Thursday, Jul 14, 2022

صفحه نخست » سه خبر مهم در منطقه

ME_071122.jpg1) آکسیوس: در روزهای آینده جزئیات توافق‌های اخیر عربستان سعودی و اسرائیل اعلام می‌شود

ایندیپندنت فارسی - در پایان نخستین روز سفر جو بایدن، رئيس‌جمهوری آمریکا به اسرائيل، وب‌سایت خبری-تحلیلی «آکسیوس» نوشت انتظار می‌رود در پی دیدار آتی رئيس‌جمهوری آمریکا با پادشاه و ولیعهد عربستان سعودی، گام‌های عملی برای «عادی‌سازی» روابط میان تل‌آویو و ریاض، به‌طور عمومی، برداشته شود.

انتقال مالکیت جزایر تنگه تیران و موافقت‌نامه‌های هوایی میان اسرائيل و عربستان سعودی، از جمله این تفاهم‌نامه‌ها است.

جزایر تیران و صنافیر، در شمال دریای سرخ در مجاورت بندر ایلات، جنوبی‌ترین بندر اسرائيل، قرار دارند.

این جزایر به لحاظ استراتژیک موقعیت ویژه‌ای دارند و تنها مسیر دسترسی دریایی به شهر ایلات اسرائیل به‌شمار می‌رود.

عربستان سعودی در اوایل دهه ۱۹۵۰ کنترل جزایر تیران و صنافیر را به مصر واگذار کرد. حالا، همزمان با سفر رئیس‌جمهوری آمریکا به اسرائیل و عربستان سعودی، گزارش‌های از انتقال دوباره این جزایر به عربستان سعودی منتشر شده است.

در حال حاضر، یک نیروی چند‌ملیتی کنترل این دو جزیره، در شرق سواحل شرم‌الشیخ مصر را بر عهده دارد.

مقام‌های عربستان سعودی اصرار دارند که پس از انتقال مالکیت این دو جزیره، نیروهای چندملیتی‌ باید به‌طور کامل از منطقه خارج شوند.

پیشتر روزنامه اورشلیم‌پست در گزارشی نوشته بود تل‌آویو با خروج نیروهای چندملیتی از این دو جزیره و استقرار آنها در داخل خاک مصر، موافقت کرده است.

وب‌سایت خبری آکسیوس هم در گزارش روز پنج‌شنبه خود نوشت عربستان سعودی نیز متقابلا قبول کرده که پس از کنترل کامل بر این دو جزیره، اجازه دهد که کشتی‌های اسرائیلی به‌طور آزادانه در تنگه تیران رفت‌وآمد داشته باشند.

به‌نوشته «آکسیوس»، احتمالا تسهیلات مشخص برای مسلمانان اسرائیل فراهم می‌شود تا آنها نیز بتوانند در مراسم سالانه «حج» شرکت کنند.

2) رویترز: آمریکا و اسراییل پیمان «جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای» امضا می‌کنند

ایندیپندنت فارسی - جو بایدن، رییس‌جمهوری آمریکا، روز پنجشنبه در دومین روز سفر خود به اسراییل در دیدار با یائیر لاپید، نخست‌وزیر این کشور توافقنامه مشترکی امضا می‌کند که هدف آن جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای است.

رویترز به نقل از یک مقام عالی دولت بایدن گزارش داد که این توافق مشترک جنبه‌های روابط امنیتی درازمدت اسراییل و ایالات‌متحده آمریکا را نیز شامل می‌شود.

بایدن از روز چهارشنبه سفر خاورمیانه‌ای خود را با هدف تقویت امنیت منطقه، افزایش مشارکت اسراییل و ترغیب عربستان سعودی به تولید نفت بیشتر آغاز کرده است. مساله ایران نیز یکی از محورهای رایزنی‌ها در سفر منطقه‌ای بایدن به‌شمار می‌رود.

این خبرگزاری بریتانیایی به نقل از مقام آمریکایی نوشت: «اعلام این توافق مهم است و شامل تعهدی است که هیچ‌گاه به ایران اجازه نمی‌دهد به سلاح هسته‌ای دست‌یابد و مانع فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده جمهوری اسلامی می‌شود؛ به خصوص در اسراییل.»

مطالب بیشتر در سایت ایندیپندنت فارسی

مقامات می‌گویند، توافق مشترک آمریکا و اسراییل شامل تعهد به ادامه کمک نظامی آمریکا برای اسراییل و تاکید بر پیمان ابراهیم است که روابط اسراییل با سه کشور عربی را عادی‌سازی کرد.

3) هشدار دبیرکل حزب‌الله لبنان درباره بهره‌برداری از میادین نفت و گاز در دریای مدیترانه

رادیو فردا - حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان، روز چهارشنبه ۲۲ تیرماه هشدار داد که اگر لبنان نتواند از حقوق خود در دریای مدیترانه استفاده کند، «هیچ‌کس» دیگر نیز اجازه نخواهد داشت که از میدان‌های نفت و گاز دریایی بهره‌برداری کند.

حسن نصرالله در یک سخنرانی تلویزیونی اظهار داشت: «اگر شما حقوقی را که دولت ما درخواست می‌کند، به ما ندهید... پس می‌توانیم میز را بر سر همه برگردانیم.»

دبیرکل حزب‌الله گفت: «اگر می‌خواهید به فرمولی برسید که این کشور (لبنان) از حق خود برای بهره‌برداری (از این میادین) محروم شود، هیچ‌کس دیگر اجازه استخراج گاز یا نفت را نخواهد داشت و هیچ‌کس نمی‌تواند گاز یا نفت بفروشد.»

مذاکرات لبنان و اسرائیل با میانجی‌گری آمریکا بر سر میادین گازی مورد مناقشه در شرق مدیترانه تاکنون به طور رسمی به نتیجه‌ای منجر نشده است.

اسرائیل عملیات خود را برای بهره‌برداری از حوزه «کاریش» با اعزام یک کشتی عظیم با اسکله استخراج گاز آغاز کرده است.

حزب‌الله لبنان ۱۱ تیر سال جاری سه فروند پهپاد را به فراز حوزه سکوی «کاریش» در نزدیکی آب‌های لبنان فرستاد. ارتش اسرائیل هم اعلام کرد که هر سه این پهپادها را منهدم کرده است.

👈مطالب بیشتر در سایت رادیو فردا

دبیرکل حزب الله لبنان همچنین در این سخنرانی تصریح کرده است که برای «نخستین بار» سه پهپاد به منطقه فرستاده شد تا به آنها که در این منطقه و بر عرشه کشتی «فعالیت دارند» ، پیام داده شود که «این منطقه ناامن است».

حسن نصرالله در ادامه به ظرفیت حزب الله لبنان برای حملات بیشتر نظامی از طریق زمین، هوا و دریا اشاره کرده و گفته است این گروه می‌تواند «تعداد زیادی» پهپادهای تسلیحاتی را به طور همزمان مستقر کند.

دبیرکل حزب الله در ادامه تهدید کرده است که این گروه «کاریش» و فراتر از آن را زیر نظر دارد.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy