Wednesday, Jun 8, 2022

صفحه نخست » تحقیر سران سپاه در دیدار با سفیر روسیه

به مناسبت «روز ملی روسیه» وزیر نفت جمهوری اسلامی به همراه شماری از سرداران سپاه پاسداران اتقلاب اسلامی و امرای ارتش سه‌شنبه ۱۷ خرداد در سفارت روسیه در تهران به خط شدند.

8899.jpgصف کشیدن پاسدارها و ارتشی‌ها برای عرض ادب به سفیر روسیه

ایران وایر - تصاویر ملاقات جواد اوجی وزیر نفت ایران و شماری از نظامیان ارشد سپاه و ارتش جمهوری اسلامی با سفیر روسیه در تهران واکنش کاربران شبکه‌های اجتماعی را برانگیخت.

این تصاویر را که خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی، ایرنا، روز سه‌شنبه ۱۷ خرداد منتشر کرد، مربوط به مراسم روز ملی روسیه است که در محل سفارت این کشور برگزار شد.

در یکی از این تصاویر نظامیان جمهوری اسلامی به صف شده‌اند تا با لوان جاگاریان، سفیر روسیه در ایران، دست بدهند و روز ملی روسیه را تبریک بگویند.

در یکی دیگر از تصاویر، وزیر نفت ایران که در کنار سفیر روسیه ایستاده است یک پیام مکتوب قرائت می‌کند.

بسیاری از کاربران از حضور وزیر نفت و نظامیان ایرانی در سفارت روسیه انتقاد کرده و آن را «تحقیرآمیز» دانسته‌اند.

عبدالله رمضان‌زاده، استاد دانشگاه تهران و سخنگوی دولت محمد خاتمی، نیز نوشته است: «تصویر را ببینید که سفیر کبیر!! روسیه با چه تبختری ایستاده!»

سهند ایرانمهر، از کاربران توئیتر، با بازنشر عکس وزیر نفت ایران و سفیر روسیه، نوشته که «زبان بدن وزیر نفت ایران و‌ سفیر روسیه در سفارتخانه این کشور در تهران حقیقتا تهوع‌آور و مایه شرمساری است».

6660.jpg

این دیدار چند هفته پس از آن برگزار می‌شود که یک روزنامه چاپ مسکو به نقل از آقای جاگاریان نوشت که «حجاب اجباری و ممنوعیت مشروبات الکلی» در ایران دو مانع عمده برای سفر شهروندان روس به این کشور است.

در گذشته نیز، برخی از اقدام‌های سفیر روسیه در ایران از جمله انتشار تصاویر ادای احترام او در بنای یادبود الکساندر گریبایدوف مبتکر عهدنامه ترکمانچای، بحث‌برانگیز شده بود.

👈مطالب بیشتر در سایت ایران وایر

در مردادماه ۱۴۰۰، انتشار عکس مشترک سفیران روسیه و بریتانیا برای یادآوری کنفرانس تهران در سال ١٣٢٢ واکنش‌های گسترده‌ای در ایران از جمله در میان مقام‌های کنونی و پیشین جمهوری اسلامی را به دنبال داشت.

بیشتر بخوانید:

کیهان لندن - خطابه‌خوانی جواد اوجی وزیر نفت جمهوری اسلامی در کنار لوان جاگاریان سفیر روسیه که دست پشت کمر ایستاده و پوزخند می‌زند و پاسدارها و ارتشی‌هایی که به صف شدند تا به وی ادای احترام کنند، ذلت تمام‌عیار جمهوری اسلامی در برابر مسکو را به تصویر می‌کشد.

جواد اوجی با ابراز خرسندی و تشکر از اینکه به جشن روز ملی روسیه دعوت شده با تأکید بر لزوم تقویت روابط تهران و مسکو گفت، «ظرف یک سال و نیم آینده و با برنامه‌ریزی که در دستور کار داریم به سقف ۴۰ میلیارد دلار در سال در روابط تجاری ایران و روسیه برسیم.»

وی با تاکید بر اینکه اجرای پروژه همکاری بانکی روسیه، چین و ایران، در آینده‌ای نزدیک به سلطه دلار خاتمه خواهد داد به خیال‌پردازی خود چنین ادامه داد و گفت، «این موارد نشان‌دهنده ظرفیت‌های ایران و روسیه و تغییر موازنه قدرت است.»

جواد اوجی در ادامه افزود، «جمهوری اسلامی با ذخایر نفت و گاز رتبه اول را در جهان دارد. ما امروز بیش از یک میلیارد مترمکعب ظرفیت تولید گاز و چهار میلیون بشکه ظرفیت تولید نفت داریم و طی برنامه هشت ساله برای افزایش تولید نفت و گاز کشور برنامه‌ریزی کردیم.»

👈مطالب بیشتر در کیهان لندن

وی پس از این دلبری‌های ایران‌فروشانه برای سفیر روسیه، با بیان اینکه از سرمایه‌گذاری خارجی در حوزه نفت و گاز استقبال می‌کنیم عنوان کرد، «ایران را تحریم کرده‌اند، لذا آمادگی کامل برای جذب سرمایه‌گذاران را داریم!» وزیر نفت جمهوری اسلامی گویا نمی‌داند به دلیل همین تحریم‌ها کسی از جمله روس‌ها هیچ علاقه‌ای برای سرمایه‌گذاری در ایران ندارند!

برخی کاربران در توییتر حضور مقامات جمهوری اسلامی در سفارت روسیه را «تهوع‌آور» و «مایه شرمساری» خواندند و گفتند این وضع کاملاً تأیید می‌کند که جمهوری اسلامی ایران را به مستعمره روسیه تبدیل کرده است. اما خبرگزاری فارس نزدیک به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در گزارشی این قبیل انتقادات را به «جریان غربگرا» نسبت داده و گفته در گذشته نیز مقامات ارشد دولت‌ها از جمله در دولت حسن روحانی در این مراسم شرکت می‌کردند.

قابل توجه اینکه، وزیر نفت جمهوری اسلامی در حالی برای خوشایند روس‌ها خطابه‌خوانی کرد که در هفته‌های اخیر روسیه نفت ارزان را پایین‌تر از نفت ایران در بازارهای آسیایی به فروش می‌رساند و همین مسئله سبب شد که نفت خام ایران بدون مشتری بماند.

برخی حضور مقامات جمهوری اسلامی در این مراسم را «نوکری برای ارباب» خواندند. در سنوات گذشته عباس عراقچی معاون وزیر خارجه یا شماری از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در این مراسم شرکت کرده بودند اما حضور در سطح وزیر در این مراسم سفارت روسیه سابقه نداشته است.

حشمت‌الله فلاحت‌پیشه رئیس پیشین کمیسیون امنیتی ملی مجلس شورای اسلامی در بهمن ۱۳۹۷ در انتقاد به روسیه گفته بود در جریان حملات اسرائیل به مقرّهای سپاه در سوریه روس‌ها سیستم‌های پدافندی خود را از کار می‌اندازند. او همچنین در چند مصاحبه تاکید کرد جمهوری اسلامی به‌خصوص در مسائل نفتی بازیچه دست روس‌ها شده و باید در سیاست خود تجدید نظر کند. خود فلاحت‌پیشه پیشتر پای ثابت مراسم سفارت در روز ملی روسیه بود اما بعد از این اظهارات دیگر به این مهمانی دعوت نشد.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy