Thursday, Jun 30, 2022

صفحه نخست » وال‌استریت ژورنال: شکست مذاکرات قطر به روند دیپلماتیک ایران و آمریکا پایان می‌دهد

atom.jpg العربیه - چندین دیپلمات که در جریان این مذاکرات دو روزه بوده‌اند، روند این مذاکرات را «چندان مثبت» ندانسته‌اند

با اتمام مذاکرات دو روزه هسته‌ای در قطر، روزنامه «وال‌استریت ژورنال» خبر داد که شکست این گفت‌وگوها ممکن است به پایان روند دیپلماتیک بین ایران و آمریکا منجر شود.

با این وجود، شماری از مقامات اتحادیه اروپا به وال‌استریت ژورنال گفته‌اند، به تلاش خود برای وساطت بین ایران و آمریکا ادامه می‌دهند.

انریکه مورا، هماهنگ‌کننده اروپایی این مذاکرات در این زمینه گفت: «متاسفانه هنوز پیشرفتی که تیم اتحادیه اروپا به عنوان هماهنگ‌کننده انتظار آن را داشت، به دست نرسیده است.»

👈 مطالب بیشتر در سایت العربیه

چندین دیپلمات که در جریان این مذاکرات دو روزه بوده‌اند، روند این مذاکرات را «چندان مثبت» ندانسته و گفته‌اند، درباره تضمین‌های اقتصادی که ایران خواستار آن است، هیچ پیشرفتی حاصل نشده است.

دو دیپلمات غربی تصریح کرده‌اند، ایران در این مذاکرات درخواست‌های غیرمرتبط با توافق هسته‌ای موسوم به «برجام» را مطرح کرده است.

یک مقام آمریکایی که در جریان مذاکرات نیز است، به وال‌استریت ژورنال گفته است، عملکرد مقامات ایرانی در مذاکرات قطر به‌گونه‌ای بود که ضرورتی برای دستیابی به توافق نمی‌دیدند.

از سوی دیگر، ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه ایران، ارزیابی مثبتی از این مذاکرات ارائه داد و گفت، ایران «پیشنهادهای عملیاتی» در دوحه ارائه داده است و با انریکه مورا و اتحادیه اروپا درمورد ادامه مسیر مذاکرات در تماس خواهد بود.

محمد مرندی، مشاور رسانه‌ای تیم مذاکره‌کننده ایران نیز در گفت‌وگویی با «المیادین» مدعی شد، مذاکرات دوحه شکست نخورده و ادامه خواهد یافت.

او در این زمینه تصریح کرد: «باید تحریم‌ها برداشته شود تا بتوانیم دوباره توافق هسته‌ای را اجرا کنیم. مذاکرات در دوحه شکست نخورد و ادامه خواهد داشت.»

شایان ذکر است که مقامات آمریکایی پیش از آغاز مذاکرات دوحه درباره امکان دست‌یابی به توافق با ایران ابراز تردید کرده و گفته بودند که در این زمینه خوشبینی‌های اندکی وجود دارد.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy