Monday, Apr 25, 2022

صفحه نخست » ویدا مهران‌نیا: نمی‌خواهم همسر بی‌گناهم با حمید نوری معاوضه شود

nouri_042522.jpgصدای آمریکا - با نزدیک شدن به جلسات پایانی محاکمه حمید نوری، متهم به مشارکت در اعدام زندانیان سیاسی در زندان گوهردشت در تابستان ۱۳۶۷، گمانه زنی‌ها نسبت به احتمال مبادله او با احمدرضا جلالی، پژوهشگر دوتابعیتی زندانی در ایران افزایش یافته است.

حمیده آرمیده خبرنگار اعزامی صدای آمریکا به استکهلم در گفتگوی اختصاصی با ویدا مهران نیا، همسر آقای جلالی، نظر شخصی او را درباره احتمال چنین مبادله‌ای پرسیده است. خانم مهران‌نیا گفت به رغم آنکه دوری از همسرش در این سال‌ها برای او و خانواده ‌اش بسیار سخت بوده، اما او حاضر نیست آقای جلالی به عنوان فردی بی‌گناه با کسی چون حمید نوری که گناهکار است تبادل شود.

با این حال ویدا مهران‌‌نیا ابراز امیدواری کرد همسرش پس از سال ها تحل شکنجه و مرارت به زودی به خانه بازگردد. مشروح گفت‌وگوی صدای آمریکا را در این ویدیو ببینید:

احمدرضا جلالی متولد ۱۳۵۰ در سراب، پزشک و استاد دانشگاه ایرانی تبار و شهروند سوئد است. او که پژوهشگر مدیریت بحران و حوادث غیرمترقبه است اردیبهشت ۹۵ در حالی که برای شرکت در یک کنفرانس علمی به ایران سفر کرده بود، از سوی ماموران وزارت اطلاعات بازداشت داشت.

عفو بین‌الملل گزارش کرده‌ است که احمدرضا جلالی پس از نه ماه زندان از جمله سه ماه انفرادی، ۱۲ بهمن ۱۳۹۵ در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب توسط قاضی ابوالقاسم صلواتی متهم به «جاسوسی و فروش اطلاعات به اسرائیل» و فساد فی‌الارض و محکوم به اعدام شد.

جلالی بارها تمام این اتهامات را رد کرده و اعلام کرده که تحت شکنجه جسمی و روانی، وادار به اعتراف علیه خودش شده است. این درحالی‌است که برخلاف رویه حاکم، حکم اعدام او در کمتر از دو ماه از سوی دیوان عالی کشور تایید شد. تصویر منتشرشده از او در زندان اوین در اردیبهشت ۱۳۹۷ حاکی از آن است که احمدرضا بسیار لاغر و رنجور شده است. فشار مستمر خانواده او برای مداوایش درخارج از زندان سرانجام ثمر داد و او در زمستان ۱۳۹۷، با وخیم شدن حالش، به بیمارستان منتقل شد و تحت عمل جراحی از ناحیه شکم قرار گرفت.

این زندانی که به شدت تحت فشار روانی است بارها تا مرز اجرای حکم اعدام پیش رفته‌است.

ویدا مهران‌نیا روز یک‌شنبه ۲۱ فروردین در گفت‌وگو با بخش فارسی صدای آمریکا گفته بود همسرش که در بهمن‌ماه تحت عمل جراعی بوده، برای دریافت داروهایش به بهداری زندان اوین مراجعه کرده، اما پرسنل داروخانه از دادن یکی از داروهایش امتناع کرده‌اند و پس از اعتراض آقای جلالی به این اقدام، «او را هل داده‌اند» و این اتفاق «باعث درگیری شده» است.

در همین ارتباط، سازمان حقوق بشر ایران نیز به نقل از هم‌بندی‌های احمدرضا جلالی، گزارش داد که او روز پانزدهم فروردین پس از این که نسبت به «دزدی داروهایش توسط پرسنل داروخانه» اعتراض کرد، مورد ضرب و شتم قرار گرفت.

خانم مهران‌نیا با ابراز نگرانی از وضعیت احمدرضا جلالی، و با تأکید بر عدم «دسترسی به دارو»، به صدای آمریکا گفته بود که همسرش «از امکانات اولیه یک زندانی محروم است» و «این یک نوع شکنجه است که به خود احمدرضا و خانواده‌اش داده شده» است.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy