Thursday, May 5, 2022

صفحه نخست » پوتین عذرخواهی کرد

an5.jpgولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه از نفتالی بنت، نخست‌وزیر اسرائیل بابت ادعای لاوروف مبنی بر یهودی‌تبار بودن «هیتلر» عذرخواهی کرد.

به گزارش خبرآنلاین، به نقل از واشنگتن پست، به گفته دفتر نخست وزیری، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه روز پنجشنبه از نفتالی بنت، نخست وزیر رژیم صهیونیستی، به دلیل اظهارات سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه که اوایل هفته جاری گفته بود که هیتلر «خون یهودی» دارد، عذرخواهی کرد.

سرگئی لاوروف، در پاسخ به این‌که چگونه روسیه ادعا می‌کند در اوکراین دنبال نازی زدایی‌ست در حالی که رئیس جمهوری او کراین، خود یهودی‌ست، ادعا کرد که «آدولف هیتلر» رهبر آلمان نازی، نیز خون یهودی در رگ‌هایش بود.

بیشتر بخوانید:

رادیو فردا - چهار روز پس از اظهارات تند و بی‌سابقه وزیر خارجه روسیه که گفت «بزرگ‌ترین یهودستیزان یهودی بوده‌اند» و «هیتلر هم خون یهودی داشت»، اسرائیل می‌گوید که رئیس‌جمهور روسیه در تماس تلفنی با نخست‌وزیر اسرائیل از او «پوزش خواسته است».

دفتر نخست‌وزیری اسرائیل شامگاه پنج‌شنبه، ۱۵ اردیبهشت اعلام کرد که ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، در تماس تلفنی با نفتالی بنت، نخست‌وزیر اسرائیل، به خاطر اظهارات سرگئی لاوروف «پوزش خواسته» و آقای بنت «این پوزش‌خواهی را پذیرفته است».

بیانیه دفتر نخست‌وزیری اسرائیل افزوده‌است که نفتالی بنت از آقای پوتین به خاطر «روشن کردن رویکرد روسیه در قبال ملت یهود و یادبود هولوکاست، سپاسگزاری کرد».

ولادیمیر پوتین در این تماس که به ابتکار او انجام شده، هفتاد و چهارمین سال‌روز تشکیل اسرائیل را نیز به نفتالی بنت شادباش گفته‌است.

کرملین اما در بیانیه خود درباره این تماس تلفنی هر چند به «پوزش‌خواهی» ولادیمیر پوتین اشاره نکرده، اما افزوده است که دو رهبر بر منافع مشترک و پیشبرد مناسبات دوستانه میان روسیه و اسرائیل تأکید نهادند.

ولادیمیر پوتین در سال‌روز تأسیس اسرائیل با اسحاق هرتزوگ، رئیس‌جمهور اسرائیل، نیز تماس تلفنی گرفته و تأکید کرده که مناسبات روسیه و اسرائیل بر «دوستی و احترام متقابل» استوار است.

👈مطالب بیشتر در سایت رادیو فردا

سرگئی لاوروف روز یکشنبه این هفته در گفت‌وگو با یک شبکه تلویزیونی ایتالیا گفت که یهودی بودن ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین، «مانع از این حقیقت نیست که نازیسم در اوکراین ریشه دوانده است».

روسیه از آغاز حمله به اوکراین مدعی است که یکی از اهدافش، «نازی‌زدایی» از اوکراین است.

آقای لاوروف سپس در اظهاراتی بی‌سابقه افزود که «یهودستیزان بزرگ خودشان هم یهودی بودند و اگر اشتباه نکنم آدولف هیتلر هم خون یهودی داشت».

تمامی مقامات ارشد اسرائیل اظهارات آقای لاوروف را قویا محکوم کرده و نهادهای متعدد یهودی و مراکز یادبود هولوکاست در اسرائیل و جهان علیه آن بیانیه صادر کردند.

یائیر لاپید، وزیر خارجه اسرائیل، گفت به عنوان کسی که پدربزرگ خودش به دست نازی‌ها در هولوکاست کشته شده، تأکید دارد که یهودیان و اوکراینی‌ها نازی نبودند بلکه نازی‌ها جنایتکارانی بودند که با هدف نابود کردن قوم یهود دست به کشتار سیستماتیک و هدفمند زدند.

وزیر خارجه اسرائیل تأکید کرده بود که روسیه باید از اسرائیل و از یهودیان جهان پوزش بخواهد.

اما وزارت خارجه روسیه یک روز بعد از درخواست یائیر لاپید، در بیانیه تند دیگری گفت که همین اظهارات وزیر خارجه اسرائیل «نشان می‌دهد که چرا اسرائیل به رژیم نئونازی کی‌یف کمک می‌کند».

ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه، روز ۱۴ اردیبهشت در بیانیه دیگری مدعی شد که «مزدوران اسرائیلی با تشکیل تیم‌هایی به نئونازی‌های اوکراین کمک می‌کنند». خانم زاخارووا افزوده بود که «فیلم‌ها و مستندات همکاری میان مزدوران اسرائیلی و نئونازی‌های اوکراین موجود است».

روزنامه اسرائیل هیوم نوشته بود که دولت اسرائیل سکوت و دامن نزدن به تنش را در پیش گرفت زیرا ارزیابی می‌کرد که روسیه پوزش‌خواهی نکند و اگر اسرائیل نیز به اظهارنظر بیشتر ادامه دهد، تشدید بحران «منافع عمده» اسرائیل را با تهدید روبرو کند.

اشاره اسرائیل به «منافع عمده»، لزوم هماهنگی با روسیه در قبال حملات منتسب به اسرائیل علیه ایران و متحدینش در سوریه است.

روزنامه جروزالم پست این هفته نوشته بود که تشدید تنش میان مسکو و اسرائیل، ممکن است موجب شود که روس‌ها دست ایران را در سوریه بازتر کنند یا دست‌کم آزادی عمل اسرائیل برای اقدامات تقابلی با ایران در سوریه محدود شود.

مقامات امنیتی و دولتمردان اسرائیل تأکید دارند که از دست رفتن هماهنگی با روسیه در قبال سوریه، می‌تواند معضلات راهبردی برای اسرائیل، از ناحیه ایران، ایجاد کند.

به گزارش رسانه‌های اسرائیل، اکنون که ولادیمیر پوتین از اسرائیل به خاطر حملات یهودستیزانه سرگئی لاوروف پوزش خواسته، دولت اسرائیل تلاش می‌کند که نقش میانجی‌گرانه خود را در جنگ روسیه علیه اوکراین ازسربگیرد.

از آغاز یورش همه‌جانبه روسیه به اوکراین در ۷۰ روز پیش، نفتالی بنت با بهره‌گیری از مناسبات نزدیک با ولودمیر زلنسکی و ولادیمیر پوتین تلاش کرده بود که در نقش میانجی برای پایان این جنگ بکوشد.

به نوشته وای.نت، نفتالی بنت در گفت‌وگوی تلفنی روز ۱۵ اردیبهشت، درخواست ولودمیر زلنسکی را برای تخلیه غیرنظامیان از کارخانه فولاد «آزوف‌استال» در بندر ماریوپل، به ولادیمیر پوتین رساند. آقای زلنسکی یک روز پیش از آن با نفتالی بنت تماس تلفنی گرفته بود.

بر اساس این گزارش، رئیس‌جمهور روسیه به نفتالی بنت «قول داد» که صلیب سرخ و سازمان ملل متحد بتوانند با ایجاد راه‌گذرهای انساندوستانه، غیرنظامیان محصور را خارج کنند.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy