Wednesday, May 4, 2022

صفحه نخست » تصویب دو طرح در سنای آمریکا با هدف حفظ تحریم‌های سپاه و بانک مرکزی جمهوری اسلامی

sepah.jpg کیهان لندن - سنای آمریکا چهارشنبه چهارم ماه مه ۲۰۲۲ (۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۱) دو طرح را علیه جمهوری اسلامی با هدف حفظ تحریم‌های بانک مرکزی جمهوری اسلامی و باقی‌ ماندن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فهرست سازمان‌های تروریستی آمریکا تصویب کرد.

طرح اول مربوط به حفظ تحریم‌های مرتبط با فعالیت‌های تروریستی جمهوری اسلامی است که سناتور جمهوریخواه تد کروز آن را ارائه داد و با ۸۶ رأی مثبت و ۱۲ رأی منفی تصویب شد. این طرح معاملات نفتی چین با جمهوری اسلامی را محدودتر می‌کند.

سناتور کروز در دفاع از این طرح گفت «رژیم ایران بزرگترین حامی تروریسم دولتی در جهان است... اگر شما از تحریم‌های تروریستی علیه سپاه حمایت می‌کنید، باید به آن رأی مثبت دهید.»

مجلس سنای آمریکا ۱۰۰ کرسی دارد که در این دوره ۵۰ کرسی متعلق به جمهوریخواهان، ۴۸ کرسی متعلق به دموکرات‌ها و ۲ کرسی متعلق به نمایندگان مستقل‌ است.

👈 مطالب بیشتر در کیهان لندن

گفتنی است که فقط ۱۲ سناتور دموکرات به طرح کروز رأی منفی دادند. این طرح برای دولت بایدن غیرالزام‌آور است اما از آنجا که دو حزبی است فشارها بر دولت او را برای جلوگیری از مماشات با جمهوری اسلامی تشدید می‌کند.

روزنامه «اورشلیم پست» در همین ارتباط می‌نویسد اگر این طرح به قانون تبدیل شود، می‌تواند مذاکرات اتمی را پیچیده‌تر کند.

یکی از پیشنهادات رابرت مالی سرپرست تیم مذاکره‌کننده آمریکا در وین، به نمایندگان جمهوری اسلامی برداشتن تحریم‌های مرتبط با تروریسم بر بانک مرکزی ایران بود.

طرح دوم که در سنای آمریکا تصویب شد مربوط به اصلاح مفادی از «طرح چین» در ارتباط با معامله‌های نفتی با رژیم ایران است که توسط جیمز لنکفورد سناتور جمهوریخواه ارائه شد. بر اساس این طرح هرگونه توافقی که منجر به خرید نفت از ایران توسط چین شود باید مشروط به توقف فعالیت‌های هسته‌ای مربوط به ساخت سلاح اتمی، توقف توسعه موشک‌های بالستیک و حمایت از تروریسم باشد... در این طرح همچنین رئیس جمهوری آمریکا از خارج کردن نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از فهرست سازمان‌های تروریستی خارجی آمریکا منع می‌شود.

این طرح با ۶۲ رأی مثبت و ۳۳ رأی منفی تصویب شد و طبق آن هرگونه توافق اتمی با جمهوری اسلامی باید شامل تمام فعالیت‌های شرورانه و تخریبی جمهوری اسلامی شود. طرح لنکفورد از حمایت مایک پمپئو وزیر خارجه پیشین آمریکا برخوردار است.

این طرح نیز اقدامی غیرالزام‌آور برای دولت آمریکا است با این حال از کاخ سفید خواسته شده تا زمانی که تهران شروط مربوط به توقف فعالیت موشکی بالستیک و پشتیبانی از شبه‌نظامیان را نپذیرفته، آمریکا به توافق هسته‌ای بازنگردد.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy