Friday, May 6, 2022

صفحه نخست » واشنگتن اگزمینر: آمریکا به تهدیدات تروریستی رژیم ایران، مثل اوباما در مورد بن لادن و ترامپ در مورد سلیمانی پاسخ بدهد

terror_050622.jpgکیهان لندن - مایکل روبین تحلیلگر مسائل خاورمیانه و پژوهشگر اندیشکده «آمریکن انترپرایز» در مقاله‌ای که ۵ ماه مه (۱۵ اردیبهشت) در «واشنگتن اگزمینر» منتشر شد می‌گوید، دولت آمریکا برای مقابله با تهدیدات تروریستی رژیم ایران و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی علیه شهروندان آمریکایی منع قانونی برای اقدام علیه آنها ندارد.

در این مقاله آمده وزارت خارجه آمریکا برای محافظت از مایک پمپئو وزیر خارجه پیشین آمریکا و برایان هوک نماینده ویژه آمریکا در امور ایران در مقابل تهدیدات جمهوری اسلامی ماهانه دو میلیون دلار پرداخت می‌کند. مقدار پولی که برای محافظت از این دو نفر در پنج ماه اول سال ۲۰۲۲ خرج شد بیشتر از کل بودجه سالانه خدمات شهروندان آمریکایی است.

روبین با اشاره به چنین وضعیتی می‌نویسد دولت بایدن با وجود اطلاع از توطئه‌های سپاه پاسداران انقلاب اسلامی برای ترور این دو نفر و سایر مقامات پیشین آمریکا از جمله جان بولتون مشاور امنیت ملی دولت ترامپ، حتا وقتی رهبر جمهوری اسلامی تهدید به ترور بیشتر و پیشنهادات جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا را رد می‌کند، اجازه توقف مذاکرات اتمی را نمی‌دهد.

اینکه جو بایدن و آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا ظاهراً نگران این وضعیت نیستند نه فقط رژیم ایران را تشویق به ادامه فعالیت‌های تروریستی می‌کند بلکه چنین رفتاری را عادی‌‌ می‌کند.

👈مطالب بیشتر در کیهان لندن

دولت بایدن ممکن است ادعا کند کشته شدن قاسم سلیمانی در دولت ترامپ رژیم ایران را تحریک به انتقام‌گیری علیه آمریکایی‌ها کرده است اما این ادعا به دو دلیل اشتباه است: اول اینکه، ایالات متحده به خاطر این سلیمانی را هدف قرار داد که ۶۰۰ نظامی آمریکایی را به قتل رساند و در حال برنامه‌ریزی برای حملات تروریستی و قتل‌های بیشتر بود. دوم، بسیاری از ایرانیان از اقدامات تروریستی سلیمانی ناراحت بودند و از نظر آنها سلیمانی یک قاتل است نه یک میهن‌دوست.

روبین در ادامه با اشاره به اینکه «جمهوری اسلامی اصلی‌ترین حامی تروریسم دولتی در جهان است» می‌نویسد درخواست از ایران برای توقف تلاش‌هایش برای ترور شخصیت‌های آمریکایی درست بود، اما ادامه دیپلماسی بطور معمول و حتا لغو تحریم‌ها علیه گروهی که چنین ترورهایی را طراحی می‌کنند، رقت‌انگیز است. دیپلماسی زمانی کارآیی دارد که همه طرفین هنجارهای آن را بپذیرند، اما جمهوری اسلامی از زمان تسخیر سفارت آمریکا در تهران در سال ۱۹۷۹ چیزی جز بی‌ارزش کردن دیپلماسی نشان نداده است.

روبین معتقد است «وقتی رژیم‌های سرکش از هنجارهای دیپلماسی اجتناب می‌کنند، ضروریست که واشنگتن هزینه‌های آنها را افزایش دهد». او به اقدام اسرائیل علیه تروریست‌های فلسطینی پس از ترور ۱۱ ورزشکار و مربی اسرائیلی و یک پلیس آلمانی در المپیک ۱۹۷۲ مونیخ اشاره می‌کند و می‌نویسد اسرائیلی‌ها بی‌سر و صدا عملیاتی را برای شکار و کشتن بسیاری از تروریست‌های درگیر در این عملیات انجام دادند. اقدامی که هم ضربه به موقعیت تروریست‌ها بود و هم به توانایی آنها برای انجام حملات بعدی پایان داد. اسرائیلی‌ها در چنین اقداماتی تنها نبودند. پس از عملیات تروریستی ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ سازمان سیا (CIA) رهبران ارشد القاعده را شکار کرد. در نهایت، باراک اوباما عملیات قتل اسامه بن لادن را در محل اقامتش در پاکستان تأیید کرد. از تیم امنیت ملی اوباما، فقط بایدن به این عملیات معترض بوده است! او در آن زمان اشتباه می‌کرد و اکنون نیز اشتباه می‌کند.

در ادامه این مقاله آمده «سلیمانی در هدف قرار دادن آمریکایی‌ها تنها نبود. او اصلی‌ترین پشتیبان اقدامات تروریستی بود. در قوانین بین‌المللی یا قوانین ایالات متحده هیچ منعی برای اقدام علیه نیروهای ارشد سپاه پاسداران وجود ندارد. علی خامنه‌ای طبق قانون اساسی جمهوری اسلامی فرمانده کل قوا است‌، بنابراین می‌تواند یکی از اهداف قانونی باشد، اگرچه به عنوان یک تصمیم سیاسی، هدف قرار دادن او با توجه به اینکه یک پیرمرد هشتادساله‌ی در آستانه مرگ است، عاقلانه نیست.»

مقامات جمهوری اسلامی ممکن است گمان کنند که بایدن به دنبال پاسخگو کردن تروریست‌ها نیست یا ممکن است محاسبه کنند که هرگونه اقدام ایالات متحده علیه کسانی که دست آنان آغشته به خون آمریکایی‌هاست، آنان را قادر می‌سازد تا ایرانیان را دور یک پرچم جمع کنند.

مایکل روبین می‌نویسد، «در مورد بایدن حق با ایرانیان بود. انتخابات حداقل در آمریکا اهمیت دارد اما تا زمانی که واشنگتن مانند دوران اوباما پس از مرگ بن لادن یا دوره ترامپ پس از مرگ سلیمانی، فریاد پیروزی سر ندهد، توانایی رژیم ایران برای منحرف کردن افکار عمومی با سوء استفاده از احساسات ملی‌گرایانه محدود است.»

مایکل روبین در پایان می‌نویسد مردم آمریکا ممکن است تا وقتی که بایدن از صحنه قدرت خارج نشود، در معرض تهدید تروریسم رژیم ایران باقی بمانند، اما یک دولت جدید می‌تواند رویکرد جدیدی اتخاذ کند، رویکردی که واقعاً به رهبران جمهوری اسلامی و نیروهای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بفهماند که هربار می‌بایست بهای گزافی برای فعالیت تروریستی پرداخت کنند.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy