Thursday, Jun 23, 2022

صفحه نخست » بازداشت ده مامور اطلاعاتی حکومت ایران در ترکیه

turkey_062322.jpgاین افراد قصد ربودن چند شهروند اسرائیلی، از جمله سفیر سابق اسرائیل در ترکیه و همسرش را داشته‌اند

ایندیپندنت فارسی - به‌گزارش روزنامه حریت، هفته گذشته پلیس ترکیه چند نفر را به ظن آنکه قصد حمله به دیپلمات‌ها و گردشگرهای اسرائیلی را داشته‌اند بازداشت کرده است. این روزنامه می‌نویسد مامورهای امنیتی ترکیه، اطلاعاتی دریافت کرده بودند مبنی بر این‌که نیروهای اطلاعاتی وابسته به جمهوری اسلامی ایران، و همکارهای محلی‌شان، قصد ربودن چند شهروند اسرائیلی، از جمله سفیر سابق اسرائیل در ترکیه و همسرش را داشته‌اند و همچنین به‌منظور حمله تروریستی به شهروندهای اسرائیلی در خاک ترکیه برنامه‌ریزی کرده بودند.

به نقل از حریت، نزدیک به ده مامور اطلاعاتی حکومت ایران و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به‌وسیله پلیس ترکیه بازداشت شده‌اند. با این‌حال این روزنامه می‌نویسد افراد بازداشت شده با هویت‌های جعلی، مثل دانشجو و تاجر، به ترکیه رفته بودند و قصد اجرای این عملیات‌های تروریستی را داشته‌اند.

اورشلیم‌پست در ارتباط با این موضوع می‌نویسد:«مامورهای اطلاعاتی و پلیس محلی ترکیه، روز جمعه گذشته حدود ده مظنون را در هتل سول و سه آپارتمان اجاره‌ای در استانبول، بازداشت کردند؛ چند تن از بازداشت‌شدگان همکارهای محلی [مامورهای اطلاعاتی حکومت ایران] بودند.»

به‌گزارش اورشلیم‌پست، موساد افرادی را که مامورهای امنیتی جمهوری اسلامی ایران نیت سوقصد به آن‌ها را داشته‌اند، شناسایی کرده و این گروه را با هواپیمایی اختصاصی به خاک اسرائیل بازگردانده است.

دستگاه‌های امنیتی ترکیه روز یکشنبه، ۱۲ ژوئن ۲۰۲۲، همتایان اسرائیلی‌شان را از نیت نیروهای امنیتی وابسته به جمهوری اسلامی ایران به‌منظور حمله به شهروندهای اسرائیل در خاک ترکیه مطلع کردند و خواستار همکاری آن‌ها برای خنثی کردن این حمله‌ها شدند. شورای امنیت ملی اسرائیل، سطح امنیتی تهدیدهای موجود را در رده ۴ طبقه‌بندی کرد که بالاترین سطح تهدید امنیتی به‌حساب می‌آید.

پس از افشا شدن توطئه دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی وابسته به حکومت ایران، مقام‌های بلند پایه دولت اسرائیل از شهروندهای این کشور خواستند به ترکیه سفر نکنند و یا هر چه سریع‌تر به خاک اسرائیل بازگردند. به‌عنوان مثال، لائید لاپید روز دوشنبه، ۱۳ ژوئن ۲۰۲۲، خطاب به شهروندهای اسرائیلی گفت:«اگر در حال حاضر در استانبول هستید، در اسرع وقت به اسرائیل برگردید و اگر قصد پرواز به استانبول را دارید، آن را لغو کنید؛ هیچ تعطیلاتی به زندگی‌تان نمی‌ارزد.»

مطالب بیشتر در سایت ایندیپندنت فارسی

دولت ترکیه این خبر را یک روز مانده به سفر رسمی لائید لاپیر، وزیر خارجه اسرائیل، به ترکیه منتشر کرده است. رسانه‌های ترکیه و اسرائیل می‌نویسند پس از گفتگوی روسای جمهوری اسرائیل و ترکیه در روز یکشنبه، پلیس و دستگاه‌های اطلاعاتی ترکیه خطر اقدام‌های تروریستی نیروهای امنیتی وابسته به جمهوری اسلامی ایران را جدی‌تر گرفتند.

هاآرتص می‌نویسد «پس از گفتگوی روز یکشنبه»، حضور پلیس‌های ترکیه در نقاط شلوغ و توریستی شهر استانبول تقویت شد و نیروهای اطلاعاتی این کشور در مکان‌های مورد نظر حضور داشتند و در پی خنثی کردن عملیات‌های تروریستی احتمالی بودند. این روزنامه اسرائیلی همچنین می‌نویسد، در جریان این ضد عملیات، همکاری دستگاه اطلاعاتی ترکیه با موساد و شورای امنیت ملی اسرائیل به شکل چشمگیری افزایش یافت.

در پیوند با این موضوع، حسین سلامی، فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، روز پنجشنبه، ۲ تیر ۱۴۰۱، با صدور حکمی حسین طائب را از ریاست اطلاعات سپاه پاسداران عزل کرد و محمد کاظمی را به‌جای او نشاند. این تغییر در ساختار فرماندهی اطلاعات سپاه پاسداران پس از آن صورت می‌گیرد که برخی رسانه‌های اسرائیل پیش‌تر ادعا کرده بودند حسین طائب در برنامه‌ریزی عملیات‌های آدم‌ربایی و سوقصد به شهروندهای اسرائیلی در خاک ترکیه، نقش موثری داشته است.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy