوی امارات متحده عربی در حرکت بود، به اتهام آلوده کردن محیط زیست توقیف کرد.

این کشتی اگرچه حدود سه ماه بعد آزاد شد، اما گمانه‌زنی‌هایی مبنی بر این که توقیف این کشتی ممکن است با خشم ایران نسبت به هفت میلیارد دلار دارایی‌های مسدود شده‌اش در کره جنوبی تحت تحریم‌های ایالات متحده مرتبط بوده باشد، وجود داشت.

طی روزهای گذشته گزارش‌هایی درباره توافقی برای آزادسازی هفت میلیارد دلار از پول‌های مسدود شده ایران از سوی خبرگزاری جمهوری اسلامی منتشر شد. ادعایی که سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت خارجه نخست آن را رد و سپس تأیید کرد.

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، این ادعا را رد کرده و گفته است که شرکای ایالات متحده این وجوه را در اختیار ایران قرار نداده‌اند، وجوه ایران که در حساب‌های مسدودشده در کشورهای ثالث نگهداری می‌شود آزاد نشده است، و ایالات متحده نیز هیچ‌گونه مجوزی را در این باره صادر نکرده و انتقال آن به ایران را تأیید نکرده است.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy