Saturday, May 14, 2022

صفحه نخست » زاغری در دیدار با نخست‌وزیر بریتانیا: به‌دلیل اشتباه تو سال‌ها در زندان بودم

johnson_051322.jpgبه گفته نازنین زاغری، او به‌دنبال «تاثیر بسزای» اظهارات اشتباه جانسون، چهار سال و نیم را در زندان گذرانده است

العربیه - نازنین زاغری راتلکیف، زندانی سابق دوتابعیتی ایرانی - بریتانیایی، پس از خروج از ایران و در اولین دیدار با بوریس جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا، او را عامل زندانی شدنش در ایران دانست.

زاغری، جمعه 23 اردیبهشت در اظهاراتی «بسیار قاطعانه» به جانسون گفت، اظهارات اشتباه نخست‌وزیر بریتانیا در سال 2017، «تاثیر بسزایی» در زندگیش داشته و او در سایه همین اظهارات، چهار سال و نیم را در زندان‌ اوین به سر برده است.

جانسون در سال 2017، هنگامی که وزیر خارجه بریتانیا بود، در اظهاراتی با اشاره به پرونده زاغری، به اشتباه گفت که این زندانی سیاسی، «به مردم ایران آموزش خبرنگاری ارائه می‌کرده است.»

«موسسه تامسون»، وابسته به خبرگزاری «رویترز» که محل کار نازنین زاغری بود، این اظهارات جانسون را تکذیب کرد.

مقامات ایران از این اظهارات جانسون، برای سخت‌تر کردن شرایط علیه زاغری استفاده کردند.

عدم عذرخواهی جانسون

به گزارش روزنامه «تلگراف»، ریچارد راتکلیف، همسر زاغری پس از پایان این دیدار به خبرنگاران گفت، نخست‌وزیر بریتانیا پس از شنیدن اظهارات زاغری، از او «با صراحت» عذرخواهی نکرد.

نازنین زاغری-رتکلیف در سال 2016، هنگامی که دخترش را برای دیدن پدربزرگ و مادربزرگش به ایران برده بود، در فرودگاه «امام خمینی» تهران دستگیر، و با اتهام «توطئه برای سرنگونی حکومت در ایران» به پنج سال حبس محکوم شد. او چهار سال محکومیت خود را در زندان اوین و یک سال آخر را در حبس خانگی گذراند.

👈مطالب بیشتر در سایت العربیه

جمهوری اسلامی در ماه آوریل سال گذشته زاغری را مجددا محاکمه و با اتهام مشارکت در تظاهرات سال 2009 در مقابل سفارت ایران در لندن به یک سال زندان اضافی محکوم کرد. درخواست تجدیدنظر در حکم وی اخیرا رد شد، که به آغاز اعتصاب غذای همسرش در بریتانیا انجامید.

لندن برای آزادی زاغری و انوشه آشوری، دیگر زندانی دو تابعیتی، 400 میلیون پوند بدهی قدیمی این کشور به تهران را از طریق یک کشور ثالث پرداخت کرد.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy