Friday, Jun 24, 2022

صفحه نخست » بورل در تهران: «مذاکرات بین ایران و آمریکا در روزهای آتی» از سرگرفته می‌شود

01_BO.jpgبی بی سی - جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا که به تهران رفته است در توییتی گفته است که پس از دیدار با حسین امیرعبدللهیان وزیر خارجه ایران این توافق به دست آمده که « مذاکرات بین ایران و آمریکا در روزهای آتی از سرگرفته شود» و اعضای گروه وی به عنوان مذاکره کنندگان اتحادیه اروپا «تسهیلگر حل آخرین اختلافات باشند».

بورل همچنین در یک کنفرانس خبری مشترک با امیرعبداللهیان شرکت کرده و گفته که مذاکرات احیای توافق هسته‌ای برجام که از زمستان سال گذشته متوقف شده، «به زودی» از سرگرفته می‌شود.

وزیر خارجه ایران هم با تایید موافقت با از سرگیری مذاکرات گفته است «امیدواریم طرف آمریکایی این بار واقع بینانه و منصفانه در مسیر مذاکرات و رسیدن به نقطه پایانی توافق اقدامات مسئولانه انجام دهد و به تعهداتش عمل کند.»

باقی ماندن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فهرست سازمان های تروریستی خارجی ایالات متحده و نپذیرفتن شرط دادن تعهد برای عدم خروج مجدد آمریکا از توافق برجام از دلایل توقف مذاکرات از اسفند سال گذشته بوده است.

آقای امیرعبداللهیان گفته است «آنچه که برای ایران مهم است این است که نفع کامل اقتصادی از توافقی که در سال ۲۰۱۵ ایجاد شده به دست بیاورد و چرخه انتفاع اقتصادی ایران از این توافق کامل شود.

وزیر خارجه ایران گفته «هر موضوعی که بتواند نفع کامل اقتصادی ایران از احیای برجام را تحت تاثیر قرار دهد از نظر ایران قابل قبول نخواهد بود.»

رسانه های غیرایرانی پیش تاز این گفته بودند که ایران پیشنهاد داده به جای خارج کردن نام سپاه از فهرست سازمان های تروریستی، قرارگاه خاتم بازوی اقتصادی سپاه از تحریم خارج شود اما در آن زمان آمریکا با این پیشنهاد موافقت نکرده بود.

وزیر خارجه ایران و مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در اظهارات امروز خود اشاره ای به تغییر موضع احتمالی آمریکا نکرده‌اند.

از زمان توقف مذاکرات وین در اسفند سال گذشته، اختلافات ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی بیشتر شده است. شورای حکام با صدور قطعنامه ای الزام‌آور از تهران خواسته هر زوتر درباره یافت شدن آثار اورانیوم در سه مرکز از پیش اعلام نشده، پاسخ های «قانع کننده» بدهد.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy