Monday, Apr 25, 2022

صفحه نخست » حصر میرحسین موسوی و زهرا رهنورد با تغییر دکور

Mousavi_Rahnaward.jpg رسانه‌های حکومتی به نقل از قوه قضائیه اعلام کردند، حفاظ‌هایی که از ابتدای حصر میرحسین موسوی و زهرا رهنورد در بن‌بست اختر تعبیه شده بود با تصمیم شورای عالی امنیت ملی برداشته شد. رسانه‌های اصلاح‌طلب انتشار این خبر را ادامه تبلیغ‌های گذشته می‌دانند که به‌رغم وارد شدن حصر خانگی موسوی و رهنورد به دوازدهمین سال خود، تلاش می‌کنند چنین وانمود کنند که محدودیت‌های این دو به «حداقل» رسیده است.

ناصر اعتمادی - رادیو بین المللی فرانسه

به گزارش "میزان"، خبرگزاری وابسته به قوه قضائیه ایران، از امروز دوشنبه پنجم اردیبهشت ماه برخی محدودیت های فیزیکی در مقابل منزل یا در اصل محل حصر میرحسین موسوی و زهرا رهنورد، رفع شده‌اند.

اردشیر ارجمند، مشاور پیشین میرحسین موسوی، تأکید کرده است که هیچ تغییری در شرایط حصر رهبر جنبش سبز و همسر او صورت نگرفته و "زندان کوچه اختر" همچنان تحت کنترل مقامات امنیتی است و آنچه روی داده ادامۀ حصر با تغییر مختصر دکور است.

برخی خبرگزاری های داخل کشور علت رفع محدودیت های فیزیکی در مقابل منزل میرحسین موسوی را "تسهیل رفت و آمد همسایه ها" دانسته اند.

👈مطالب بیشتر در سایت رادیو بین المللی فرانسه

در بیست و پنج بهمن گذشته، علی مطهری، نایب رئیس پیشین مجلس شورای اسلامی، همزمان با داوزدهمین سالگرد حصر خانگی میرحسین موسوی و زهرا رهنورد ادامۀ حصر خانگی آنان را آنهم بدون محاکمه، یعنی بدون شنیدن دفاعیات آنان در یک دادگاه علنی و در فقدان یک حکم قضایی، غیرقانونی و خلاف اصول متعدد قانون اساسی دانست.

آیا زهرا رهنورد از حصر آزاده شده است؟

بی بی سی - نورنیوز رسانه نزدیک به شورای عالی امنیت ملی نیز در توییتی نوشته "کاهش تدریجی محدودیت‌های حفاظتی آقایان میرحسین موسوی و مهدی کروبی از چند سال قبل آغاز شده بود و روند فوق همچنان ادامه دارد".

این رسانه نزدیک به منابع امنیتی همچنین در ادامه گفته است که خانم زهرا رهنورد "بیشتر از دو سال است که هیچ‌گونه محدودیت حفاظتی ندارد".

نزدیکان خانواده موسوی و رهنورد در این مورد اظهار نظری نکرده‌اند.

خبرگزاری قوه قضائیه نیز در گزارش خود نوشته "روند کاهنده محدودیت‌ها" در سال‌های گذشته، "مشخصا متناسب با رفتار‌های آن‌ها [محبوسان] در میزان رعایت نظم عمومی و آرامش جامعه، تنظیم می‌شد".

بنابر این گزارش، با رفع محدودیت فیزیکی کوچه منتهی به منزل آقای موسوی و خانم رهنورد "رفت و آمد برای همسایه‌ او نیز تسهیل" می‌شود.

خبرگزاری قوه قضائیه همچنین تاکید کرده که بر اساس "شنیده‌ها... اصل مراقبت از فرد یاد شده با هدف پیشگیری از هرگونه آسیب به وی یا اقدامات خلاف قانون از سوی او، همچنان برقرار است."

زندگی روزانه موسوی و رهنورد چگونه می‌گذرد؟

در فاصله دو هفته‌ای بین ۲۷ بهمن تا دهم اسفند، خانه موسوی و رهنورد آرایش امنیتی می‌گیرد.

بسیاری از وسایل شخصی، نقاشی‌ها، اسناد و مدارک نخست‌وزیر پیشین ایران ضبط می‌شود. وسایل ارتباطی و تلفن‌های همراه‌شان را مصادره می‌کنند و حتی خط موبایل آقای موسوی به فروش می‌رسد.

مأموران در خانه، حیاط و کوچه دوربین‌های مداربسته نصب می‌کنند و پنجره‌ها را به طور کامل با حفاظ میله‌ای و ورقه‌های فلزی می‌پوشانند.

در این دوران موسوی و رهنورد نیز به طبقه دوم خانه منتقل می‌شوند. شماری از نیروهای امنیتی نیز در طبقه اول مستقر می‌شوند. در ماه‌های اول، محصوران در وضعیتی کاملا ایزوله به سر می‌برند و از تلویزیون، رادیو، روزنامه و هر گونه ملاقاتی محروم بودند.

به مرور زمان آقای موسوی و خانم رهنورد از طبقه دوم خانه به طبقه اول منتقل شدند.

همچنین پس از چند ماه اولیه حصر که در آن کتاب ممنوع بود آنها اکنون امکان یافته‌اند تا از کتابخانه که در طبقه زیر خانه است استفاده کنند. کتابخانه‌ای با چند صد جلد کتاب که آتلیه هنری آن دو نیز به شمار می‌آید. با گذشت چند ماه نخست از حصر، خانواده آنها می‌توانستند برایشان کتاب ببرند؛ کتاب‌هایی که برخی‌شان به دست‌شان می‌رسد و برخی‌شان نیز بازگردانده می‌شود.

به گفته نزدیکان آقای موسوی و رهنورد بسیاری از محدودیت‌ها نسبت به شش سال اول حصر کمتر شده، اما هنوز بسیاری از محرومیت‌ها همچنان پابرجاست.

از میانه دهه نود شمسی به محصوران اجازه داده شد تا به منزل بستگان نزدیکشان رفت و آمد کنند و به تلفن و روزنامه دسترسی داشته باشند.

بعدتر، به آنها امکان ملاقات با بعضی شخصیت‌‌های سیاسی داده شد هرچند به شرط تایید نهادهای امنیتی. مهدی کروبی از اینگونه ملاقات‌ها استفاده کرد، ولی میرحسین موسوی و زهرا رهنورد این شرایط را نپذیرفتند.

نزدیکان آقای موسوی و خانم رهنورد این شیوه رفع حصر را "قطره‌چکانی" خوانده بودند.

در ۱۲ سال گذشته، بارها اخباری از وضعیت جسمی نامناسب میرحسین موسوی ۸۰ ساله و زهرا رهنورد ۷۶ ساله منتشر بود.

در ویدیویی که هم‌زمان با تولد ۷۷ سالگی آقای موسوی منتشر شده بود، او در آن برای نماز خواندن از میز و صندلی استفاده می‌کرد. نزدیکان آقای موسوی این ویدیو را نشانه‌ای از وضعیت جسمی بد او عنوان کردند.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy