Tuesday, Jun 7, 2022

صفحه نخست » آیا سرقت تاریخی از بانک ملی کار سپاه یا موساد بوده؟

bank_060722.jpg

عباس عبدی روزنامه‌نگار شاخص اصلاح‌طلب درباره این سرقت در توئیتر نوشت: دزدی از بانک ملی دانشگاه، کار دزدهای معمولی نیست. برایش احتمالات غیر منتظره‌ای باید در نظر گرفت. بیش از آن که دزدی با هدف کسب پول و طلا باشد امنیت را نشانه رفته است. مثل یک ترور به آن نگاه کنید و نه یک سرقت.

چگونه سارقان حرفه‌ای به صندوق‌های امانی بانک ملی دستبرد زدند؟

بی بی سی - یکی از شعب بانکی ملی ایران در تهران هدف سرقتی کم‌نظیر به سبک فیلم‌های هالیوودی قرار گرفته و از دیروز که خبر آن در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی منتشر شد، بازتاب گسترده‌ای یافته است. جنس این نوع سرقت به دلیل هدف و روش بکارگرفته شده برای بسیاری تازگی داشت.

تحلیل کانال سرانه:

این اتفاق روز یکشنبه و هم‌زمان با ایام تعطیل در ایران بود و رسانه‌ها پیشتر گزارش داده بودند که سارقان محتویات حدود «۲۵۰ صندوق امانی» را به سرقت برده‌اند؛ که بعدا بانک ملی این رقم را «۱۶۸ صندوق» اعلام کرد. این بانک گزارش‌ها درباره «سرقت ۱۰۰۰ صندوق امانی» را هم تکذیب کرده است.

بعضی از کارمندان بانک از جمله افراد مظنون هستند

نادر بودن این نوع سرقت باعث شده جلال رشیدی کوچی، رئیس کمیته امنیت کمیسیون امور داخلی مجلس شورای اسلامی چنین سرقتی را «تقریبا در کشور بی‌سابقه» بخواند؛ او گفته این اتفاق «پرسش‌های زیادی را ایجاد کرده است».

او گفت «دلیل این سهل انگاری» باید مشخص و «ابعاد امنیتی» آن بررسی شود.

این سرقت چگونه رقم خورد؟

بر اساس گزارش‌ها، سارقان ساختمانی که در نزدیکی بانک قرار داشت را برای ورود به بانک انتخاب کرده بودند.

گفته شده آشنایی سارقان با این شعبه بانک باعث تدابیری از سوی آنها شده بود؛ از جمله اینکه سارقان تمامی دستگاه‌های ضبط تصاویر مدار بسته امنیتی بانک را هم با خود بردند. این کار شناسایی مظنونان و رسیدن به سرنخ‌ها را توسط پلیس سخت می‌کند.

خبرگزاری مهر به نقل از «منابع آگاه» گفته سیستم هشدار بانک که باید هم به موبایل رئیس بانک و هم به سامانه پلیس متصل باشد، فقط به موبایل رئیس بانک متصل بوده است و این سرقت به موبایل رئیس بانک پیامک شد «اما به دلیل اینکه در سنوات گذشته این سامانه هشدار اشتباهی داده بوده است رئیس بانک به این پیامک اعتنایی نکرد و فکر کرد مانند دفعات قبلی پیامک اشتباه است.»

تحلیل کانال کوچه:

به دلیل اینکه بانک از محتویات داخل صندوق امانات اطلاعی نداشته رقم دقیقی از اموال مسروقه در دسترس نیست.

نگرانی مال‌باختگان امروز تعدادی از آنها را به محل حادثه کشاند.

یکی از مال‌باختگان به هشمهری گفته: «من حدود ۳۰ سال کار کرده و پس‌انداز تمام این سال‌ها را به سکه تبدیل کرده و در این صندوق قرار داده بودم که به سرقت رفت.»



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy