Thursday, Jun 9, 2022

صفحه نخست » قابل توجه پهلوی‌ستیزان موروثی و پادشاهی‌خواهان خجالتی

pahlavi_060822.jpgکیهان لندن - فرخ گودرز

متاسفانه یک عده درک درستی از مناسبات و تشریفات سیاسی و اجتماعی ندارند! چه بخواهیم و چه نخواهیم، شاهزاده رضا پهلوی فرزند پادشاه هستند و در همه جای دنیا فرزند پادشاه، شاهزاده خطاب می‌شود و این یک عنوان تاریخی است که جوامع بین‌المللی قانونی از آن استفاده می‌کنند. اگر کسی بخواهد این عنوان را حذف کند، ادب و میزان درک و شعور خود را نشان می‌دهد.

افرادی که ایشان را از روی غرض و مرض و عقده‌های حقارت «رضا پهلوی» می‌نامند، قبل از اسم خود، از تیترهایی چون دکتر و مهندس و پروفسور استفاده می‌کنند، آنهم در محیط مبارزه با هم‌میهنان خود و نه در کنفرانس‌های علمی که استفاده از آن قابل درک است! گذشته از اینکه اصلا معلوم نیست چنین عناوین علمی واقعا بر اساس تحصیلات دانشگاهی و مدرک دریافت شده یا نه!

در هیچ جامعه‌ای به غیر از جامعه ایران ندیده‌ام که برخی از دانشگاه‌رفته‌ها، اعتبار خود را در بیان تیترهای دانشگاهی پیدا کرده‌ باشند بطوری که آدرس ایمیل خود را با عنوان «دکتر» درست کرده تا به مردم فخر بفروشند! ای کاش فروتنی را از شاهزاده رضا پهلوی بیاموزیم! حداقل از پندهای ایرانی بیاموزیم که می‌گوید درختی که بارش بیشتر باشد، شاخه‌هایش خمیده‌تر است! ملت ایران در فتنه ۵۷ گول همان خودشیفتگان دانشگاه‌رفته را خورد که درک و شناخت‌شان از خاندان پهلوی نسبت به نسلی که هم‌اکنون تجربه آن‌ زمان را ندارند بسیار کمتر بود!

عده‌ای نه غرض دارند و نه مرض و نه عقده حقارت، ولی با همه احترامی که برای آنها قائل هستم، باید عرض کنم که به نظر من وسط‌باز هستند! من به خوبی اطلاع دارم که عده‌ای پادشاه قانونی ایران را شاهزاده رضا پهلوی خطاب کرده‌اند! حالا در این چند سال چه تحولاتی به وجود آمده که آنها یک شخصیت تاریخی را بدون عنوان واقعی وی خطاب می‌کنند و شاهزاده را «رضا پهلوی» خطاب می‌کنند، بایستی صادقانه به آن پاسخ دهند.

نه شاهزاده و نه طرفداران ایشان، با خطاب کردن «رضا پهلوی»، چیزی در ماهیت آنها عوض نمی‌شود ولی آن شخصی که وی را «رضا پهلوی» می‌نامد، در اصل خودش را معرفی می‌کند! تمامی این تعریف‌ها در حافظه تاریخی مردم باقی خواهد ماند!

👈مطالب بیشتر در کیهان لندن

شما می‌توانید همسر خود را به غلط «زنک»، «زنیکه» و «ضعیفه» بنامید، دقیقا همانگونه که در دوران قاجار بانوان ایرانی جایگاهی بیشتر از این نداشته و مثل ماشین جوجه‌کشی از آنها بهره برداری می‌شد، اما رضاشاه بزرگ آمد و تاج بر سر بانوان گذاشت تا قادر باشند فرزندان نیکی را در دامان خود تربیت کنند. با ارج نهادن به بانوان است که قادر خواهند بود فرزندانی با درک و شعور بالا تربیت کنند تا فرزندان‌شان با بی‌ادبی شهبانو فرح پهلوی را «فرح» خطاب نکنند! در حقیقت اگر کسی غرض و مرض نداشته باشد، پروتکل‌های بین‌المللی را رعایت می‌کند و درد عقده‌های حقارت خود را با حذف عناوین تاریخی و واقعی افراد تسکین نمی‌بخشد!

افرادی که نه غرض دارند و نه مرض، بهتر است هویت خود را حفظ کرده و برای آنچه در قلب‌شان می‌گذرد حرمت واقعی آنرا حفظ کنند! اینکه برای دلخوشی جمهوریخواهان و به دست آوردن دل آنها شاهزاده را «رضا پهلوی» خطاب می‌کنند، بدانند که پروتکل‌های سیاسی، رسانه‌ای و بین‌المللی را رعایت نمی‌کنند! به همین دلیل رفتار آنها باعث شده‌ است که در گروه وسط‌بازان قرار بگیرند! شما می‌توانید متمدنانه با جمهوریخواهان در گفتگو باشید ولی اینکه بخواهید در وسط، بازی کرده و شاهزاده را «رضا پهلوی» خطاب کنید فقط قابل انتقاد خواهید بود. امیدوارم با رفتارهایتان باعث نشوید که از چشم ملت ایران بیفتید!

در پایان خیلی مایل هستم بدانم که «رضا پهلوی گویان»، دختر پادشاه هلند را چه می‌نامند؟! آیا ایشان را به اسم و فامیل خطاب می‌کنند یا اینکه رعایت ادب کرده و عنوان تاریخی «پرنسس» را استفاده می‌کنند؟! آنهم در حالی که در دمکراسی‌هایی که سالیان سال است «جمهوری» هستند، هر فردی از بازماندگان خاندان‌های سلطنتی را که دیگر بستگان درجه یک پادشاهان هم نیستند، با عناوین «شاهدخت» و «شاهزاده» همراه با رعایت آداب خطاب می‌کنند!



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy