Saturday, Jun 25, 2022

صفحه نخست » "پشت پرده ملاقات مریم رجوی با رئیس جمهور بعدی آمریکا و نقشه‌های آنها برای آینده ایران"

مایک پنس؛ در دیدار با مریم رجوی چه گفت؟

دویچه وله - معاون رئیس جمهوری پیشین آمریکا در بازدید از کمپ مجاهدین خلق در آلبانی خواستار توقف مذاکرات احیای برجام شد. مایک پنس در این دیدار از دولت جو بایدن خواست از احیای توافق هسته‌ای خودداری کند.

pence_062422.jpgبه گزارش شبکه خبری فاکس نیوز، مایک پنس، معاون رئیس جمهوری پیشین آمریکا روز پنج‌شنبه، دوم تیر ماه (۲۳ ژوئن) از اردوگاه موسوم به "اشرف ۳" در آلبانی بازدید کرد.

پنس در این دیدار از جو بایدن، رئیس جمهوری کنونی ایالات متحده خواست به مشارکت با مذاکراتی که هدف آن احیای توافق هسته‌ای و برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) عنوان می‌شود خاتمه دهد.

او ادعا کرد احیای توافق هسته‌ای تنها به افزایش قدرت و توان رژیم جمهوری اسلامی منجر خواهد شد. مایک پنس در جمع اعضا و هواداران سازمان مجاهدین خلق گفت بیش از پنج هزار مایل از سکونتگاه خود در آمریکا را طی کرده تا با آنها دیدار کند.

مذاکرات احیای برجام که هیئتی آمریکای به طور غیرمستقیم در آن مشارکت دارد از فروردین سال پیش آغاز شد و اواخر اسفند ماه بدون دست یافتن به توافق متوقف شد.

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری پیشین آمریکا اردیبهشت ۱۳۹۷ فرمان خروج از توافق هسته‌ای را امضاء کرد و در پی آن تحریم‌های تعلیق شده ایالات متحده علیه جمهوری اسلامی دوباره اعمال و تشدید شدند.

👈مطالب بیشتر در سایت دویچه وله

ترامپ هدف خروج از برجام و تشدید تحریم‌ها را وارد کردن فشار حداکثری بر جمهوری اسلامی برای کشاندن این کشور به پای میز مذاکرات و دست یافتن به یک توافق جامع عنوان می‌کرد که شامل برنامه‌های موشکی و فعالیت‌های منطقه‌ای هم بشود.

افتخار به خروج از توافق هسته‌ای

مایک پنس در بازدید از پایگاه اشرف ۳ پس از ملاقات با مریم رجوی، رهبر شورای ملی مقاومت، خروج از توافق هسته‌ای در دوره ترامپ را مایه افتخار خواند و گفت این توافق باعث انباشت میلیاردها دلار در خزانه حکومت جمهوری اسلامی شد.

دولت جو بایدن بارها تاکید کرده که دیپلماسی و احیای برجام را راه موثری برای مهار بلندپروازی‌های اتمی جمهوری اسلامی ارزیابی می‌کند.

با طولانی شدن دوره توقف مذاکرات احیای برجام در وین بسیاری از تحلیلگران این توقف را نشانه به بن بست رسیدن گفت‌وگوهای وین ارزیابی کردند.

با این حال ظاهرا گفت‌وگوهای غیر مستقیم و انتقال پیام میان تهران و واشنگتن در این مدت ادامه داشته و احتمال از سرگیری گفت‌وگوها کاملا منتفی نشده است.

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی اعلام کرده جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و هماهنگ‌کننده ارشد مذاکرات وین شامگاه جمعه، سوم تیرماه وارد تهران می‌شود.

این سفر اندکی پس از آن اتفاق می‌افتد که بورل و معاونش، انریکه مورا با رابرت مالی، نماینده ویژه دولت بایدن در امور ایران درباره مذاکرات وین رایزنی کردند. این دو مقام اروپایی در ماه‌های گذشته کار انتقال پیام میان ایران و ایالات متحده را بر عهده داشتند.

سابقه بازدید مقام‌های دولت ترامپ از پایگاه اشرف در آلبانی

پیش از مایک پنس، وزیر خارجه دولت ترامپ، مایک پومپئو نیز اردیبهشت امسال از پایگاه محل استقرار مجاهدین خلق در آلبانی بازدید و با مریم رجوی ملاقات کرده بود.

سازمان مجاهدین خلق تا مهرماه ۱۳۹۱ در فهرست سازمان‌های تروریستی خارجی ایالات متحده قرار داشت و با تصمیم وزارت خارجه وقت آمریکا از این فهرست خارج شد.

در جریان جنگ ایران و عراق مجاهدین خلق با حمایت صدام حسین در پایگاه اشرف در این کشور مستقر شدند و پس از حمله نظامی آمریکا و سقوط حکومت صدام به آلبانی انتقال یافتند.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy