Wednesday, Jul 13, 2022

صفحه نخست » شهره لرستانی، بازیگر، از هویت جنسیتیِ واقعی خود به‌ عنوان مرد خبر داد

trans_071122.jpg

رادیو فردا - شهره لرستانی، بازیگر سینما و تلویزیون ایران، با انتشار پستی در صفحه کاربری خود در اینستاگرام در روز چهارشنبه، ۲۲ تیر، از تطبیق جنسیت و تغییر نامش به «مازیار» خبر داد.

در ماه‌های گذشته گمانه‌های زیادی درباره تغییر جنسیت لرستانی مطرح شده بود، گمانه‌‌هایی که به‌ویژه با توجه به پوشش مردانه این بازیگر افزایش یافته بود.

حتی برخی منابع خبری پیشتر اعلام کرده بودند که این بازیگر برای ظاهر شدن با پوشش جدید و مردانه خود در جامعه، از سوی مراجع قضایی مجوز دارد.

لرستانی در بخشی از پست اینستاگرامی خود آورده است: «من تمام اشک‌هایی هستم که سراسر زندگی، در خفا ریخته‌ام، دردهایی که کشیده‌ام، من، تمام تجربه‌های تلخ و شیرین، تمام اتفاق‌های زندگی، آنان که فقط بر من رفته است، هستم. من، تمام انتخاب‌هایم، در تمام لحظات زیسته‌ام در این کره خاکم. این منم، منی که عاقبت، تکه‌های زخم‌خورده وجودش، یکپارچه شد.»

***

پیش از این سامان (فرزانه) ارسطو از بازیگران سینما و تلویزیون در سال ۱۳۸۷ با انجام عمل تطبیق جنسیت از جنسیت واقعی خود خبر داده بود.

خالد حسینی، نویسنده و رمان‌نویس مشهور افغان-امریکایی، نیز روز چهارشنبه، ۲۲ تیر، در توئیتی از ترَنس‌جِندر بودن فرزندش خبر داده و گفته بود که به «دخترش» افتخار می‌کند. پیش از این بسیاری، فرزند آقای حسینی را با جنسیت پسر می‌شناختند.

ترنس یا تَراجِنسی افرادی هستند که هویت جنسیتی آن‌ها با جنسیت انتسابی هنگام تولدشان همخوانی ندارد. در دهه‌های گذشته انجام برخی عمل‌های جراحی در سراسر دنیا کمک کرده است تا این افراد بتوانند صفات جنسی مورد انتظار خود را بازیابند.

بر اساس فتوای روح‌الله خمینی، بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران، عمل‌ تطبیق جنسیت پس از تایید پزشکی قانونی و طی مراحل قانونی در ایران که بسیار پیچیده و زمان‌بر است از چند سال قبل انجام می‌شود. با این حال برخی مراجع تقلید با انجام این نوع جراحی مخالف هستند.

👈مطالب بیشتر در سایت رادیو فردا

افراد ترنس در جامعه ایران با فشارهای اجتماعی و خانوادگی بسیاری مواجه هستند. یک فرد تراجنسی (ترنس) با هویت ریبوار ابراهیمی اواسط بهمن پارسال در مریوان در پی فتوای یک عالِم دینی محلی مبنی بر مجاز نبودن انجام عمل تغییر جنسیت خودکشی کرده بود.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy