Sunday, May 22, 2022

صفحه نخست » محاکمۀ قاتل دو روحانی با طرح اتهام تروریسم

رادیو بین المللی فرانسه - روز یکشنبه اول خرداد، دادگاه رسیدگی به اتهامات عبداللطیف مرادی که در حرم امام رضا دو روحانی را به ضرب کارد کشته بود، برگزار شد. او به اتهام قتل و تروریسم محاکمه شد. تاریخ صدور حکم دادگاه معلوم نیست. گزارش‌های رسانه‌های جمهوری اسلامی از جلسۀ دادگاه هیچ نکتۀ تازه‌ای را روشن نمی‌کند. ظاهراً دادستان، انگیزۀ قتل‌ها را فقط اعتقادات مذهبی افراطی متهم دانسته است.

terrorcourt.jpgدر شانزدهم فروردین‌ماه گذشته، سه روحانی در یکی از صحن‌های مجموعۀ آستان قدس رضوی هدف حملۀ یک فرد چاقو به‌دست قرار گرفتند. یکی از روحانی‌ها در محل حادثه و دیگری یک روز بعد در بیمارستان جان باختند. نفر سوم که زخمی شده بود، در دادگاه حضور داشت.

در ابتدای جلسه دادگاه، نمایندۀ دادستان اتهامات قاتل را چنین شرح داد: "این فرد به محاربه از طریق کشیدن سلاح (تجرید سلاح) بر روی مردم، به قصد کشتن (ازهاق نفس) و ایجاد رعب و وحشت که موجبات ناامنی در محیط حرم مطهر رضوی را فراهم کرده بود، متهم است".

او گفت: متهم که به طور غیرقانونی وارد کشور شده، دارای "تفکرات تکفیری" است و خود به ارتکاب جرم اعتراف کرده است.

👈مطالب بیشتر در سایت رادیو بین المللی فرانسه

اگرچه قبلاً برخی منابع می‌گفتند که متهم اهل ازبکستان است اما نمایندۀ دادستان تأکید کرد که "عبداللطیف مرادی، مشهور به عبداللطیف السلفی، از اتباع افغانستان است".

چند روز بعد از این واقعه، اخبار زیادی در مورد آزار و اذیت افغان‌ها در ایران انتشار یافت. به طوری که حتی ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان ناچار شد حمله به روحانیون را محکوم، و تأکید کند که "این کار ربطی به افغان‌ها و افغانستان ندارد".

بر اساس کیفرخواست، متهم با قصد قبلی، برای حمله به سه روحانی وارد محوطۀ حرم شده و با ایجاد ناامنی و ترس و وحشت مردم، دست به یک اقدام "تروریستی" زده است.

سپس حجت‌الاسلام‌ محسن پاکدامن که در این حمله زخمی شده بود از دادگاه خواست که "متهم در چهارچوب موازین شرعی و قانونی مجازات شود".

همسر حجت الاسلام صادق دارایی، یکی از روحانیون مقتول نیز خطاب به متهم گفت: "همسر من را به چه جرمی به شهادت رساندی و فرزندان خردسالمان را یتیم کردی؟" و سپس افزود: "همسرم آرزوی شهادت داشت و به آرزویش رسید".

دختر محمد اصلانی، دیگر روحانی مقتول نیز در دادگاه حضور داشت.

در ادامۀ دادگاه که به ریاست قاضی هادی منصوری برگزار شد، متهم به شرح انگیزه‌های جنایت پرداخت و گفت: "در فضای مجازی فعالیت و بعضی از شبکه‌ها را دنبال می‌کردم و متاثر از آن، در حرم با کارد به روحانیون حمله کردم".

او در پاسخ به این پرسش که چرا پس از حمله به روحانیون بازهم "با چاقو در برابر دیدگان مردم قدرت‌نمایی می‌کرده‌ است؟" گفت: "با این حرکات قصد داشتم از نزدیک شدن مردم به محل حادثه جلوگیری کنم".

او اعتراف کرد که "اقدامم خلاف اسلام، سیره صحابه و اشتباه بود و افرادی را که مورد حمله قرار دادم بیگناه بودند، قبول دارم اقدامم تروریستی بوده است".

سپس وکیل مدافع عبداللطیف مرادی به رئیس دادگاه گفت: "حضور من در این جایگاه به معنی دفاع از عمل موکل نیست و فقط می‌خواهم از دادگاه به دلیل رعایت اصول حرفه‌ای و مفاد قانونی تشکر می‌کنم". او افزود: "موکل من اتهام خود را قبول دارد، اما از کردۀ خود پشیمان است".

نماینده دادستان نیز برای متهم "تقاضای اشد مجازات" کرد.

متهم در آخرین دفاع خود تکرار کرد که "در یکی از کشورهای همسایه اساتیدی داشتم و تحت تاثیر تعلیمات آنها قرار داشتم. اتهام خود را قبول دارم، اعمال من خلاف اسلام و سیره صحابه بوده است. اقرار می‌کنم که اشتباه کرده ام".

تاریخ صدور رأی دادگاه معلوم نیست.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy