Wednesday, Jul 6, 2022

صفحه نخست » وزارت اطلاعات و نیروی قدس به جاسوسی در آلمان متهم شدند

BND.jpg رادیو بین المللی فرانسه ـ جواد طالعی ـ یک ماه پس از انتشار گزارش سال ۲۰۲۱ سازمان امنیت داخلی آلمان (Verfassungsschutz)، دایره ایالتی این سازمان در هامبورگ نیز در گزارش سالانه خود اعلام کرد که جمهوری اسلامی ایران دامنه عملیات جاسوسی خود را علیه مخالفان ایرانی و یهودیان آلمان گسترش داده است.

بنا به این گزارش، جاسوسی علیه مخالفان ایرانی رژیم، که مجاهدین خلق از نظر تهران در صدر آنها قرار دارند، وظیفه جاسوسان و خبرچینان وزارت اطلاعات است و کسب اطلاعات امنیتی درباره مراکز یهودیان هوادار اسرائیل و چهره‌های سرشناس آن‌ها را ماموران نیروی قدس، بازوی خارجی سپاه پاسداران به عهده دارند.

پیگرد یک دو تابعیتی در هامبورگ

گزارش سالانه دایره امنیت داخلی ایالت هامبورگ در بیش از ۱۹۰ صفحه، روز سه شنبه ۵ جولای در اختیار افکار عمومی قرار گرفت. بخشی از این گزارش ضمن اشاره به یک ایرانی دارای تابعیت دوگانه به عنوان کسی که برای ایران قطعات و مواد مورد نیاز برنامه‌های اتمی و موشکی را تهیه می‌کرده، به بررسی فعالیت‌های جاسوسی وزارت اطلاعات و نیروی قدس در آلمان پرداخته است.

👈مطالب بیشتر در سایت رادیو بین المللی فرانسه

ایرانی دو ملیتی که "آلکساندر. ی" معرفی شده، در محل اقامت خود شرکتی تاسیس کرده و نقش واسطه را برای تهیه تجهیزات آزمایشگاهی مرتبط با برنامه هسته‌ای و موشکی ایران ایفا می‌کرده است. در رابطه با این مرد یازده مرکز در سه ایالت هامبورگ، شلسویگ هلشتاین و نوردراین وستفالن مورد تفتیش قرار گرفته و دو فرد دیگر نیز مظنون به فعالیت‌های مشابه شناخته شده‌اند.

تقسیم کار میان وزارت اطلاعات و نیروی قدس

در زمینه فعالیت‌های جاسوسی جمهوری اسلامی، گزارش دایره هامبورگ سازمان امنیت داخلی آلمان تصریح می‌کند: "تمرکز دستگاه‌های اطلاعاتی ایران روی جاسوسی، خبرچینی و مبارزه با گروه‌های اپوزیسیون و افراد مشخص است".

برپایه این گزارش، فعالیت دستگاه‌های اطلاعاتی جمهوری اسلامی به طور عمده از سوی وزارت اطلاعات هدایت و هماهنگی می‌شود، اما در سال‌های اخیر به موازات عملیات وزارت اطلاعات، نیروی قدس نیز در آلمان فعال شده است. فعالیت‌های تجسسی این نیرو اما صرفا متوجه اهدافی است که از یهودیان یا اسرائیل طرفداری می‌کنند.

پیش از دایره امنیت داخلی هامبورگ، مرکز فدرال سازمان امنیت داخلی آلمان روز هفتم ژوئن سال جاری به وسیله وزیرکشور و رئیس این سازمان در اختیار رسانه‌ها قرار گرفت. تاکید اصلی این گزارش بر خطر راستگرایان افراطی برای امنیت آلمان بود و در زمینه فعالیت‌های تخریبی و ایذائی آن‌ها آمارهائی ارائه می‌داد، اما بخشی از آن نیز به فعالیت‌های جاسوسی جمهوری اسلامی در زمینه‌های نظامی، اقتصادی و امنیتی مربوط می‌شد.

انکار تهران و ماجرای اسدالله اسدی

سازمان امنیت داخلی آلمان هرسال گزارش مفصلی درباره وضعیت امنیتی این کشور و خطرهائی که به صورت بالقوه آن را تهدید می‌کنند در اختیار مردم قرار می‌دهد. در سال‌های اخیر همواره بدون استثناء به فعالیت‌های جاسوسی ایران علیه مخالفان و همچنین جاسوسی و خرابکاری سایبری از سوی تهران اشاره شده است.

جمهوری اسلامی همواره این اتهامات را رد کرده، اما اثبات نقش اسدالله اسدی دیپلمات سفارت ایران در بروکسل در طراحی بمب گذاری علیه همایش مجاهدین خلق در پاریس نشان داد که این اتهامات بی پایه نیست.

اسدی هم اکنون در بلژیک زندانی است و جمهوری اسلامی برای مبادله او تلاش می‌کند. به تازگی اعلام شد دولت بلژیک طرحی را در زمینه استرداد مجرمین تسلیم مجلس ملی کرده که در صورت تصویب راه مبادله اسدی را هموار خواهد کرد. ایرانیان اروپا در هفته‌های اخیر تلاش‌های گسترده‌ای را برای جلوگیری از تصویب این لایحه آغاز کرده‌اند. همین تلاش‌ها سبب شد که دولت و مجلس بلژیک ایرانیان و پشتیبانان بلژیکی و اروپائی آن‌ها را به آرامش دعوت کنند و بگویند که هرگز تن به مبادله دیپلمات تروریست نخواهند داد.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy