Thursday, Apr 21, 2022

صفحه نخست » انصراف نوید محمدزاده از همکاری با کارگردان تئاتر متهم به آزار جنسی

navid.jpg کیهان لندن - در ادامه آنچه در جنبش «می‌‌تو» یا «منهم» می‌گذرد، انتشار نام ابوالفضل کاهانی به عنوان یکی از آزارگران جنسی باعث شد تا برادرش رضا کاهانی کارگردان سینما واکنش نشان دهد و نوید محمدزاده ادامه همکاری با او را متوقف کند.

با اینکه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ترجیح می‌داد فعالیت جنبش «می‌تو» در ایران و اقدامات مخالفان فساد در سینمای ایران، در سکوت پیگیری شود، ولی هر روز یک خبر پُر سر و صدا در این ارتباط منتشر می‌شود.

صفحه اینستاگرام منتسب به جنبش «می‌تو» مدتی است راه‌اندازی شده و به بیان تجربه زنان و دخترانی می‌پردازد که در فضای سینما و تئاتر، در سطوح مختلف قربانی آزارهای جنسی شده‌اند. در این صفحه اینستاگرام به تازگی روایت ۳ تن از زنان انتشار یافته که درباره ابوالفضل کاهانی کارگردان و مستند‌ساز اقدام به افشاگری کرده‌اند. اگرچه شهرت او به پای برادر فیلمسازش عبدالرضا کاهانی نمی‌رسد اما نام او نیز برای اهالی سینما و تئاتر به خوبی آشناست.

👈 مطالب بیشتر در کیهان لندن

نوید محمدزاده بازیگر سینما و تئاتر با انصراف از همکاری با پروژه «گیاهخوار» به کارگردانی ابوالفضل کاهانی با جنبش «می‌تو» اعلام همبستگی کرده‌ است. او که قرار بود به زودی با این نمایش پس از دو سال تمرین، روی صحنه برود، از ادامه همکاری سر باز زده و در نتیجه این پروژه متوقف شده است.

ستاره ملکی از بازیگران جوان تئاتر با اعلام این خبر در صفحه شخصی‌اش نوشت: «نوید محمدزاده اجرایی که با ابوالفضل کاهانی داشت را لغو کرد. شک کرد، پرس‌ و جو کرد، دنبال حق گشت و در نهایت هزینه داد و طرف حق ایستاد. نویده محمدزاده و گروهش برای اجرای این تئاتر دو سال تلاش و تمرین کرده‌ بودند و منتظر دیدن نتیجه زحماتشان بودند.»

ابوالفضل کاهانی نویسنده و کارگردان نمایش «گیاهخوار» است که قرار بود امرداد و شهریور ۱۴۰۱ در تماشاخانه ایرانشهر روی صحنه برود. با اینکه محمدزاده تا کنون مستقیم این خبر را تایید نکرده اما انتشار این مطلب در استوری صفحه جنبش #metoo گواه صحت این ماجراست. ترانه علیدوستی یکی از اعضای کمیته مستقل پیگیری مقابله با خشونت علیه زنان سینما نیز در صفحه شخصی خود خطاب به نوید محمدزاده نوشت: «تو از دیشب بیش از هشتصد خواهر تازه پیدا کردی. فراموششون نکن مهربون!»

گفته می‌شود ابوالفضل کاهانی پس از انتشار اتهامات و حواشی پس از آن، صفحه‌اش در فضای مجازی را حذف کرده است.

پیش از این نیز صفحه «۸۰۰ سینماگر زن» اعلام کرده بود، هیچ‌ پنج عضو کمیته مستقل رسیدگی به مطالبات سینماگران زن در مقابله با آزارهای جنسی، «در هیچ فرش قرمزی یا مراسمی، حضور کسانی را که اتهام علنی خشونت و آزار بر آنها وارد است را در کنار خود نپذیرند.»

این بیانیه پس از پذیرفته شدن فیلم سینمایی «برادران لیلا» با بازی فرهاد اصلانی در فستیوال فیلم کن انتشار یافت. اصلانی نیز یکی از متهمان آزار جنسی است. شایعاتی نیز از اختلاف ترانه علیدوستی، نوید محمدزاده و پیمان معادی دیگر بازیگران این فیلم با سعید روستایی کارگردان فیلم در این ارتباط منتشر شد.

عبدالرضا کاهانی کارگردان شناخته شده سینما در این مدت واکنشی نسبت به این موضوع نداشت اما پس از افشاگری‌هایی که درباره برادرش رخ داد، پُستی در صفحه خود منتشر و اعلام کرد که بیانیه زنان سینماگر علیه آزار جنسی را امضا می‌کند.

او خطاب به زنان سینما نوشته است: «من از حامیان شما هستم در حالی‌ که برخی زنان سینما ممکن است همراه شما نباشند. من خواستار پیروزی هرچه سریع‌تر این جنبش و مجازات مجرمان هستم.»

وی هیچ اشاره‌ای به نام برادر خود نکرده و با بیان اینکه حکومت در چنین مواقعی سراغ افراد رده پایین می‌رود، پیشنهاد داده به منظور هرچه سریع‌تر به نتیجه رسیدن اهداف بحق این جنبش، کنشگران این عرصه پیش از هر چیز، سراغ آدم‌های تأثیرگذار بروند.

وی به کسانی اشاره کرده که سال‌هاست در سینما قدرت دارند و در شوراهای کلان تصمیم‌گیرنده هستند.

عبدالرضا کاهانی مدعی شده که شاهد درد دل و اشک‌های برخی از زنان بوده و نقش سنگ صبور را ایفا کرده است. او در پایان نوشته است: «اگر امکان گفتن ندارید به شما کمک خواهم کرد. در اولین فرصت منتظر شما هستم و چنانچه نشد، شنیده‌های خودم را- در راستای خدمت به خود شما- در پنج دقیقه بیان می‌کنم و جنبشی که اگرچه دیر اما سرانجام پا گرفته است را جان می‌بخشم.»

نظرات مطرح شده زیر این پست و نوع انتشار آن در فضای مجازی نشان می‌دهد چشم‌پوشی و یا به روی خود نیاوردن از رفتار برادرش برای بسیاری از زنان خوشایند نبوده است. بازخورد منفی این اتفاق تا جایی پیش رفت که وی مجبور به انتشار یک فیلم از خود شد و بیان کرد که شاید نوشته‌اش، مخاطب را دچار سوء تفاهم کرده است.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy