Tuesday, May 3, 2022

صفحه نخست » واکنش سایت نزدیک به شورای عالی امنیت ملی ایران به خبر دستگیری مامور سپاه توسط موساد

nournews_050322.jpgدویچه وله - سایت نزدیک به شورای عالی امنیت ملی ایران خبر دستگیری یک مامور سپاه از سوی موساد و بازجویی از او در داخل ایران را "دروغ‌پردازی ناشیانه" خوانده است. سخنگوی پنتاگون پرسش مربوط به این خبر را بی‌پاسخ گذاشت.

پایگاه خبری نورنیوز، وابسته به شورای عالی امنیت ملی ایران به گزارشی واکنش نشان داده که ابتدا در رسانه‌های اسرائیلی منتشر شد و سپس در بسیاری از رسانه‌های فارسی زبان خارج از کشور انعکاس یافت، از جمله دویچه‌وله، بی بی سی و ایران اینترنشنال.

در این گزارش‌ها به نقل از سازمان اطلاعات خارجی اسرائيل (موساد) گفته شده است که این سازمان فردی به نام منصور رسولی، ۵۲ ساله و مامور شاخه برون‌مرزی سپاه پاسداران (نیروی قدس) را در خاک ایران دستگیر و از او بازجویی کرده است.

بنابر این گزارش، او در بازجویی اعتراف کرده که ماموریت‌‌اش ترور سه نفر، یک اسرائیلی در ترکیه، یک ژنرال آمریکایی در آلمان و یک روزنامه‌نگار در فرانسه بوده است.

👈مطالب بیشتر در سایت دویچه وله

نورنیوز به گزارش بی‌بی‌سی فارسی در این باره اشاره کرده و نوشته است که در این گزارش "تصویر فردی ناشناس همراه با صدایی تایید نشده منتشر شده که می‌گوید دستور داشته سه عملیات ترور برای جمهوری اسلامی انجام دهد".

این پایگاه خبری گزارش را "داستان‌سرایی"، "جوسازی و دروغ‌پردازی ناشیانه" و تلاشی "غیر مستند برای ایجاد انحراف در اذهان عمومی و کاهش فشارهای داخلی" علیه دولت اسرائیل قلمداد کرده که با "صحنه‌گردانی بی‌بی‌سی فارسی رقم خورده" است.

مقام‌های ایران از یک سو ترور دانشمندان هسته‌ای و خرابکاری در سایت‌های هسته‌ای و نظامی ایران را که طی سال‌های متمادی بارها رخ داده است، به اسرائیل نسبت می‌دهند و از سوی دیگر این گونه گزارش‌ها را "داستان‌سرایی" توصیف می‌کنند.

نورنیوز نوشته است که "شکاف‌های امنیتی" در داخل اسرائیل که "هر روز صفحه جدیدی از ناتوانی دستگاه‌های اطلاعاتی-امنیتی" این کشور را آشکار می‌کند، "در کنار توانمندی آشکار جبهه مقاومت در ابعاد مختلف" چیزی نیست که اسرائیل "بتواند با فضاسازی‌های رسانه‌ای و روش‌های نخ‌نمای عملیات روانی افکار عمومی را نسبت به آن منحرف نماید".

واکنش آمریکا به این خبر

جان کربی، سخنگوی وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) روز دوشنبه دوم مه (۱۲ اردیبهشت) در یک نشست خبری به سوالاتی در همین زمینه پاسخ داد.

یکی از خبرنگارن با اشاره به این گزارش گفت: «ایران در چند هفته گذشته گفته است که هیچ برنامه‌ای برای دست کشیدن از توطئه خود برای ترور و تلافی حمله به قاسم سلیمانی ندارد. همچنین موساد می‌گوید توطئه ترور یک ژنرال آمریکایی در آلمان خنثی شده است. در هفته گذشته نیز چین و ایران همکاری نظامی خود را بیشتر کردند، آیا این مجموعه در وضعیت حفاظت از نیروهای آمریکا در خارج از مرزهای این کشور تغییری می‌دهد؟»

جان کربی در پاسخ گفت که آمریکا تاکتیک‌های حفاظت از نیروهای خود در خارج از کشور، به ویژه در خاورمیانه را "بر اساس هر تهدید امنیتی موجود" تغییر می‌دهد. او تاکید کرد که هیچ کس در پنتاگون "از این واقعیت غافل نیست که ایران همچنان یک بازیگر بدخواه در منطقه است" که "به حمایت از گروه‌های تروریستی" و به "توسعه برنامه موشکی بالستیک" ادامه می‌دهد.

کربی تاکید کرد که مقام‌های حکومت ایران، حتی در حالی که بر سر میز مذاکره نشسته‌اند، به توسعه برنامه هسته‌ای ادامه می‌دهند و در خاورمیانه و حوزه دریایی "به وضوح یک تهدید" هستند.

با این حال کربی به اهمیت توافق هسته‌ای با ایران اشاره کرد و گفت: «حل هیچ مشکلی در خاورمیانه با وجود ایران دارای سلاح هسته‌ای آسان‌تر نمی‌شود».

او تاکید کرد که علیرغم تلاش برای رسیدن به توافق با ایران آمریکا "همچنان یک تعهد اساسی برای حفاظت از منافع امنیتی خود در خاورمیانه و متحدان و شرکای خود در آنجا" دارد و به همین دلیل است که هنوز حضور قوی خود در زمین و دریا را در خاورمیانه حفظ کرده است.

از کربی پرسیده شد، ژنرال ایالات متحده که موساد گفته است ایران قصد ترور او را داشته، چه کسی بود و چه زمانی این اتفاق افتاده است؟ او در پاسخ گفت که در این باره سخنی نمی‌گوید.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy