Tuesday, Jun 14, 2022

صفحه نخست » منابع نیویورک تایمز: سپاه فکر میکند اسرائیل دو دانشمند هسته‌ای حکومت را مسموم کرده

shahid_061222.jpgالعربیه - منابع «نیویورک تایمز»: دو دانشمند هسته‌ای ایرانی در دو مکان متفاوت بر اثر مسمومیت و دچار شدن به عارضه‌های نامعلوم مشابهی جان خود را از دست دادند

نشریه «نیویورک‌ تایمز» به نقل از منابع خود نوشت که ایران اسرائیل را به مسموم کردن و ترور دو دانشمند هسته‌ای خود متهم کرده است.

این روزنامه به نقل از منابع ایرانی خود گزارش داد که دو دانشمند فعال در برنامه هسته‌ای ایران با نام‌های «کامران آقامولایی» و «ایوب انتظاری» اخیرا توسط اسرائیل مسموم و ترور شده‌اند.

به گفته این روزنامه این دو دانشمند هسته‌ای ایرانی در دو مکان متفاوت بر اثر مسمومیت و دچار شدن به عارضه‌های نامعلوم مشابهی جان خود را از دست دادند.

این نشریه آمریکایی دوشنبه 23 خرداد از یک مقام دولتی و دو فرد مرتبط با حکومت ایران که نخواستند نامشان فاش شود نقل کرد که مرگ مشکوک دو دانشمند هسته‌ای ایران که با فاصله چند روز از هم در اثر مسمومیت جان باختند، را به اسرائیل نسبت داده‌اند.

به نوشته این روزنامه، ایوب انتظاری که در رشته «مهندسی هوافضا» تحصیل کرده و در یک مرکز تحقیقات نظامی کار می‌کرد، و کامران آقاملایی که در رشته زمین‌شناسی فارغ‌التحصیل شده بود، به‌رغم تندرستی و جوان بودن آنها در اثر مصرف غذای مسموم جان باختند.

👈مطالب بیشتر در سایت العربیه

بنا به اخبار منتشر شده در رسانه‌های ایران، کامران آقا‌مولایی در تاسیسات هسته‌ای نطنز مشغول به کار بود. اما دوستان او با تکذیب این خبر مدعی شدند که او برای یک شرکت خصوصی کار می‌کرد.

اگر آن‌‌گونه که منابع نیویورک‌ تایمز ادعا می‌کنند این مرگ‌های مرموز مشابه، قتل‌هایی هدفمند باشد، با الگوی «جنگ سایه» مطابقت دارد که در آن اسرائیل تلاش می‌کند با پنهان‌کاری درباره حملات خود، نیروی نظامی و هسته‌ای ایران را تضعیف کرده تا از یک جنگ تمام عیار اجتناب کند.

سه هفته پیش نیز حسن صیادخدایی، افسر ارشد نیروی قدس سپاه پاسداران ایران که گفته می‌شود فرماندهی عملیات تروریستی برون‌مرزی این کشور را به‌عهده داشت در اثر شلیک پنج گلوله توسط دو موتور‌سوار ناشناس در تهران کشته شد.

اگر چه مقامات اسرائیل مسئولیت آن حمله را به‌عهده نگرفتند، اما طبق رویه معمول خود، از تکذیب آن نیز خودداری کردند، تا این که نیویورک تایمز به نقل از منابع اسرائیلی خود نوشت این حمله کار اسرائیل بوده است.

در پی کشته شدن صیادخدایی، مقامات ایرانی صریحا آن را به اسرائیل منتسب کرده و وعده دادند که انتقام سختی از آن کشور خواهند گرفت.

به‌دنبال طرح‌ریزی برای اقدامات تلافی‌جویانه ایران و دستگیری تعدادی از عوامل سپاه قدس طی روزهای گذشته در ترکیه که با همکاری امنیتی آنکارا و تل‌آویو انجام شد، مقامات اسرائیل از شهروندان خود در ترکیه خواستند که هرچه سریع‌تر آن کشور را ترک کرده و به اسرائیل بازگردند.

از سویی به‌رغم ادعای وارده در گزارش نیویورک تایمز مبنی بر مرگ مشکوک این دو دانشمند هسته‌ای ایران، تاکنون اما بطور رسمی انگشت اتهام تهران به‌سوی اسرائیل نشانه نرفته است.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy