Sunday, Jul 3, 2022

صفحه نخست » گزارش به عالیجناب پوتین، اوج شرقگرایی و پیوند منافع تهران با کرملین!

motahari_070322.jpgآفتاب‌‌نیوز: سفر ناگهانی و از پیش اعلام‌نشده علی باقری، مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای ایران بعد از مذاکرات دوحه به مسکو، بازتاب گسترده‌ای در فضای داخلی کشور داشته است. این سفر بازتاب خوبی در افکار عمومی نداشته و منتقدان نیز بر این نکته تاکید داشته‌اند که چرا مقامات کشور قبل از اطلاع‌رسانی و ارائه گزارش درباره وضعیت مذاکرات به مردم، به مسکو گزارش داده‌اند! آن هم در وضعیتی که رسانه‌ها و تحلیلگران خارجی فضای مذاکرات دوحه را منفی و شکست‌خورده ارزیابی کرده‌اند.

به گزارش آفتاب‌نیوز؛ سفر علی باقری به مسکو و دیدار با مقامات کرملین را حتی مسئولان کشور بعد از پایان سفر هم اعلام نکرده بودند بلکه این روس‌ها بوده‌اند که پیش‌قدم شده و خبر و گزارش این سفر و جلسه را به اطلاع مردم ایران رساندند.

با توجه به این پنهانکاری و محرم ندانستن مردم، این برداشت در افکار عمومی شکل گرفت که تهران بدون مشورت و اجازه مسکو درخصوص مذاکرات احیای برجام، تصمیمی نخواهد گرفت. برخی نیز این ادعا را مطرح کرده‌اند که ایران مسئولیت اطلاع‌رسانی درباره مذاکرات احیای برجام را به روس‌ها واگذار کرده است.

مسئولان ما منافع ملی را با منافع روسیه پیوند زده‌اند

علی مطهری، نماینده سابق مجلس دهم نیز در توئیت‌هایی به این سفر واکنش نشان داده و نوشته است: سیاست شرق‌گرایی در ایران به آنجا رسیده که قبل‌ از مذاکره دوحه، وزیر خارجه روسیه به ایران می‌آید، یعنی این مذاکره‌ی بدون حضور ما با اجازه‌ ماست، و بعد از مذاکره دوحه هم بلافاصله هیات مذاکره‌کننده‌ ایرانی برای دادن گزارش و دریافت رهنمود به مسکو می‌رود، بدون آنکه به مردم گزارشی داده باشد. بدیهی است که روسیه مایل نیست که برجام احیا و ایران وارد بازار نفت و گاز شود چون با هدف او در تجاوز به اوکراین سازگار نیست. متأسفانه مسئولان ما منافع ملی را با منافع روسیه پیوند زده‌اند.

twt.jpgاین در حالی است که در جریان مذاکرات وین نیز شاهد کارشکنی روس‌ها بوده‌ایم و گفته شد که یکی از دلایل عدم به نتیجه رسیدن مذاکرات وین نیز مسکو بوده که اعلام کرده بود بدون تضمین منافع کرملین، برجام احیا نخواهد شد.

به هر حال، آنچه مسلم است، اینکه افکار عمومی نگاه مثبتی به روس‌ها ندارد و مسئولان نیز با این رفتارها و نامحرم دانستن مردم، این دیدگاه را تقویت می‌کنند و این مسئله باعث بلندتر شدن دیوار بی‌اعتماد بین مردم و دولت خواهد شد.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy