Saturday, May 21, 2022

صفحه نخست » رابطه حمید استیلی با متهم تحت تعقیب اف.بی.آی

پلیس فدرال آمریکا و پلیس کانادا رابطه استیلی و محمود خازئین را در دست بررسی دارند

امیر سلطان‌زاده - ایندیپندنت فارسی

حمید استیلی سرپرست تیم ملی فوتبال ایران که ماه آینده برای یک بازی تدارکاتی جنجالی به ونکوور کانادا می‌رود، اخیرا در یک مهمانی با مردی که تحت تعقیب اف‌بی‌آی بوده، شرکت کرده است. این فرد که محمود خازئین نام دارد، متهم است که در توطئه برای ربودن سه نفر در کانادا همکاری کرده است.

lala.jpgحمید استیلی، سرپرست تیم ملی فوتبال ایران (چپ) به همراه محمود خازئین (نفر دوم از سمت راست) در یک جشن تولد

***

وب‌سایت سی‌بی‌سی کانادا، در گزارشی با اشاره به مسئولیت حمید استیلی در تیم ملی فوتبال ایران و عکس مشترک او با این متهم در یک مهمانی، به بررسی این موضوع پرداخته است.

تقریبا یک سال پس از صدور حکم دستگیری محمود خازئین، جاسوس و کارمند وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی ایران، حمید استیلی روز ۸ آوریل در یک مهمانی تولد با او شرکت کرده است. خازئین در ایالات متحده با اتهام‌های جنایی از جمله توطئه برای آدم‌ربایی روبه‌رو است. او همچنین با اتهام‌هایی نظیر تلاش برای کلاه‌برداری بانکی و پول‌شویی هم مواجه است.

9999.jpgمسیح علی‌نژاد، یکی از اهداف توطئه آدم‌ربایی، به سی‌بی‌سی نیوز گفت که اف‌بی‌آی اکنون در حال بررسی ارتباط احتمالی بین استیلی و خازئین است.

او افزود: «من از پلیس کانادا می‌خواهم که این را نیز در نظر بگیرد... فدراسیون‌های ورزشی را اعضای سپاه پاسداران کنترل می‌کنند. آیا به هر کسی که با آدم‌ربایان مرتبط است اجازه می‌دهید برای لذت بردن از آزادی به کانادا بیایند؟»

مطالب بیشتر در سایت ایندیپندنت فارسی

اف‌بی‌آی و پلیس کانادا هنوز در این مورد اظهار نظری نکرده‌اند و تحقیقات همچنان ادامه دارد.

به گفته کارشناسان و گزارش‌های رسانه‌ها، بسیاری از باشگاه‌های ورزشی در ایران به‌دلیل محبوبیت و سودآوری، مستقیم یا غیرمستقیم در اختیار سپاه پاسداران انقلاب اسلامی قرار گرفته‌اند.

تیم فوتبال ایران برای یک بازی تدارکاتی در تاریخ ۵ ژوئن عازم ونکوور است. این بازی به‌دلیل اعتراض خانواده‌های کسانی که در پرواز پی‌اس۷۵۲ (PS752) هواپیمایی بین‌المللی اوکراین کشته شدند، با حواشی و جنجال بسیاری مواجه است. این خانواده‌ها می‌گویند که بارها نیروهای نیابتی سپاه آن‌ها را مورد آزار و اذیت، ارعاب و تهدید قرار داده‌اند.

هواپیمای مسافربری اوکراینی بلافاصله پس از برخاستن با دو موشک زمین به هوای سپاه پاسداران سرنگون شد. همه سرنشینان، از جمله ۵۵ کانادایی و ۳۰ نفر از افراد مقیم این کشور جان خود را از دست دادند. خانواده‌های قربانیان علنا از فدراسیون فوتبال کانادا می‌خواهند که این بازی و ویزاهای صادرشده را لغو کند. کندی استوارت، شهردار ونکوور، نیز این رویداد را محکوم کرده است.

به گزارش یک خبرگزاری ایران، استیلی، سرپرست تیم ملی فوتبال اخیرا گفته است که ۵۰ نفر برای این بازی به ونکوور سفر می‌کنند. او به درخواست سی‌بی‌سی (CBC) برای اظهار نظر در اینستاگرام پاسخی نداد. استیلی همچنین در این ماه با سعید خطیب زاده، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران، دیدار کرد تا در مورد سفر این تیم به کانادا گفت‌وگو کند.

کاوه شهروز، وکیل و عضو ارشد موسسه مک‌دونالد-لوریر، در این باره گفت: «این یک شوک است که افرادی که آشکارا با ماموران اطلاعاتی ایران ارتباط دارند، می‌توانند به راحتی وارد کانادا شوند. این هم یک نگرانی امنیت ملی است و هم توهین به ما».

خازئین یکی از عکس‌هایش با استیلی در یک جشن تولد را در صفحه اینستاگرام خود منتشر کرد. او در این صفحه فقط ۳۰ نفر از جمله استیلی را دنبال می‌کند.

اسناد دادگاه، خازئین را حداقل از سال ۲۰۱۴ به‌عنوان یکی از نیروهای امنیتی و اطلاعاتی ایران توصیف کرد. طبق اسناد دادگاه، او در حدود سال ۱۹۹۹ به‌عنوان یکی از اعضای بسیج، در یک بخش کمکی داوطلبانه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی منصوب شد.

او یکی از چهار عضو یک شبکه اطلاعاتی ایران بود که در ژوئیه ۲۰۲۱ در منهتن به اتهام تلاش برای فریب دادن مسیح علی‌نژاد، سه فرد از کانادا و یک نفر در بریتانیا متهم شد. جمهوری اسلامی قصد داشت این پنج نفر را برباید و به ایران ببرد. بر اساس این کیفرخواست، چند نفر از قربانیان در امارات متحده عربی نیز هدف قرار گرفتند.

111.jpgاداره مهاجرت، پناهندگی و شهروندی کانادا (IRCC) در بیانیه‌ای در پاسخ به این سوال که آیا دولت برای این بازی ویزا صادر کرده است گفت که به‌دلیل قوانین حفظ حریم خصوصی نمی‌تواند «بدون رضایت کتبی» در مورد درخواست ویزا اظهار نظر کند.

گفته شد که همه افراد قبل از ورود به کانادا به دقت بررسی می‌شوند. جاستین ترودو، نخست وزیر کانادا، در اوایل این هفته علیه بازی فوتبال پیش رو صحبت کرد و گفت که فکر نمی‌کند این یک ایده خیلی خوب باشد.

او به این سوال که آیا ممکن است دولت فدرال از اعطای ویزا به تیم فوتبال ایران خودداری کند، پاسخی نداد.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy