Thursday, May 12, 2022

صفحه نخست » مردم عاصی و گرسنه در ایران علیه خامنه‌ای و سپاه پاسداران تظاهرات کردند

top_051222.jpgناصر اعتمادی - رادیو بین المللی فرانسه

ساعاتی پس از آزاد شدن قیمت ارزاق عمومی از قبیل مرغ، تخم مرغ، لبنیات، روغن خوراکی پس از اعلام حذف یارانۀ نان، برخی از شهرها و استان‌های کشور به ویژه استان‌های خوزستان، لرستان، چهار محال و بختیاری صحنۀ اعتراض های خیابانی مردم ناراضی و گرسنه و درگیری های آنها با پلیس بود.

مردم ناراضی در خیابان‌های علیه علی خامنه ای، رهبر حکومت مذهبی ایران، ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری، و سپاه پاسداران شعار سر دادند و خواستار برکناری آنها شدند. در شهرهای ایذه، اندیشمک، دزفول مقامات حکومتی برای مقابله با معترضان اینترنت و شبکه های ارتباطی تلفن های همراه را قطع کردند و یگان های ویژه پلیس ضدشورش را از نو در خیابان های و برای مقابله با تظاهرکنندگان مستقر ساختند.

در نوقان تظاهرکنندگان به پایگاه بسیج حمله کردند و تصاویر علی خامنه ای و دیگر رهبران جمهوری اسلامی را به آتش کشیدند.

👈مطالب بیشتر در سایت رادیو بین المللی فرانسه

تصاویر ویدیویی در شبکه‌های اجتماعی از ازدحام جمعیت و صف های طولانی مردم در مقابل فروشگاه ها برای خریدن روغن خوارکی با قیمت های یارانه‌ای خبر می دهند. در برخی از شهرها از جمله قزوین مردم عاصی و گرسنه فروشگاه های بزرگ مواد غذایی را غارت کردند. و این اتفاقی بی سابقه طی چهار دهۀ اخیر در ایران و نوعاً گویای عمق بحران معیشت و گرسنگی در این کشور است.

unrest_051222.jpgآغاز اعتراضات مردمی به رهاسازی قیمت‌ها + کوبیدن سر فعال صنفی معلمان به جدول خیابان

صدای آمریکا - گزارش‌های دریافتی و تصاویر پست شده در شبکه های اجتماعی حاکی است که شهروندان دزفول در استان خوزستان در اعتراض به گرانی‌های اخیر و افزایش قیمت اقلام ضروری زندگی شامگاه چهارشنبه در خیابانهای این شهر تظاهرات کردند و بر علیه ابراهیم رئیسی و علی خامنه‌ای شعار دادند. در ماهشهر، ایذه و اهواز هم اعتراضات پراکنده مردم گزارش شده ‌است.

این تظاهرات در حالی برپا شده ‌است که دو روز قبل ابراهیم رئیسی از اجرای طرح حذف یارانه‌ها از کالاهای اساسی و آزادسازی قیمت‌ها خبر داد. رئیس دولت سیزدهم این طرح را «مردمی سازی نظام پرداخت یارانه‌ها» نامید و حامیان حکومت گفتند:طرح حذف ارز ترجیحی جراحی اقتصادی است.

در روزهای گذشته نیز گزارشهایی از اعتراضات مردم در دیگر شهرهای استان خوزستان منتشر شده بود همزمان با انتشار این گزارشها ،مردم و برخی فعالان رسانه از قطع گسترده اینترنت در این استان خبر دادند. اما یکی از نمایندگان خوزستان در مجلس قطعی اینترنت را ناشی از مشکلات فنی و امری طبیعی دانست. وزیر کشور دولت رئیسی هم قطعی اینترنت را به کل منکر شد و گفت:« اینترنت استان خوزستان به طور کامل وصل است.»

این در حالی است که گزارش نت‌بلاکس درباره بررسی سرعت اینترنت در بخشهای مختلف جهان از اختلال و قطعی اینترنت اپراتورهای تلفن همراه در ایران خبر می‌دهد. براساس این گزارش اینترنت اپراتور رایتل به طور کامل قطع شده‌ و مشترکان بقیه اوپراتورها نیز با کندی سرعت اینترنت روبرو هستند.

***

koobidan_051222.jpgکوبیدن سر فعال صنفی به جدول خیابان

بی بی سی - سیامک چهرازی، از فعالین صنفی معلمان، با "ضرب و شتم" از مقابل ساختمان اداره آموزش و پرورش خوزستان "بازداشت شد

به گزارش شورای صنفی معلمان خوزستان، بعد از تجمع امروز معلمان که مقابل اداره آموزش و پرورش استان خوزستان در اهواز برگزار شد، "ماموران لباس شخصی" سیامک چهرازی، از فعالان صنفی شهر اهواز را بازداشت کردند.

در گزارش شورای صنفی معلمان خوزستان درباره نحوه بازداشت این فعال فرهنگی آمده که بازداشت او "به قدری وحشیانه بوده که سر او را به جدول خیابان می‌کوبند" و "تعدادی از معلمان که قصد دفاع از او را داشتند را با قنداق اسلحه مورد ضرب و شتم قرار دادند."

فعالان صنفی معلمان خوزستان این رفتار را "هتک حرمت و رفتار فراقانونی و غیراخلاقی نیروهای لباس شخصی" خواندند و آن را محکوم کردند و گفتند که در مقابل این رفتار "سکوت نخواهند کرد."

یورش ماموران امنیتی به تجمع معلمان در شهرهای مختلف

ایران اینترنشنال - همزمان با تجمع سراسری معلمان در شهرهای مختلف ایران، ماموران امنیتی با به کارگیری خشونت مانع از برگزاری تجمع در برخی شهرها از جمله تهران، اصفهان و یاسوج شدند و ده‌ها معلم را بازداشت کردند.

نیروهای امنیتی در تهران با حضور پرشمار در اطراف میدان بهارستان اجازه شکل‌گیری کامل تجمع را ندادند و در اصفهان نیز ویدیوی ارسال شده به ایران اینترنشنال نشان از جو امنیتی در این شهر دارد.

همچنین به نوشته کانال تلگرامی شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان، ماموران امنیتی در یاسوج با حضور گسترده مانع از برگزاری تجمع معلمان شدند و شمار زیادی از آنان را بازداشت کردند.

تعداد معلم‌های بازداشت شده در یاسوج در منابع مختلف بین ۳۰ تا ۵۰ نفر گزارش شده است.

در هرسین کرمانشاه نیز نیروهای امنیتی با خشونت و فشارهای مختلف مانع از برگزاری تجمع فرهنگیان شدند.

پایگاه خبری هرانا نیز از بازداشت معصومه دهقان، معلم بازنشسته و همسر عبدالفتاح سلطانی وکیل، در جریان تجمع سراسری مقابل مجلس خبر داده است.

در تجمع سراسری روز پنجشنبه معلمان تصاویری از همکاران زندانی خود در دست داشتند و شعارهایی از جمله «معلم زندانی آزاد باید گردد»، «شش‌کلاس دروغگو، حاصل وعده‌هات کو؟»، و «جای معلم زندان نیست،‌ جای ظالم ایران نیست» سر دادند.

در همین حال منیره عبدی، همسر اسماعیل عبدی عضو زندانی کانون صنفی معلمان که از ۱۱ اردیبهشت در اعتصاب غذا به سر می‌برد، در تجمع معلمان در کرج گفت که همسرش از هفت روز پیش ممنوع‌الملاقات شده است.

در قطعنامه پایانی تجمع روز پنجشنبه نیز «اقدام نانجیبانه و ناجوانمردانه» مقام‌های جمهوری اسلامی برای نسبت دادن اعتراضات چند دهه‌ای معلمان «به دست‌های نامرئی بیگانه» محکوم شده است.

روز چهارشنبه و همزمان با حضور انریکه مورا در تهران، وزارت اطلاعات از بازداشت دو شهروند اروپایی خبر داد و اعتراض‌های معلمان ایران را به آنها منتسب کرد.

در قطعنامه پایانی تجمع معلمان همچنین برخوردهای خشن با معلمان و تشدید فشارها و بازداشت‌های آنان شدیدا محکوم شده است.

در روزهای قبل و بعد از تجمع قبلی معلمان در ۱۱ اردیبهشت شماری از معلمان و فعالان صنفی بازداشت شدند که بیش از ۱۰ نفر از آنان همچنان زندانی و برخی‌شان در حال اعتصاب غذا هستند.

تجمع روز پنجشنبه سومین تجمع سراسری معلمان در سال جاری محسوب می‌شود. سال گذشته نیز معلمان ایران بارها دست به تجمع و تحصن سراسری زدند اما با افزایش اعتراض‌های آنان، صدها تن از معلمان به حراست آموزش و پرورش یا نهادهای امنیتی احضار شدند و شماری از نیز بازداشت و به زندان محکوم شدند.

این تجمعات در اعتراض به آیین‌نامه ناقص رتبه‌بندی، اجرا نشدن همسان‌سازی حقوق بازنشستگان و سرکوب مستمر و سیستماتیک فعالان صنفی برگزار می‌شد.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy